Протокол засідання Комітету № 8а від 24-25.10.2019

Опубліковано 25 жовтня 2019, о 21:59

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ

ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

 

                                                                     

                                                                                           24-25   жовтня  2019

 

м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

 

виїзного засідання Комітету

на тему: «Екологічний стан Кривбасу: проблеми та шляхи їх вирішення»

 

 

 

ГОЛОВУЄ: голова Комітету Бондаренко О.В.

 

ПРИСУТНІ члени Комітету: Криворучкіна О.В., Маріковський О.В.,
Кривошеєв І.С., Лабунська А.В., Нестеренко К.О., Фельдман О.Б.

 

ВІДСУТНІ члени Комітету: Івахів С.П., Андрійович З.М., Задорожний А.В., Луценко І.С., Прощук Е.П., Овчинникова Ю.Ю., Шахов С.В., Якименко П.В., Яценко А.В.

 

Присутні працівники секретаріату: Лопушенко О.І., Хоренжая І.В.

 

ЗАПРОШЕНІ:

1.

Неклюдов

Владлен Михайлович

Народний депутат України - голова підкомітету з питань діяльності органів прокуратури Комітету з питань правоохоронної діяльності

2.

Корявченков

Юрій Валерійович

Народний депутат України - голова підкомітету з питань автомобільних доріг та дорожнього господарства Комітету з питань транспорту та інфраструктури

3.

Захарченко

Володимир Васильович

Народний депутат України - член Комітету з питань правоохоронної діяльності

4.

Циба

Тетяна Вікторівна

Народний депутат України - голова підкомітету з питань права громадян на інформацію Комітету з питань свободи слова

5.

Абрамовський

Роман Романович

Заступник міністра енергетики та захисту довкілля

 

6.

Алексєєнко

Олена Володимирівна

Начальник відділу охорони навколишнього середовища

7.

Алексанкін

Сергій Васильович

Директор ТОВ НПП «Гірник»

8.

Андрощук

Наталя

Ведуча телеканалу «РАДА»

9.

Андрющенко

Володимир Володимирович

Помічник-консультант народного депутата України

10.

Артюх

Віктор Михайлович

Голова Постійної комісії Криворізької міської ради з питань природокористування, екології, охорони здоров'я та соціального захисту населення, депутат міської ради

11.

Бєлік

Наталія Казимирівна

Головний фахівець з екології ПАТ «Південний гірничо-збагачувальний комбінат»

12.

Бєлозьорова

Наталія Геннадіївна

Начальник відділу охорони навколишнього середовища ПАТ «Північний гірничо-збагачувальний комбінат»

13.

Березань

Сергій Сергійович

Заступник начальника Управління з питань екології, енергозбереження та інвестицій – начальник відділу з питань інвестиційної діяльності виконавчого апарату Дніпропетровської обласної ради

14.

Бєлік

Віталій Павлович

Директор державного підприємства «Кривбасшахтозакриття»

15.

Бобирь

Олександр

Громадський активіст

16.

Богдан

Наталія Ігорівна

Помічник-консультант народного депутата України

17.

Боженко

Андрій В’ячеславович

Помічник-консультант народного депутата України

18.

Бондаренко

Олександр Вікторович

Голова Дніпропетровської обласної державної адміністрації

19.

Бохонський

Євгеній Григорович

ПрАТ «Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат», еколог

20.

Бурмак

Людмила Володимирівна

Депутат Криворізької міської ради

21.

Бучко

Володимир Анатолійович

Директор юридичного департаменту Міністерства енергетики та захисту довкілля України

22.

Варнавський

Владислав Вікторович

Начальник управління з охорони навколишнього середовища групи «Метінвест»

23.

Величко

Валерій Миколайович

Перший заступник начальника Дніпропетровського обласного управління лісового та мисливського господарства

24.

Вілкул

Юрій Григорович

Криворізький міський голова

25.

Герасименко

Іван Миколайович

Радник голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації

26.

Герасимчук

Олександр Миколайович

Генеральний директор ПАТ "Інгулецький гірничо-збагачувальний комбінат"

27.

Головчук

Юлія Анатоліївна

Начальник Відділу охорони навколишнього середовища ПАТ «ХайдельбергЦемент Україна»

28.

Горьовий

Едуард Георгійович

Заступник голови громадської спілки «Екологічна рада Криворіжжя»

29.

Грибуцький

Євгеній Юрійович

Представник громадської організації «Ми змінюємось разом»

30.

Гроховецька

Ірина Леонідівна

Начальник відділу організації діяльності Управління гідрометеорології Державної служби України з надзвичайних ситуацій

31.

Данилова

Людмила Григорівна

Начальник юридичного відділу Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області

32.

Діденко

Ольга Костянтинівна

Представник ПАТ ««Криворізький залізорудний комбінат»»

33.

Дібцев

Володимир Іванович

Радник міністра енергетики та захисту довкілля

34.

Добровольський Вячеслав

Оператор телеканалу «РАДА»

35.

Заїка

Віталій Сергійович

Представник громадського формування з охорони громадського порядку «Екологічний патруль» на території Дніпропетровської області

36.

Зарудна

Анна Сергіївна

Помічник-консультант народного депутата України

37.

Захаров

Олег Олександрович

Помічник-консультант народного депутата України

38.

Івахно

Анатолій Юрійович

Депутат Дніпропетровської обласної ради, голова Постійної комісії обласної ради з питань екології та енергозбереження

39.

Ісаєв

Олег Рудольфович

Заступник голови Дніпропетровської обласної ради по виконавчому апарату – начальник Управління з питань екології, енергозбереження та інвестицій

40.

Казаков

Володимир Леонідович

Завідувач кафедри фізичної географії, краєзнавства та туризму Криворізького державного педагогічного університету

41.

Капиця

Сергій Олександрович

Директор з охорони праці, промислової безпеки та охорони навколишнього середовища ПАТ «Кривбасзалізрудком»

42.

Капука

Олександр Вікторович

В.о. голови Правління ПАТ «Криворізький залізорудний комбінат»

43.

Катченко

Владислав Євгенович

Т.в.о. начальника Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області

44.

Кобилянська

Ірина Михайлівна

Активіст

45.

Козачок

Оксана Миколаївна

Помічник-консультант народного депутата України

46.

Кияшко

Володимир Тимофійович

Помічник-консультант народного депутата України

47.

Коротков

Євгеній

Громадський активіст

48.

Корявченкова

Тетяна Володимирівна

Помічник-консультант народного депутата України

49.

Криворучкіна

Юля Володимирівна

Депутат Криворізької районної ради

50.

Кучерук

Геннадій Дмитрович

Громадська спілка «Міжнародна бізнес асоціація»

51.

Лампіка

Тетяна Вікторівна

Співведуча програми «ЕКОпатруль», 34 канал, м. Дніпро

52.

Маяков

Йосип Дмитрович

Член громадської спілки «Екологічна рада Криворіжжя»

53.

Мурашко

Костянтин Віталійович

Начальник Управління охорони здоров’я виконкому Криворізької міської ради

54.

Нагорний

Євгеній Миколайович

Голова правління громадської організації «Екологічний рух Кривбасу»

55

Нескромний

Євген Миколайович

Головний інженер ТОВ НПП «Гірник»

56.

Нікульнікова

Василина Василівна

Голова ГО "Міжрегіональне бюро екологічного захисту"

57.

Новак

Сергій Борисович

Технічний директор ПАТ «Криворізький залізорудний комбінат»

58.

Образок

Анатолій Юрійович

Начальник відділу охорони праці ТОВ НПП «Гірник»

59.

Орлов

Валентин Валентинович

Заступник директора з науково-педагогічної роботи НДІ ім. Вадима Гетьмана

60.

Охотнікова

Світлана Андріївна

Начальник Управління екології виконкому Криворізької міської ради

61.

Павліков

Артур Вадимович

Член Постійної комісії Криворізької міської ради з питань природокористування, екології, охорони здоров'я та соціального захисту населення, депутат міської ради

62.

Пацюк

Вікторія Сергіївна

Доцент кафедри фізичної географії, краєзнавства та туризму Криворізького державного педагогічного університету

63.

Перегудов

Володимир Володимирович

Директор Державного підприємства «Державний інститут по проектуванню підприємств гірничорудної промисловості «Кривбаспроект», д.т.н.

64.

Петер

Герман

Помічник-консультант народного депутата України

65.

Петрухін

Антон Всеволодович

Член Постійної комісії Криворізької міської ради з питань природокористування, екології, охорони здоров'я та соціального захисту населення, депутат міської ради

66.

Петріга

Сергій Анатолійович

Адвокат-правозахисник

67.

Петров

Олексій Олегович

Помічник-консультант народного депутата України

68.

Петрова

Анна Федорівна

Помічник-консультант народного депутата України

69.

Поліщук

Тарас Васильович

Начальник Управління техногенної безпеки Департаменту запобігання надзвичайним ситуаціям ДСНС України

70.

Рева

Олександр Васильович

Експерт гірничих робіт та збагачення

71.

Ровінський

Юрій Юхимович

Директор з охорони праці та екології ПАТ «Центральний гірничо-збагачувальний комбінат»

72.

Романській

Роман Миколайович

Громадський діяч

73.

Сампір

Олег Степанович

Голова Громадської організації «РЕД ХАБ»

74.

Салій

Ігор В’ячеславович

Помічник-консультант народного депутата України

75.

Самусь

Ігор Валерійович

Виконавчий директор Криворізького заводу ПАТ "ХайдельбергЦемент Україна"

76.

Синиця

Ірина Іванівна

Начальник лабораторії спостережень за забрудненням атмосферного повітря м. Кривий Ріг

77.

Скакальський

Олександр Миколайович

Координатор Громадської спілки «Громадська екологічна платформа»

78.

Скринник

Світлана Олександрівна

Помічник-консультант народного депутата України

79.

Спічевский

Дан Миколайович

Адвокат, юрист з екологічних питань

80.

Степаненко

Олексій Михайлович

Начальник відділу охорони навколишнього середовища ПАТ «Північний гірничо-збагачувальний комбінат»

81.

Стрілець

Руслан Олександрович

Директор департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської обласної державної адміністрації

82.

Тимошенко

Вікторія Валеріївна

Начальник відділу атмосферного повітря та екологічного аудиту Управління з питань оцінки впливу на довкілля та дозвільно-ліцензійної діяльності Департаменту екологічної безпеки та дозвільно-ліцензійної діяльності Міністерства енергетики та захисту довкілля України

83.

Ткаченко

Володимир Анатолійович

Представник ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг»

84.

Федосенко

Юрій Іванович

Член Постійної комісії Криворізької міської ради з питань природокористування, екології, охорони здоров'я та соціального захисту населення, депутат міської ради

85.

Фролова

Світлана Олександрівна

Член Постійної комісії Криворізької міської ради з питань природокористування, екології, охорони здоров'я та соціального захисту населення, депутат міської ради

86.

Черняєва

Тамара Анатоліївна

Завідуюча Криворізьким лабораторним центром

87.

Чехун

Ольга Василівна

В.о. начальника Регіонального офісу водних ресурсів у Дніпропетровській області

88.

Чуб

Ганна Володимирівна

В.о. начальника Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області

89.

Шафранова

Олена Валеріївна

Координатор Громадської спілки «Досить труїти Кривий Ріг!»

90.

Шевченко

Наталія Григорівна

Депутат Криворізької міської ради, секретар Постійної комісії Криворізької міської ради з питань природокористування, екології, охорони здоров'я та соціального захисту населення

91.

Шевченко

Олександр Володимирович

Директор з охорони праці промислової та екологічної безпеки ПАТ «Південний гірничо-збагачувальний комбінат»

90.

Шерстюк

Олександр Іванович

Працівник кафедри екології та охорони навколишнього середовища Придніпровської державної академії будівництва та архітектури

92.

Шибко

Дмитро Віталійович

Начальник Державної екологічної інспекції у Дніпропетровській області

93.

Шматков

Григорій Григорович

Помічник-консультант народного депутата України

 

 

 

ПОРЯДОК ДЕННИЙ

 

 

Питання для розгляду

 

 

 

1.     

 

 

Екологічний стан Кривбасу: проблеми та шляхи їх вирішення

 

Доповідач: заступник голови Комітету

Криворучкіна Олена Володимирівна

 

 

 

 

 

СЛУХАЛИ: голову Комітету Бондаренка О.В. про виїзне засідання Комітету на тему: «Екологічний стан Кривбасу: проблеми та шляхи їх вирішення». Зазначив, що це перше виїзне засідання Комітету, яке відбувається у найбільш забрудненому місті України м. Кривий Ріг. На сьогодні  Дніпропетровська разом з Донецькою та Запорізькою областями є найбільш забрудненими. Саме у м. Кривий Ріг розташоване підприємство-забруднювач ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг», яке за відповідним рейтингом є найбільшим підприємством-забруднювачем в Дніпропетровській області. Зазначив, що виїзне засідання Комітету проводиться для обговорення проблем забруднених територій Дніпропетровської області та пошуку шляхів їх вирішення. Висловив сподівання на конструктивний діалог як з представниками державних і місцевих органів виконавчої влади та самоврядування, так і з представниками підприємств. Запропонував орієнтовний регламент роботи: для доповіді заступника голови Комітету – 10 хв., для співдоповіді заступника міністра енергетики та захисту довкілля – до 10 хв., для виступів та обговорення – до 5 хвилин.

 

Голова Дніпропетровської обласної державної адміністрації Бондаренко О.В. зазначив, що для нього одним із головних пріоритетів є покращення екологічного стану Дніпропетровської області. Запропонував всім учасникам виїзного засідання працювати як єдина команда задля вирішення екологічних питань, найголовніші з яких це: зменшення викидів в атмосферне повітря «Арселор Міттал Кривий Ріг»; зменшення радіоактивного пилу Придніпровського хімічного заводу; покращення якості вод р. Інгулець. Зазначив, що основні підприємства-забруднювачі не виконали третину природоохоронних заходів обласної екологічної програми. Як наслідок, це впливає на 80 відсотків результатів виконання зазначеної програми. Зазначив, що потрібно актуалізувати план виконання природоохоронних заходів, зокрема, щодо зменшення викидів у атмосферне повітря по кожному підприємству області. Зазначив, що для сталого розвитку необхідно підприємства стимулювати інвестиційними механізмами, як це робиться у інших країнах, де виробляють продукції більше але забруднюють довкілля менше. Зазначив, що необхідно разом з Комітетом, Урядом за участі обласної державної адміністрації визначити механізм контролю виконання природоохоронних заходів.

 

Криворучкіна О.В. зазначила, що виїзне засідання Комітету присвячене дуже актуальним питанням. Зауважила, що екологічна ситуація загрозлива у двох площинах: промисловість та ментальність власників бізнесу, менеджменту та органів місцевої влади, що потребує переформатування в бік екологізації. Основні підприємства-забруднювачі з відкритим видобутком руди майже монополізовані, вони входять до холдингу «Метінвест». За загальною статистикою викиди підприємств в атмосферне повітря перевищують нормативи в 4 рази, а 50 відсотків викидів по області, це викиди м. Кривий Ріг. Зазначила, що учасники виїзного засідання сьогодні мали можливість бачити викиди в атмосферне повітря ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг», але не слід оминати увагою гірничо-збагачувальні комбінати та аглофабрики, зокрема, Південний ГЗК, ПрАТ «Суха Балка», ПАТ «Криворізький залізорудний комбінат». За результатами геокодування викиди Південного ГЗК охоплюють не менший за розмірами ареал забруднення атмосферного повітря. Зазначила, що важливим питанням є викиди при проведенні вибухових робіт у кар’єрах, зокрема те, що при проведенні вибухових робіт не застосовуються новітні технології та розробки. Викиди збагачувальних фабрик – це і дробильні установки.

Зазначила, що потребує вирішення проблема пилоутворення на відвалах. Площа і маса відвалів розкривних порід досягла критичного рівня - понад 100 км2, залізорудні кар’єри займають площу 50 км2. Криворізькими науковцями доведено, що площа м. Кривий Ріг просіла на 6 метрів, утворилася депресійна воронка, яка накопичує шахтні води. Вирішення потребують 26 небезпечних ділянок, на яких є зони обрушення. Є технології закладення виробленого простору, які навіть не розглядаються.

Зазначила, що громадські активісти міста у 2018 році зібрали підписи під петицією визнати м. Кривий Ріг зоною екологічної небезпеки, але їх не підтримали місцеві депутати, серед яких і члени Постійної комісії Криворізької міської ради з питань природокористування, екології, охорони здоров'я та соціального захисту населення. Статус зони екологічної небезпеки надав би посилений контроль, екологічні та соціальні пільги, а також заборонив би будівництво нових підприємств таких, як зараз будується новий хімічний завод мінеральних добрив поруч з житловим масивом.

Зауважила на неприпустимості доручати виконання наукових робіт та розробок некомпетентним установам, а також на неприпустимості неоприлюднення екологічної інформації. Зазначила, що виконання наукових досліджень та розробок необхідно доручати державним науковим установам.

Зауважила, що наразі через надання дозволу місцевою владою на новий гірничий відвід для ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» примусовими методами відселяються жителі с. Жуківка, що є неприпустимим.

Зазначила щодо порушення водного режиму через високий рівень засоленості вод. Зокрема, засолені води із Балки Свистунова випускаються у річку, потім річка промивається, потім все повторюється. Наразі змінено регламент промивки русла. Фінансування відбувається за дольової участі. Держава свої фінансові зобов’язання виконала, а підприємства - лише на 55 відсотків, проте, за інформацією оприлюдненою на сайтах підприємств, прибутки у них не малі.

Зазначила, що відповідно до чинного законодавства саме органи місцевої влади повинні забезпечити реалізацію екологічних прав мешканців. Натомість у Кривому Розі є лише декларування екологічних прав. Термін виконання місцевої екологічної програми перенесений на невідомий строк.

Подякувала за участь у виїзному засіданні Комітету представників Міністерства енергетики та захисту довкілля України. Зазначила, що наразі є можливість створити нову команду, яка спільними зусиллями буде боротися за право кожного громадянина за безпечне довкілля.

 

Абрамовський Р.Р. зазначив, що за попередні роки міністерством було зроблено немало для покращення довкілля, зокрема, для обізнаності громадськості з екологічною інформацією, розробки механізму зменшення забруднення навколишнього середовища, виконання та підвищення ефективності природоохоронних заходів при приватизації великих підприємств, забезпечення здійснення ефективного екологічного контролю. Поінформував, що розглядається можливість запровадження онлайнмоніторингу з встановленням підфакельних датчиків на стаціонарних джерелах викидів в атмосферне повітря, розроблятимуться нові в бік зниження норми викидів для приведення їх до європейських. Зазначив, що у економічній політиці має бути пріоритетом екологічна політика. Криворіжжя необхідно зробити більш чистим і зробити це так, аби було це всебічно вигідно як місцевим жителям, так і підприємствам, і органам влади.

 

Чехун О. В. зазначила, що стан водних ресурсів у регіоні є вкрай негативним. Поінформувала, що гірничодобувні підприємства-забруднювачі р. Інгулець не забезпечують зниження рівня мінералізації шахтних вод перед їх скиданням у водні об’єкти. За даними державного моніторингу якість вод у р. Інгулець свідчить про надмірне накопичення солі та недостатній обсяг подачі дніпровської води для промивання русла та досягнення нормативних значень. Причиною є недостатнє фінансування. З державного бюджету повністю здійснене фінансування регламенту промивання русла та екологічного оздоровлення р. Інгулець на 2019 рік, проте гірничодобувні підприємства не виконали своїх фінансових зобов’язань по регламенту, що призвело до погіршення екологічної ситуації в басейні р. Інгулець та створює загрозу невиконання Україною взятих на себе міжнародних зобов’язань щодо досягнення «доброго» стану вод.

Голова Комітету Бондаренко О.В. зазначив, що для вирішення питання екологічного оздоровлення вод необхідно знайти розуміння з бізнесом, знайти таку модель, яка б вирішила це питання на тривалий час.

 

Поліщук Т.В. поінформував про потенційно небезпечні об'єкти, розташовані на території міста Кривий Ріг. Зазначив, що у зв’язку із розробкою родовищ підземним способом без закладки відпрацьованого простору збільшуються по площі зони зрушення шахтних полів. В зону зрушення потрапляють території житлових масивів. Зазначив, що особливо гостро стоять гідрогеологічні проблеми, зокрема, неналежна відкачка гірничодобувними підприємствами вод глибинного походження (дренажних вод) призвела до підтоплення значних промислових і міських територій. Зазначив, що одним із основних факторів інтенсивного розвитку процесу підтоплення в Криворізькому басейні є регіональний підпір ґрунтових вод внаслідок створення штучних водоймищ, таких як хвостосховища, ставки-накопичувачі, водосховища, канали тощо. Поінформував про моніторинг стану атмосферного повітря, поверхневих вод та ґрунтів. Зазначив, що стан поверхневих вод становить потенційну загрозу життю і здоров’ю людей. Частина підприємств не відповідають протипожежним вимогам. Зазначив, що удосконалення системи державного контролю та нагляду з питань пожежної безпеки сприятиме покращенню стану довкілля та умов життєдіяльності людей.

 

Величко В. М. зазначив, що у державного підприємства «Криворізьке лісове господарство» існує ряд проблем, пов’язаних з недостатнім фінансуванням, що ускладнює можливість якісної охорони лісу та створення нових лісових насаджень. Лісове господарство потерпає на лісових ділянках, які знаходяться в зоні зрушення.

 

Чуб Г. В. поінформувала про екологічне оподаткування підприємств гірничо-металургійного комплексу Дніпропетровської області. Зазначила, що є факти надання підприємствами занижених показників скидів забруднених вод у р. Інгулець. Окремі підприємства за реальних показників забруднення мають якнайшвидше доплатити екологічний податок.

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. зазначив, що сподівається, що спільними зусиллями знайдемо механізм відшкодування завданої шкоди довкіллю.

 

Вілкул Ю. Г. відзначив, що порушене питання стосується всіх промислових міст України. Проінформував про створення в 1995 р. кафедри екології в Криворізькому університеті, про програму еколого-економічного експерименту в Україні в 2000-2005 рр., про фінансування промивки русла р. Інгулець та р. Саксагань. Зазначив, що м. Кривий Ріг не давало погодження про перенесення строків впровадження екологічних програм. Зазначив, що сьогоднішнє засідання Комітету дасть поштовх державі та розширить права місцевих органів влади для вирішення ряду питань.

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. подякував виступаючому за високу оцінку діяльності Комітету та цього засідання. Поінформував, що надаватиметься слово для виступів екоспільноти Донбасу. Потім буде обговорення та відповіді на запитання. Запитав чи є у залі представники промислових підприємств-забруднювачів. Повідомив, що у залі є представники ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» та «Метінвест». Запитав у них чи уповноважені вони надавати ґрунтовні, змістовні відповіді.

 

Ткаченко В.А. зазначив, що він представляє ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг».

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. поцікавився, хто з керівництва ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» є відповідальним за екологію.

 

Ткаченко В.А. відповів, що це Максименко Ліана Григорівна.

 

Лабунська А.В. зауважила, що на засіданні присутні практично всі депутати Комітету. Запитала у Ткаченка В.А., чому немає керівництва ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг».

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. зазначив, що зараз телефонує Максименко Ліані Григорівні, телефон у мережі, але вона слухавку не знімає. Зауважив, що це неповага до виконавчої, до законодавчої і до місцевої влади.

 

Скакальський О.М. зазначив, що ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» намагається відтермінувати на 3-4 роки інвестиційні зобов’язання реалізації природоохоронних заходів. Зазначив, що на цей час екологічний податок не виконує регулюючої функції, що потрібні законодавчі зміни щодо долучення громадськості до надання дозволів на викиди. Запитав заступника міністра енергетики та захисту довкілля, яким чином скасування постанови Кабінету Міністрів України про створення природоохоронної служби вплине на впровадження постанови Уряду про деякі питання моніторингу у сфері атмосферного повітря.

 

Абрамовський Р.Р. відповів, що прийняття постанови про створення природоохоронної служби було передчасним, вона не працювала і законодавчих підстав для прийняття тієї постанови не було. Зараз готується проект закону про екологічний контроль, який буде підставою для ефективної діяльності природоохоронної служби.

 

Горьовий Е.Г. зазначив, що при наданні висновків та дозволів Мінекоенерго не дослуховується думки громадськості. Запропонував визначити на законодавчому рівні чи у підзаконних актах чіткі критерії врахування думки громадськості. Щодо шахтних вод зазначив, що підприємства гірничодобувної промисловості перетворили р. Саксагань на болото, а р. Інгулець на стічну канаву. Зазначив, що Уряд не забезпечує контроль виконання спільного наказу Мінприроди та Мінекономрозвитку від 08.11.2017 р. та розпорядження Кабінету Міністрів України № 23 від 17.01.2018 р. щодо створення альтернативної системи управління шахтними водами. Запропонував підходити комплексно до розробки концепції поводження з шахтними водами, у т.ч. гірничодобувних підприємств які видобувають руди як закритим так і відкритим способами, а також врахувати гірничодобувні підприємства не тільки Дніпропетровської області, а й Кіровоградської області, яка вище за течією.

 

Маяков Й.Д. зазначив, що у цьому році вперше був виконаним регламент промивки русла р. Інгулець. Проте через недотримання термінів промивки втратило великий об’єм вод водосховище, яке є джерелом водопостачання питної води до м. Кривий Ріг та навколишніх населених пунктів. Звернувся до Комітету з проханням звернути увагу на те, щоб при складанні регламентів розбавлення вод та промивки русла враховувались нормативи, що визначені для Кривбасу. Водосховище, як основне джерело водопостачання міста має бути захищеним законодавством.

 

Сампір О.С. поінформував про недостатню участь громадськості при прийнятті рішень в колишньому Мінприроди. Зазначив, що при виділенні території під відвали міністерство не врахувало інформацію громадськості про те, що ця територія входить до екосистеми України і Європи. Зазначив, що міська рада приймає свої рішення без врахування думки громади, зокрема, мільйони гривень, які підприємства виплачують місту за соціальними угодами розподіляються та використовуються містом без погодження з громадськістю міста.

 

Охотнікова С.А. проінформувала про історичні причини формування екологічних проблем Кривбасу, про міську екологічну програму. Зазначила, що програма розроблена за співпраці з громадськістю, яка присутня на засіданні, та за участі підприємств. Зазначила, що у разі виконання заходів міської екологічної програми у 2019-2020 рр., викиди в атмосферне повітря зменшаться на 20 відсотків. Поінформувала про заходи проти пилоутворення, про проведену оцінку впливу підприємств на атмосферне повітря, з урахуванням ризиків для здоров’я населення, про звітування про результати моніторингу перед Держекоінспекцією, Держпродспоживслужбою, облдержадміністрацією, Мінекоенерго та Прокуратурою міста, про результати досліджень Академії медичних наук стосовно оцінки ступеня забруднення атмосферного повітря від діяльності підприємств. Зазначила, що Службою безпеки ведеться відповідне розслідування. Міська рада надала для розслідування всі необхідні матеріали, які є в її розпорядженні.

 

Лампіка Т.В. запитала, чому не надали громадськості протоколи показників моніторингу.

 

Охотнікова С.А. відповіла, що у місті працює Криворізька система моніторингу (28 постів міста та підприємств), яка фіксує показники моніторингу та транслює їх в онлайм режимі. В м. Кривий Ріг така автоматизована система створена вперше в Україні. Також виміри показників атмосферного повітря здійснює пересувна вимірювальна станція.

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. звернувся до Охотнікової С.А. та Вілкула Ю.Г., зауваживши, що оскільки є ці питання, то значить, що проблеми не вирішуються. Зазначив, що у цьому перш за все вина місцевих органів.

 

Шафранова О.В. зазначила, що законодавчий механізм надання дозволу на викиди в атмосферне повітря непрозорий, незрозумілий, підприємства не несуть відповідальності за перенесення термінів виконання природоохоронних заходів екологічних програм міста та області. Зазначила, що потребує удосконалення механізм інвентаризації, оскільки відсутня відповідальність за недостовірність показників інвентаризації. Зазначила, що потребує вирішення проблема питної води, оскільки населення вимушене купувати бутильовану питну воду та одночасно сплачувати за постачання води за тарифами питної, але вживати в їжу цю воду не можна. Зазначила, що потребує розробки карта пустот у виробках та моделювання пов’язаних з пустотами можливих надзвичайних ситуацій, ризиків провалля. Зазначила, що необхідно визначити в натурі межі природно-заповідного фонду, потребують розробки підзаконні акти до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля».

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. подякував за змістовний виступ та поінформував, що наразі опрацьовуються зміни до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», запросив до співпраці громадськість та Мінекоенерго аби зробити закон дієвим.

 

Кучерук Г.Д. зазначив, що у 2008 році єдиному підприємству в Україні ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» було перенесено терміни виконання обласної та міської екологічних програм, що перенесення термінів виконання природоохоронних заходів було погоджене Фондом державного майна України. Звернувся до Комітету з проханням провести розслідування, на яких підставах Фонд державного майна України і депутати міської ради надали таке погодження. Зазначив, що наразі ці терміни перенесені на 2021 рік. Зазначив, що потребує вирішення проблема орендної ставки за землю, оскільки для підприємств вона мінімальна, а для підприємців, ФОПів і малого бізнесу вона планується в 2,5 рази більша, є випадки коли за 1 м2 орендованої площі різниця орендної ставки становить 50-100 разів.

 

Лабунська А.В. запитала, для чого ви обираєте такого мера.

 

Криворучкіна О.В. запитала у Вілкула Ю.Г. яка орендна ставка за землю.

 

Вілкул Ю.Г. відповів, що вже третій рік 2,5 відсотка.

 

Криворучкіна О.В. зазначила, що відповідно до законодавства орендна ставка за землю мала би бути 12 відсотків.

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. зазначив, що надійшло прохання від голови Дніпропетровської обласної державної адміністрації Бондаренка О.В. залишити засідання.

 

Голова Дніпропетровської ОДА Бондаренко О.В. подякував за цікаву та корисну інформацію. Звернувся до присутніх представників підприємств з проханням до 1 листопада поточного року звернутися до Департаменту екології та природних ресурсів Дніпропетровської ОДА і поновити свої плани зменшення викидів до 2020-2021 року щодо реалізації обласної екологічної програми з покращення повітря, а до 15 грудня продумати що будуть робити по реалізації програми до 2025 року. Зазначив, що відтермінування не буде. Буде чіткий контроль за реалізацією заходів. Звернувся до Мінекокнерго з пропозицією відцифрувати інвентаризацію джерел викидів, оскільки не люди повинні робити заміри, а датчики.

 

Лампіка Т.В. зазначила, що громадськість фіксує порушення, перекриває трасу, переглядає ОВД. Запитала, що ще треба зробити, щоб дії державних та місцевих органів стали впливовими на підприємства.

 

Голова Дніпропетровської ОДА Бондаренко О.В. відповів, що інформацію сьогоднішнього зібрання він бере до вивчення і впровадження. Повідомив, що з питання перенесення підприємствами термінів виконання природоохоронних заходів за ініціативи Департаменту екології та природних ресурсів відкрито 14 кримінальних справ. Зазначив, що вважає, що невідкладність покарання за порушення буде основною запорукою покращення довкілля.

 

Нікульнікова В. В. зазначила, що Департамент екології та природних ресурсів самостійно, без участі громади м. Кривий Ріг, визначає пріоритети заходів, які будуть фінансуватися Дніпропетровською ОДА з Фонду охорони навколишнього природного середовища на території м. Кривий Ріг та в населених пунктах, де розташовані об’єкти ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг». Зазначила, що Верховною Радою України у 2001 році була прийнята постанова з метою ліквідації наслідків надзвичайної екологічної ситуації у Широківському районі Дніпропетровської області, проте на цей час саме тут акумулюються забруднені шахтні води і скидаються в р. Інгулець. Зазначила, що природоохоронні заходи в Широківському районі Департаментом не фінансуються.

 

Голова Дніпропетровської ОДА Бондаренко О.В. відповів, що Фонд охорони навколишнього природного середовища обмежений, питання потребує вирішення на законодавчому рівні. Щодо екологічних пріоритетів зазначив, що це повітря, ПХЗ, р. Інгулець. Зазначив, що в 2019 р. виділено кошти на екологічну підтримку 92 об’єднаних територіальних громад області. Повідомив, що найближчим часом, за участі Громадської ради Дніпропетровської ОДА, буде проведена нарада по плануванню розподілу коштів фонду. Запросив місцеву громадськість ввійти до складу Громадської ради.

 

Романівський Р.М. зазначив, що приніс звернення від імені місцевої громади, це понад 52 тисячі людей. Зазначив, що звернення має півтори тисячі підписів і стосується підприємства ВАТ «Криворізький центральний рудоремонтний завод», яке знаходиться посеред житлових районів. Жителі цих районів системно вночі відчувають сморід від цього підприємства. Екологічна інспекція може приїхати лише наступного дня, коли ситуація вже змінилася. Зазначив, що це велика проблема. Запропонував «Метінвесту» провести роботи щодо налагодження системи фільтрації та випущення викидів в атмосферне повітря, а також організувати незалежний моніторинг атмосферного повітря на територіях житлових масивів. Запитав Криворучкіну О.В., чи можна їй залишити це звернення.

 

Криворучкіна О.В. погодилась прийняти звернення та зазначила, що ця ситуація є критичною.

 

Маяков Й.Д. зазначив, що він є учасником моніторингу атмосферного повітря, що багаторазово здійснювалися заміри атмосферного повітря вночі, вранці, вдень, ввечері. Результати замірів не показують впливу ВАТ «Криворізький центральний рудоремонтний завод» на якість атмосферного повітря. Запропонував ВАТ «Криворізький центральний рудоремонтний завод» відрегулювати свій моніторинговий пост, аби він робив заміри повітря цілодобово і проаналізувати ці показники.

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. зазначив, що час завершувати засідання та запросив його учасників всі інші питання задавати індивідуально.

 

Маріковський О.В. зазначив, що екологічна ситуація в м. Кривий Ріг - це як лакмусовий папірець екологічного стану не тільки Дніпропетровщини, а й всієї України. Зазначив, що наразі підприємствам фінансово незручно, коли ведеться екологічний моніторинг, бо це великі штрафи, високий екологічний податок (приведений на стандартів ЄС). Виробництво стає не таке вигідне. Зазначив, що Комітет, стратегічно розуміючи цю проблему, рухається до приведення екологічного законодавства до стандартів ЄС. Наголосив на необхідності вирішення проблеми відходів, особливо тих, що непридатні до переробки в країнах ЄС та завозяться на Україну. Зауважив на проблемі поводження з відходами ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг». Зазначив, що для вирішення питань поводження з відходами народні депутати України – члени Комітету виробили стратегію. Наразі зареєстрували законопроекти про заборону пластикових пакетів і рамковий законопроект про управління відходами, у тому числі небезпечними відходами. Найближчим часом планується подати на реєстрацію Верховної Ради України законопроект про державний екологічний контроль. Далі стратегія передбачає моніторинг та підвищення ставок екологічного податку. Ведеться співпраця з Урядом та місцевою владою. Запросив громадськість долучатися до процесу.

 

Лабунська А.В. висловила сподівання, що у нашій країні питання екології буде виходити на перше місце. Зазначила, що сьогоднішнє оновлення Уряду і активна робота Комітету дає всім нам сподівання, що у нашій країні все ж таки щось зрушиться. Зазначила, що можна приймати багато законів і підзаконних актів, але без знищення корупції нічого не зміниться. Наголосила на великих проблемах м. Кривий Ріг через ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг», які вона сьогодні побачила. Зазначила, що просить своїх колег разом направити депутатське звернення що відбувається з кримінальною справою, яка була на Арселор Міттал по викидам, чому замовчували це все. Зазначила, що це питання до міністерства, де проглядається корупційна складова видачі дозволів на викиди та висновків ОВД, яка була при попередньому міністру та залишається зараз у міністерстві, оскільки при міністерстві працюють всі фірми, які були створені попереднім міністром. Зазначила, що сьогодні відношення керівництва ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг» зухвале до Комітету, до губернатора. Складається враження, що вони знають, що і так все повирішують. Зазначила, що внесення змін до договору купівлі-продажу при комерційному конкурсі є підставою для відміни договору. Умови конкурсу були публічні, тому підприємство не має право самостійно їх змінювати. Зазначила, що перенесення термінів це практика Верховного суду. Висловила нерозуміння чому активна громадськість не звертається до суду про відміну договору купівлі-продажу акцій. Висловила сподівання, що новий міністр та нові заступники міністра наведуть лад і позакривають корупційні схеми.

Зазначила, що реформування екологічної інспекції, зокрема розширення її повноважень, є дуже вчасним та необхідним. Висловила думку щодо доцільності розгляду питання створення екологічного правоохоронного органу. Зазначила, що потребують перегляду суми штрафів. Підтримала пропозицію Маріковського О.В. щодо необхідності термінового прийняття закону про відходи. Зазначила, що необхідно знаходити розуміння з бізнесом, тому що бізнес піде назустріч державі, коли весь бізнес буде знаходитись в однакових умовах. Зазначила, що на сьогодні багато підприємств є морально застарілими, тому є два шляхи вирішення екологічних проблем це або їх закривати, або модернізувати. Зазначила, що можливо треба надавати таким підприємствам податкові пільги для того, щоб вони могли модернізуватися. Запросила відвідати м. Горішні плавні, яке визнане самим чистим містом в Україні, де працюють три гірничо-збагачувальних комбінати Полтавський ГЗК, Єристівський ГЗК та Біланівський ГЗК.

Подякувала активній спільності за її громадянську позицію. Зазначила на відкритості роботи Комітету. Поінформувала, що 27 листопада Комітет проводитиме Парламентські слухання у Верховній Раді України, запросила реєструватися до участі.

 

Неклюдов В.М. зазначив, що м. Кривий Ріг тривалий час знаходиться в стані екологічної катастрофи. Зазначив, що Службою безпеки в Дніпропетровській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні від 16 липня 2019 року за результатами поїздки Президента України до м. Кривий Ріг. Зазначив, що необхідно визначити, хто ж винен у тому, що склалася така ситуація в місті. Зазначив, що необхідно звернутися до поліції по факту правопорушення - вивезення на полігон відпрацьованих фільтрів ПАТ «Арселор Міттал Кривий Ріг», встановити винних осіб та притягнути їх до відповідальності. Подякував Комітету за організацію виїзного засідання та зазначив, що це перший крок до зрушення з місця екологічної ситуації в м. Кривий Ріг.

 

Корявченков Ю.В. подякував Комітету за організацію виїзного засідання, народним депутатам України, заступнику міністра, громадськості, всім, хто приїхав побачити екологічні проблеми м. Кривий Ріг. Висловив сподівання, що після цього засідання спільними зусиллями, всі ми разом з міністерством та громадською спільнотою зробимо наше місто кращим.

 

Нестеренко К.О. подякував організаторам виїзного засідання Комітету за можливість відвідати підприємства та особисто побачити екологічні проблеми міста. Зазначив, що як голова підкомітету з питань державної політики у сфері поводження з відходами докладе максимум зусиль для змінення цієї ситуації на краще, щоб під час наступного візиту до м. Кривий Ріг можна було побачити позитивні зміни задля створення належних умов, щоб наші діти хотіли залишатись жити і жили в нашій країні.

 

Циба Т.В. поділилася своїми враженнями від побаченого на підприємствах-забруднювачах. Зазначила, що здивована висловлюваннями окремих працівників підприємств - жителів міста, які говорять, що в м. Кривий Ріг все добре. Звернулася до всіх присутніх з проханням зрозуміти, що екологія - це життя всіх мешканців міста та їх дітей. Запросила органи влади вибудовувати з громадськістю конструктивний діалог та надавати громадськості екологічну інформацію.

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. звернувся до всієї екологічної спільноти м. Кривий Ріг з проханням об‘єднатися і вийти єдиним фронтом, що дійсно буде репрезентувати всі питання забруднення цього регіону. Зазначив, що вони повинні донести до виконавчої, законодавчої та місцевої влади все, що тут відбувається. Зазначив, що якщо громадськість цього не зробить, то не зробить ніхто.

 

Шафранова О.В. запитала, які кроки та ідеї будуть втілюватися найпершими після проведення виїзного засідання Комітету.

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. відповів, що за результатами виїзного засідання Комітету, після надходження та розгляду пропозицій, буде прийнято відповідне Рішення. Ми надамо Рекомендації Комітету Міністерству енергетики та захисту довкілля, Кабінету Міністрів України, Державній екологічній інспекції. Зазначив, що всі ці рекомендації будуть ефективними тільки у тому випадку, якщо всі ці органи влади будуть працювати. Зазначив, що наразі створюються нові штатні розклади цих органів та відпрацьовується система взаємодії між ними. Зазначив, що наступним кроком виїзного засідання Комітету буде напрацювання законопроектів та запросив долучатися до розробки всіх присутніх. Стосовно втілення тих рекомендацій, які будуть надані Комітетом місцевій влади, то Комітет буде допомагати у їх втіленні.

 

Шафранова О.В. запитала, чи будуть застосовуватись Комітетом заходи впливу до підприємств-забруднювачів.

 

Голова Комітету Бондаренко О.В. зазначив, що це питання більше до виконавчої влади, тих органів, що здійснюють контроль (нагляд) і правоохоронних органів. Пояснив, що Комітет буде здійснювати свою контролюючу функцію, але не може контролювати процес здійснення контролю (нагляду).

Поінформував присутніх про Рекомендацій виїзного засідання Комітету на тему: «Екологічний стан Кривбасу: проблеми та шляхи їх вирішення».

Зазначив, що Комітет буде контролювати виконання схвалених Рекомендацій.

Після надходження та опрацювання пропозицій, на одному з найближчих засідань Комітету буде схвалено Рекомендації виїзного засідання Комітету на тему: «Екологічний стан Кривбасу: проблеми та шляхи їх вирішення».

 

 

Матеріали виїзного засідання Комітету додаються.

 

Відповідальні:  заступник голови Комітету Криворучкіна Олена Володимирівна

Лопушенко Олександр Іванович

Хоренжая Ірина Віталіївна

 

 

 

 

Голова Комітету                                                                     О. Бондаренко

 

 

 

Секретар Комітету                                                                 О. Фельдман

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку