РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 19.10.2011 № 106/8 про лист Рахункової палати України від 12.09.2011 року № 07-1638 щодо ефективності використання коштів державного бюджету на компенсації за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомогу на оздоровлення, у разі звільнення з роботи громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Опубліковано 30 жовтня 2011, о 18:13

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

від 19 жовтня 2011р.    106/8

 

Про лист Рахункової палати України від

12.09.2011 року № 07-1638 щодо ефективності

використання коштів державного бюджету

на компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю,

та допомогу на оздоровлення, у разі звільнення

з роботи громадян, які постраждали внаслідок

Чорнобильської катастрофи

 

Відповідно до доручення Голови Верховної Ради України Литвина В.М. від 15.09.2011 року, заслухавши інформацію про лист Рахункової палати України від 12.09.2011 року № 07-1638 щодо ефективності використання коштів державного бюджету на компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю, та допомогу на оздоровлення, у разі звільнення з роботи громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, Комітет зазначає.

Рахунковою палатою проведено аудит ефективності використання коштів державного бюджету в 2009-2010 роках, призначених на компенсації за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомогу на оздоровлення, у разі звільнення з роботи громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та встановлено ряд істотних проблем, які потребують невідкладного вирішення.

За результатами аудиту Колегією Рахункової палати зроблено висновок, що створена Кабінетом Міністрів України і Міністерством соціальної політики система виплати компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомоги на оздоровлення, у разі звільнення з роботи постраждалих громадян є неефективною, базується на нормативно-правових актах, що не відповідають вимогам Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", що спричиняє порушення конституційних прав постраждалих громадян на соціальний захист і створює соціальну напругу серед них.

За висновком Рахункової палати, це зумовлено тим, що законами про державний бюджет на 2009 та 2010 роки надано право Кабінету Міністрів України встановлювати розміри соціальних виплат, які відповідно до законодавства визначаються залежно від розміру мінімальної заробітної плати.

Невідповідність розмірів компенсаційних виплат та допомоги, встановлених постановами Кабінету Міністрів України, розмірам, визначеним Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", спричинила позови постраждалих громадян до судових органів з вимогами про виплату недоотриманих коштів. Кількість справ і сума коштів на виплату компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомогу на оздоровлення, які державі потрібно сплатити за рішеннями судів, стрімко зростають. Станом на 15.06.2011 зазначена сума досягла 105,9 млн. гривень.

Нормативно-правове урегулювання виплати одноразової компенсації за шкоду, заподіяну здоров'ю, та щорічної допомоги на оздоровлення постраждалих громадян є недосконалим і не забезпечує виконання норм Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Розміри компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомоги на оздоровлення визначаються Кабінетом Міністрів України, що суперечить вимогам базового Закону та рішенням Конституційного Суду з цього питання. Так, розміри компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, інвалідам-чорнобильцям не переглядались з 1996 року. Дітям-інвалідам, сім'ям, які втратили годувальника, та батькам померлого вони були збільшені в 2007 році, але все одно не відповідають нормам Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Інші види компенсацій та допомоги були в десятки разів меншими за законодавчо визначені.

Міністерством соціальної політики не створено системного, повного та достовірного обліку постраждалих громадян із зазначенням повної інформації щодо нарахування їм компенсаційних виплат.

Рахункова палата за результатами аудиту зазначає, що Мінсоцполітики як головний розпорядник коштів протягом 2009-2010 років не забезпечило обґрунтованого планування, а Мінфін - повноти фінансування видатків на виплату компенсацій за шкоду, заподіяну здоров'ю, та допомоги на оздоровлення, у разі звільнення з роботи постраждалих громадян, що в умовах обмежених фінансових ресурсів, виділених на виконання законодавчо встановлених гарантій цій категорії громадян, призвело до утворення невикористаного залишку бюджетних коштів у сумі 1,2 млн. грн. та повернення його до державного бюджету, незважаючи на постійне зростання обсягів кредиторської заборгованості, яка станом на 01.01.2011 досягла 22,2 млн. грн., що є неефективним управлінням бюджетними коштами.

Комітет звертає увагу Міністерства соціальної політики України на недосконалий план заходів по усуненню порушень та недоліків, виявлених під час перевірки Рахунковою палатою України.

 

 

Враховуючи викладене, Комітет вирішив:

 

1. Інформацію Рахункової палати України щодо ефективності використання коштів державного бюджету на компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю, та допомогу на оздоровлення, у разі звільнення з роботи громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, взяти до відома.

2. Рекомендувати:

1)  Кабінету Міністрів України:

 

- забезпечити удосконалення   нормативно-правової   бази   щодо виплати компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю, та допомогу на оздоровлення, у разі звільнення з роботи громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

- з метою системного, повного та достовірного обліку громадян, які постраждали внаслідок аварії на ЧАЄС, а також визначення реальної потреби у фінансових ресурсах  на виплату їм  належних компенсацій та допомог,  забезпечити проведення інвентаризації справ   таких пільговиків у розрізі категорій та видів виплат, формування відповідної бази даних та здійснення постійного її оновлення.

 

2) Міністерству соціальної політики України:

 

- розглянути на колегії Міністерства результати аудиту щодо ефективності використання коштів державного бюджету на компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю, та допомогу на оздоровлення, у разі звільнення з роботи громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, проведеного Рахунковою палатою України, і про результати розгляду поінформувати Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

           

3) Міністерству соціальної політики України та Міністерству фінансів України:

 

-  вжити заходів щодо недопущення в подальшому неефективного управління бюджетними коштами, спрямованими на виплати компенсації за шкоду, заподіяну здоров’ю, та допомогу на оздоровлення, у разі звільнення з роботи громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

 

3. Рішення Комітету направити Кабінету Міністрів України, Рахунковій палаті України, Міністерству соціальної політики України та Міністерству фінансів України. 

 

 

Голова Комітету                                              

А.І. Семинога

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку