РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 19.10.2011 № 107/3 щодо проекту Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог законодавства про охорону праці та охорону надр (реєстр. № 9071)

Опубліковано 12 листопада 2011, о 20:10

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

від 02 листопада 2011р.    107/3

 

Про проект Закону України

про внесення змін до Кодексу України

про адміністративні правопорушення та

Кримінального кодексу України щодо

посилення відповідальності за порушення

вимог законодавства про охорону праці

та охорону надр (реєстр. № 9071)

 

Розглянувши проект Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог законодавства про охорону праці та охорону надр (реєстр. №9071 від 23.08.2011 року), поданий Кабінетом Міністрів України, Комітет, відповідно до предметів відання, зазначає.

Законопроектом пропонується внесення до Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП)   змін, відповідно до яких:

1) у частині другій статті 41 та статтях 41, 47, 58, 93, 94 , 188-4 підвищується розмір санкцій;

2) стаття 41 КУпАП доповнюється новою частиною, якою встановлюється адміністративна відповідальність за неповідомлення про нещасний випадок на виробництві;

3) пропонується нова редакція частини другої статті 231 КУпАП, в якій визначаються повноваження посадових осіб органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з нагляду за охороною праці щодо розгляду справ про адміністративні правопорушення;             4) у статтях 267, 271, 272, 275 Кримінального кодексу України (далі – КК) підвищується розмір покарання у виді штрафу.

Метою даного законопроекту є підвищення відповідальності посадових осіб та працівників шляхом посилення адміністративних та кримінальних стягнень через збільшення штрафів, що накладаються на осіб, винних у порушенні законодавства про охорону праці та охорону надр.

На думку авторів законопроекту, потрібно звернути увагу на тенденцію значних порушень нормативно-правових актів з охорони надр, відтак за 2009 рік виявлено 36719 порушень  нормативних актів з охорони надр, зокрема статей 47, 57, 58, 93, 94, 1884 Кодексу України про адміністративні правопорушення, призупинено  1363 об’єктів і робіт. Кількість осіб, які притягалися до відповідальності на підставі статей 47, 57, 58, 93, 94, 1884 Кодексу, збільшується, що свідчить про поширеність таких правопорушень у суспільстві та про недієвість штрафів  у розмірах, визначених законодавством.

 

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило ряд зауважень до законопроекту.

Зокрема, на думку Головного науково-експертного управління, протягом останнього часу відбулось зменшення кількості осіб, притягнутих до адміністративної відповідальності  за статтями 57, 93, 94 та 188-4 КУпАП, причому за статтями 93 та 94 КУпАП  кількість притягнутих до відповідальності осіб зменшується уже два роки поспіль, а стабільне зростання кількості вказаних осіб прослідковується лише за статтею 47 КУпАП. Що ж стосується правопорушень, передбачених статтями 57 та 58 КУпАП, то їх загальна кількість є незначною і коливання (як в бік збільшення, так і в бік зменшення) також є незначним. (Стаття 47 КУпАП "Порушення права державної власності на надра").

Аналіз даних щодо кількості випадків притягнення осіб до адміністративної відповідальності за статтею 57 КУпАП, а саме значне зменшення кількості відповідних правопорушень за 2010 рік (чому передувало різке значне підвищення штрафних санкцій на підставі Закону України, що набув чинності з 8 грудня 2009 року), вказує на те, що ці заходи відіграли свою позитивну роль. У той же час санкції, які містяться в цій статті, є надто суворими. Адже, наприклад, у статті 53 КК розмір штрафів за вчинення злочинів визначається в межах від тридцяти до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Таким чином, максимальний розмір штрафів, передбачений у статті 57 КУпАП, наближається до максимального розміру штрафів, передбачених Загальною частиною КК за вчинення злочинів.

Головне науково-експертне управління вважає, що окрім встановлення відповідальності у КУпАП  в якості стримуючого заходу щодо вчинення цих правопорушень доцільно було б передбачити й відповідальність юридичних осіб, оскільки саме вони є суб’єктами промислової розробки корисних копалин і повинні відповідати за порушення вимог щодо охорони надр. До того ж відповідних змін потребують також Гірничий Закон України та Кодекс України "Про надра".

Узагальнюючий висновок Головного науково-експертного управління: за результатами розгляду в першому читанні законопроект пропонуємо повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

 

Враховуючи викладене, Комітет вирішив:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за порушення вимог законодавства про охорону праці та охорону надр (реєстр. № 9071).

2. Рішення Комітету направити до Комітету  з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

 

 

Голова Комітету                                              

А.І. Семинога

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку