Рішення Комітету № 12/1 від 3 липня 2013 р. Проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації положень Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті (реєстр. № 2109а)

Опубліковано 09 липня 2013, о 09:40

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

від 3 липня 2013 р.                                                               № 12/1

 

Проект Закону про внесення

змін до деяких законів України

щодо реалізації положень Конвенції

про оцінку впливу на навколишнє середовище

в транскордонному контексті

(реєстр. № 2109а)

 

Комітет розглянув проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації положень Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті (реєстр. № 2109а від 23.05.2013р.), поданий народним депутатом України Онищенком О.Р., та відзначає.

Аналогічний цьому законопроект було внесено народним депутатом VI скликання Семиногою А.І. (реєстр. № 10651 від 21.06.2012 р.).

Метою законопроекту є усунення недоліків процедури участі громадськості, в тому числі зумовлених прийняттям Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», зокрема, створення дієвої процедури участі громадськості, створення повноцінного остаточного рішення, введення органу екології та природних ресурсів до процедури участі громадськості.

Законопроект спрямовано на створення правової процедури здійснення оцінки впливу на навколишнє середовище, забезпечення виконання положень Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті, (далі – Конвенція Еспо), та Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (Орхуська конвенція).

Зокрема, врегульовується процедура подання та розгляду заяви про наміри здійснювати діяльність, яка може спричиняти чи спричиняє негативний вплив на життя і здоров’я людини чи стан довкілля; передбачено процедуру визначення видів діяльності, щодо яких буде проводитися процедура оцінки впливів на навколишнє середовище; встановлено вимоги до обговорення завдання на проведення оцінки впливів на навколишнє середовище; врегульовано порядок проведення громадського обговорення матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище; регламентуються питання прийняття остаточного рішення в результаті проведення процедури оцінки впливів на навколишнє середовище.

Законопроектом, крім загальних питань оцінки впливів на навколишнє середовище, передбачено також процедури, які спеціально спрямовані на забезпечення реалізації положень Конвенції Еспо. Ним передбачено прийняття остаточного рішення за процедурою оцінки транскордонного впливу на навколишнє середовище Спільною нарадою з питань оцінки транскордонного впливу на навколишнє середовище; передбачено право органу, відповідального за реалізацію положень Конвенції Еспоо в Україні, зупиняти дозвільні процедури до закінчення проведення оцінки транскордонного впливу на навколишнє середовище тощо.

Зокрема, законопроектом передбачено:

процедуру подання та розгляду заяви про наміри здійснювати діяльність, яка може спричиняти чи спричиняє негативний вплив на життя і здоров’я людини чи стан довкілля;

процедуру визначення видів діяльності, щодо яких буде проводитися процедура оцінки впливів на навколишнє середовище;

вимоги щодо обговорення завдання на проведення оцінки впливів на навколишнє середовище;

порядок проведення громадського обговорення матеріалів оцінки впливів на навколишнє середовище;

порядок прийняття остаточного рішення за результатами оцінки впливів на навколишнє середовище.

Законопроектом, крім загальних питань оцінки впливів на навколишнє середовище, передбачено також процедури, які спеціально спрямовані на забезпечення реалізації положень Конвенції Еспо.

Комітет висловлює ряд зауважень до законопроекту.

Термінологія законопроекту має бути доопрацьована. Так, у законопроекті застосовується термін «навколишнє середовище», який є значно ширшим поняттям, ніж «навколишнє природне середовище». Слід також врахувати, що у Конституції України (ст. 50;  п. 6 частини 1 ст. 85) застосовується термін  «довкілля». Також у законопроекті вживається ряд термінів, визначення яких не знайшло свого відображення у законопроекті (оцінка впливу, планована діяльність, дозвільний орган, зачеплені держави тощо).

До Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» пропонується включити спеціальний розділ VІ-1 «Оцінка впливу на навколишнє середовище». За своїм змістом цей розділ виходить за межі питань, заявлених у назві законопроекту, а саме, врегульовуються не стільки питання оцінки впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті, скільки загальні питання оцінки впливу на довкілля.

У змінах, запропонованих до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», всупереч задекларованій меті, відсутні відповідні уточнення з питань проведення громадських слухань. Внаслідок  цього виникають розбіжності між змінами до цього Закону та положеннями  з проведення громадських слухань, що пропонується включити до Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища».

Чинним законодавством визначено, що важливим етапом процедури оцінки впливу на довкілля є підготовка  Заяви про екологічні наслідки діяльності (частина третя ст. 15 Закону України «Про екологічну експертизу»). Через зазначену Заяву у засобах масової інформації оголошується про проведення екологічної експертизи  (ст. 10 Закону України «Про екологічну експертизу»).  У законопроекті додатково вводиться Заява про наміри  (підпункт 3 пункту 1 розділу І проекту). Таким чином може виникнути небажана конкуренція у застосуванні різних Заяв. Окрім того, запропонована у проекті Заява про наміри не узгоджується з приписом  частини п‘ятої ст. 51 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», за яким відповідні підприємства, організації, установи мають подавати спеціальну заяву про діяльність, яка може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища.

Комітет відзначив, що законопроект потребує доопрацювання та врахування висловлених зауважень. За цієї умови його прийняття дасть можливість запровадити в державі більш дієві механізми оцінки впливу на навколишнє середовище, зокрема у транскордонному контексті, а також сприятиме підвищенню рівня екологічної безпеки в державі.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловило ряд зауважень до законопроекту та зазначило, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно направити на доопрацювання.

 

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо реалізації положень Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище в транскордонному контексті (реєстр. № 2109а) прийняти за основу.

2. Співдоповідачем при розгляді законопроекту визначити народного депутата України, Голову комітету І.І. Сех.

 

 

 

 

 

Голова Комітету                                                   

І.І.Сех

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку