Рішення Комітету № 12/14 від 03.07.2013 Про доопрацьований проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо сплати екологічного податку підприємствами окремих галузей промисловості (реєстр. 2375а)

Опубліковано 09 липня 2013, о 11:26

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

 

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

від 03.07.2013 р.                                   № 12/14

 

 

Про доопрацьований проект

Закону України про внесення змін

до Бюджетного кодексу України щодо

сплати екологічного податку підприємствами

окремих галузей промисловості (реєстр.2375 а)

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у межах предметів відання розглянув доопрацьований проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо сплати екологічного податку підприємствами окремих галузей промисловості (реєстр. № 2807 від 14.06.2013 р.), поданий народними депутатами України С.Матвієнковим, В.Бойком, та відзначає.

Метою законопроекту суб‘єкти законодавчої ініціативи визначають виправлення незадовільної екологічної ситуації в країні шляхом виконання підприємствами ефективних технічних заходів для попередження, усунення та зменшення впливу забруднення довкілля.

У законопроекті пропонується визначити, що «тимчасово до 31 грудня 2020 року екологічний податок, який сплачується підприємствами гірничо-металургійного, коксохімічного, хімічного та нафтохімічного, паливно-енергетичного, цементного комплексів промисловості, розподіляється у співвідношенні: до спеціального фонду державного бюджету – 10 відсотків; до спеціального фонду місцевих бюджетів: у тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів – 10 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим – 10 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя – 20 відсотків, а 70 відсотків залишаються у розпорядженні цих підприємств і використовуються ними на виконання заходів, визначених територіальними підрозділами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів як природоохоронні заходи». Перелік підприємств, на які поширюватимуться запропоновані проектом умови використання екологічного податку, щороку затверджуватиметься Кабінетом Міністрів України.

У Пояснювальній записці до законопроекту зазначається, що «прийняття даного закону дозволить забезпечити виконання підприємствами ефективних технічних заходів для попередження, усунення та зменшення впливу на забруднення довкілля, дасть можливість підприємствам впроваджувати нові технології та устаткування, які сприяють зниженню викидів забруднюючих речовин, що в кінцевому результаті дозволить значно покращити екологічну ситуацію в Україні».

Головне науково-експертне управління надало низку зауважень, зокрема:

запропонований законопроектом новий порядок зарахування екологічного податку призведе до зменшення надходжень від цього податку до спеціального фонду Державного бюджету України на 2013 та відповідних місцевих бюджетів. Водночас подані до проекту документи не містять пропозицій щодо внесення змін, зокрема, до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік»;

законопроект не містить пропозицій щодо надання додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів, у разі надання державою податкових пільг, що зменшують доходи місцевих бюджетів, що не враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів;

законодавча пропозиція не відповідає принципу податкового законодавства, який передбачає «рівність усіх платників перед законом, недопущення будь-яких проявів податкової дискримінації» (підпункт 4.1.2 пункту 4.1 статті 4 розділу І Податкового кодексу України»;

позиція пункту 2 законопроекту, щодо набрання законом чинності з дня наступного за днем його опублікування, суперечить підпункту 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, щодо неможливості зміни будь-яких елементів податків та зборів пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду;

законодавча пропозиція щодо затвердження щороку переліку підприємств Кабінетом Міністрів України за погодженням із Комітетами Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи і з питань промислової та інвестиційної політики суперечить засадам статті 75 Конституції України, якою передбачено, що право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюється безпосередньо народом, належить виключно Верховній Раді України;

потребують уточнення окремі положення нового пункту 5-2 розділу VI «Прикінцеві положення» Бюджетного кодексу України, оскільки у запропонованому вигляді вони можуть трактуватися неоднозначно, зокрема, не зрозуміло про який порядок «забезпечення поточних розрахунків з бюджетами усіх рівнів і з Пенсійним фондом України» та про які «узгоджені програми» йдеться (абз. 3);

пропозиції проекту потребують техніко-юридичного доопрацювання;

оскільки згідно з пунктом 3 статті 116 Конституції України Кабінет Міністрів України забезпечує проведення фінансової, цінової, інвестиційної та податкової політики, було б логічним для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту отримати експертний висновок Уряду.

 

Враховуючи викладене, Комітет   в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань бюджету доопрацьований проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо сплати екологічного податку підприємствами окремих галузей промисловості (реєстр. № 2807 від 14.06.2013 р.), поданий народними депутатами України С.Матвієнковим, В.Бойком відхилити.

 

2. Рішення направити Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.

 

 

Голова Комітету                                                       

І.І.Сех

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку