Рішення Комітету № 12/11 від 03.07.2013 р. Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо приведення у відповідність до норм Конституції України положень законів, що регламентують право на страйк) (реєстр. № 2204а)

Опубліковано 09 липня 2013, о 11:52

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

 

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

від 03 липня 2013                                                              № 12/11

 

Проект Закону про внесення змін

до деяких законодавчих актів України

(щодо приведення у відповідність до норм

Конституції України положень законів,

що регламентують право на страйк) (реєстр. № 2204а)

 

Комітет розглянув проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо приведення у відповідність до норм Конституції України положень законів, що регламентують право на страйк) (реєстр. № 2204а від 04.06.2013 р.), поданий народними депутатами України Павловським А.М., Бригинцем О.М. 

В пояснювальній записці до проекту Закону йдеться про те, що відповідно до міжнародних стандартів захисту трудових прав державні службовці мають право на страйк у мирний час. У заключних висновках Європейського комітету із соціальних прав 2010 р. наголошується, що відповідно до пункту 4 статті 6 Європейської соціальної хартії (переглянутої) ETS N 163, яка була ратифікована Україною 21 грудня 2006 року, державні службовці можуть користуватися правом на страйк, тому будь-яке обмеження усіх державних службовців від здійснення права на страйк не відповідає пункту 4 статті 6 цієї Хартії.

Автори законопроекту зауважують, що метою прийняття проекту Закону є визнання права на страйк державних службовців (співробітників державних органів, служб, воєнізованих формувань) шляхом приведення у відповідність до статті 44 Конституції України положень діючого законодавства, вилучення встановлених Законами України заборон на проведення страйків різними категоріями державних службовців (співробітників державних органів, служб, воєнізованих формувань).

Комітет звертає увагу на те, що  у пункті 4 пояснювальної записки до законопроекту  зазначається, що реалізація положень даного законопроекту після його прийняття змін до інших законодавчих актів не потребує. Разом з тим, у частині 3 прикінцевих положень Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» зазначається що до приведення законодавства у відповідність із Законом України "Про  порядок  вирішення  колективних  трудових спорів   (конфліктів)"  закони  та  інші  нормативно-правові  акти застосовуються у частині, що не суперечить цьому Закону. Таким чином, прийняття запропонованого авторами законопроекту суперечитиме нормам Закону України «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)» в той час, як частина друга статті 24 цього Закону передбачає пряму заборону проведення страйку працівників (крім технічного та обслуговуючого персоналу) органів прокуратури,  суду,  Збройних Сил України, органів державної влади, безпеки та правопорядку.

Разом з тим, Пленум Верховного Суду в своїй Постанові від 1 листопада 1996 р. №9 «Про застосування Конституції України при здійсненні правосуддя» в п.14 зазначив, що страйк  має визнаватися  незаконним,  коли  працюючі добиваються в такий спосіб політичних цілей,  або коли ним  створюється  загроза життю  і  здоров'ю,  правам  і свободам інших людей,  або коли він організовується  чи   здійснюється   у   державних   органах,   на
підприємствах  та  в  організаціях,  на які покладено забезпечення
обороноздатності,  правопорядку і безпеки країни,  на  безперервно
діючих  виробництвах,  зупинення  яких  пов'язане  з  тяжкими  або
небезпечними наслідками, тощо.

Також слід звернути увагу на те, що відповідно до взятих Україною міжнародних зобов’язань та в рамках реалізації статті 44 Конституції України право  працівників  і  роботодавців  на  колективні  дії у
випадках  конфліктів  інтересів,  включаючи  право  на  страйк, необхідно максимально поширювати на усіх працівників, але з обов’язковим врахуванням специфіки роботи громадського сектору. Б
еззастережне скасування обмежень права на страйк, наприклад для працівників професійних аварійно-рятувальних служб (формувань), як то пропонують автори законопроекту, може суперечити принципу гарантування конституційних прав і безпеки громадян. З огляду на це, власне норми Європейської соціальної хартії (переглянутої) і Заключні висновки Європейського комітету із соціальних прав (2010) щодо України передбачають поміркований підхід до вирішення даної проблеми. 

Так, відповідно до пункту 1 статті G Європейської соціальної хартії (переглянутої) ефективне втілення в життя прав і принципів,  зазначених у
частині I,  та їхнє ефективне здійснення відповідно до частини  II не підлягають жодним обмеженням,  за винятком тих, які передбачені цими частинами і  тих,  які  встановлені  законом  і  необхідні  в демократичному  суспільстві  для захисту прав і свобод інших людей або  для  захисту  державних  інтересів,   національної   безпеки, здоров'я людей чи моралі.
У свою чергу, в Заключних висновках Європейського комітету із соціальних прав зазначено, що право на страйк окремих категорій державних службовців може бути обмежено. Відповідно до статті G такі обмеження можуть стосуватися державних службовців, зобов’язання та функції яких відповідно до характеру та рівня відповідальності прямо пов’язані із національною безпекою, держаним інтересом тощо.

Європейський комітет із соціальних прав у своїх висновках зобов’язує підписантів Європейської соціальної хартії (оновленої) надати право на страйк державним службовцям не в сенсі необмеженого права, а права в принципі, яке може обмежуватися з міркувань безпеки громадян та національної безпеки. Отже, навіть у разі надання права на страйк працівникам, наприклад, рятувальних служб Європейський комітет із соціальних прав рекомендує введення мінімальних вимог щодо обслуговування у цих секторах на час страйку, що потребує більш комплексного підходу при зміні відповідного законодавства.

 

 

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про повернення на доопрацювання проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо приведення у відповідність до норм Конституції України положень законів, що регламентують право на страйк) (реєстр. № 2204а від 04.06.2013 р.), поданий народними депутатами України Павловським А.М., Бригинцем О.М.

2. Рішення направити до Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування.

 

 

Голова Комітету                                                    

І.Сех

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку