Рішення Комітету № 16/14 про внесення змін до Закону України "Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції" щодо фінансування робіт з підтримання у справному стані спеціальної соціальної інфраструктури територій Рівненської та Хмельницької областей, на які поширюється зона спостереження Хмельницької атомної електричної станції" (реєстр. № 3302)

Опубліковано 21 жовтня 2013, о 22:16

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

 

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

від 09.10.2013 р.                             № 16/14

 

 

 

"Про внесення змін до Закону України "Про розміщення,

проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4

Хмельницької атомної електричної станції"

щодо фінансування робіт з підтримання у справному стані

спеціальної соціальної інфраструктури територій

Рівненської та Хмельницької областей, на які поширюється

зона спостереження Хмельницької атомної електричної станції"

(реєстр. № 3302)

 

 

Розглянувши проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції" щодо фінансування робіт з підтримання у справному стані спеціальної соціальної інфраструктури територій Рівненської та Хмельницької областей, на які поширюється зона спостереження Хмельницької атомної електричної станції", поданий народний депутатом України Вознюком Юрієм Володимировичем відповідно до предметів відання Комітет відмічає наступне:

Проектом Закону пропонується внести зміни до Закону України «Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції», доповнивши його двома статтями, відповідно до яких для підтримання у справному стані спеціальної соціальної інфраструктури територій Рівненської та Хмельницької областей, на які поширюється зона спостереження Хмельницької АЕС, замовник будівництва енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької АЕС додатково (до законодавчо встановлених 100 млн. грн.) спрямовує кошти в обсязі 10% від загальної кошторисної вартості будівництва енергоблоків № 3 та № 4 Хмельницької АЕС, шляхом сплати збору соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.

Імперативною нормою статті 2 Закону України «Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення» (далі Закон N2861-IV) встановлено, що проект закону про розміщення, проектування та будівництво ядерних установок загальнодержавного значення до Верховної Ради України подає Кабінет Міністрів України. Внесення змін до прийнятого закону здійснюється у тому ж порядку.

Відповідно до статті 8 Закону N2861-IV проект закону щодо розміщення, проектування та будівництва ядерної установки доповідається на пленарному засіданні Верховної Ради України членом Уряду, що відповідає за реалізацію державної політики у відповідній галузі.

Запропонований у законопроекті обсяг фінансування на підтримання у справному стані спеціальної соціальної інфраструктури територій Рівненської та Хмельницької областей, на які поширюється зона спостереження Хмельницької атомної електричної станції, не підтверджені обгрунтовуючими розрахунками.

Законопроект не враховує вплив збільшення обсягів фінансування на розмір тарифу ДП НАЕК «Енергоатом», та, відповідно, на розмір оптово-роздрібної ціни на електроенергію, обсяги «перехресного» субсидування та на розміри цін на електроенергію для кінцевих споживачів. Означені фінанси будуть сплачуватись з кредитних коштів під час будівництва, що значно підвищить вартість проекту.

Постійне зростання обсягів перехресного субсидування в енергоринку матиме наслідком скорочення фінансових ресурсів промисловості - постійно зростають ціни та тарифи на продукцію і послуги вітчизняних виробників, що неминуче призводить до зростання собівартості продукції, яка ними виробляється, та, відповідно, до зниження її конкурентоспроможності як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках. Тарифів для промисловості та населення в середньому відрізняються в 3.5 рази. Отже все фінансове навантаження лягає на промисловість при збереженні фіксованих тарифів населення.

У 2013 році фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, здійснюється відповідно до Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 січня 2013 р. № 42. Зокрема, обсяг субвенції для адміністративно-територіальних одиниць зони спостереження Хмельницької АЕС складає: Хмельницька область - 6261,7 тис. грн., м. Нетішин - 4498,4 тис. грн. При введенні в експлуатацію енергоблоків Х-3/4 відрахування в регіон збільшиться в два рази причому на постійній основі.

Субвенція спрямовується в т.ч. на здійснення заходів щодо:

- поліпшення умов проживання та праці громадян, які проживають на території зазначених адміністративно-територіальних одиниць, зокрема реалізацію проектів будівництва, реконструкції, капітального та поточного ремонту об’єктів спеціальної соціальної інфраструктури, у тому числі навчальних закладів, закладів охорони здоров’я, культури, фізкультури і спорту, об’єктів житлово-комунального господарства, автомобільних доріг, систем зв’язку, захисних споруд цивільного захисту (цивільної оборони), які розташовані на території зони спостереження та пройшли відповідно до законодавства технічну інвентаризацію, мереж постачання електричної енергії, води, газу, тепла та водовідведення, будівель і споруд, призначених для їх обслуговування

 

Отже:

Законопроект №3302 не враховує вимог Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку» (далі – Закон №39/95-ВР), який є основоположним у ядерному законодавстві та Закону України «Про порядок прийняття рішень про розміщення, проектування, будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, які мають загальнодержавне значення» (далі – Закон №2861-IV), а саме:

- вимогам статті 12 Закону №39/95-ВР, відповідно до якої частина коштів, що інвестуються у будівництво ядерних установок (до яких відносяться енергоблоки №3, 4 Хмельницької АЕС) спрямовується виключно на спорудження об’єктів соціального призначення;

- вимогам імперативної норми статті 2 Закону №2861-IV, відповідно до якої проект закону про розміщення, проектування та будівництво ядерних установок і об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами загальнодержавного значення до Верховної Ради України подає Кабінет Міністрів України. Внесення змін до прийнятого закону здійснюється у тому ж порядку. Законопроект №3302 внесено до Верховної Ради України народним депутатом.

- відсутнє фінансово-економічне обґрунтування, у тому числі рівень зростання тарифів для споживачів України.

 

 

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про розміщення, проектування та будівництво енергоблоків № 3 і 4 Хмельницької атомної електричної станції" щодо фінансування робіт з підтримання у справному стані спеціальної соціальної інфраструктури територій Рівненської та Хмельницької областей, на які поширюється зона спостереження Хмельницької атомної електричної станції" (реєстр. № 3302 від 20.09.2013р.), поданого народним депутатом України Вознюком Ю.В.

2. Рішення направити до Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.

 

 

 

Голова Комітету                                                     

І.Сех

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку