Рішення Комітету 26/13 "Про екологічну ситуацію в басейні річки Оріль в межах Харківської, Полтавської та Дніпропетровської областей"

Опубліковано 08 липня 2014, о 15:14

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

 ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

 

 

18 червня 2014 р.                                                           26/13

 

Про екологічну ситуацію

в басейні річки Оріль

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до Плану роботи на період четвертої сесії Верховної Ради України сьомого скликання провів слухання на тему «Про  екологічну ситуацію в басейні річки Оріль в межах Харківської, Полтавської та Дніпропетровської областей».

Проаналізувавши екологічну ситуацію у басейні річки Оріль, а також рекомендації учасників щодо проблем басейну та шляхів їх вирішення, Комітет  відзначає наступне.

Гідрологічний стан річки Оріль та річок її басейну залишається критичним. Головні проблеми - пересихання, надмірна зарегульованість та сповільнення стоку, господарська діяльність, яка проводиться в її руслі і на водозаборі, порушення природоохоронного законодавства.

Якість поверхневих вод за гідрохімічними показниками не відповідає рибогосподарським нормативам за такими найбільш поширеними речовинами, як сполуки хрому шестивалентного, феноли, сполуки азоту, органічні забруднення, а також мінералізація.

Ситуацію ускладнює те, що річки і водотоки замулилися, заросли болотною рослинністю та чагарниками, втратили свої природні функції, зокрема, дренуючу спроможність, у результаті чого заплавні землі заболочені та підтоплені. Питання екологічної ситуації в басейні річки Оріль неодноразово розглядалось як на державному, так і місцевому рівнях.

Комітетом Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи неодноразово розглядалось питання покращання екологічної ситуації в басейні р. Оріль, надавались рекомендації Кабінету Міністрів України, центральним та місцевим органам влади, органам місцевого самоврядування, науковим установам та організаціям, а також контролювалось виконання таких рекомендацій (Рішення Комітету від 16.10.2012 р. № 130/11-1 та від 20.11.2013 N2 130111-1).

 

Зазначені Рішення Комітету певною мірою виконується.

Так, розпочата реалізація проекту «Відновлення гідрологічного режиму р. Оріль на межі Полтавської та Дніпропетровської областей», який включений до плану заходів із захисту територій від шкідливої дії вод та знаходиться на контролі Дніпропетровської облдержадміністрації і Державного агентства водних ресурсів України. Кошторисна вартість робіт по об’єкту складає 6516,1 тис. гривень. Станом на 01.01.2014 виконано робіт на суму 3593,28 тис. грн., з яких фактично оплачено 3068,0 тис. гривень. Для завершення робіт по об’єкту «Відновлення гідрологічного режиму річки Оріль на межі Полтавської та Дніпропетровської областей» необхідно передбачити видатки з державного бюджету в сумі 3448,08 тис. гривень.

Однак, за інформацією Полтавської облдержадміністрації, у першому кварталі 2014 року роботи з реалізації проекту «Відновлення гідрологічного режиму річки Оріль на межі Полтавської та Дніпропетровської областей» не виконувались. Розрахунки за виконані у 2013 році роботи не проводились. Питання додаткового фінансування у 2013 році вищезазначеного заходу в обсязі 2,9 млн. грн., як передбачалось рішенням Комітету від 20.11.2013 № 19/9, Кабінетом Міністрів України залишилось невирішеним.

Для завершення робіт, що передбачені проектом, необхідно виділити 4,0 млн. грн., у тому числі на погашення заборгованості за виконані у 2013 році роботи – 560,0 тис. грн.

Держводагентством, Дніпропетровською облдержадміністрацією вжито заходів організаційного та капітального характеру щодо недопущення пересихання р. Оріль на території Дніпропетровської області, заповнення її русла на території Полтавської області.

У 2013 році Дніпропетровською облдержадміністрацією виділені кошти з обласного бюджету в обсязі 300 тис. грн. на розробку проекту по об’єкту «Відновлення гідрологічного режиму системи озер Порубіжне-Козачий Лиман та річки Заплавка в Дніпропетровській області». Проект розроблений та отримав позитивний висновок державної експертизи. Його реалізація дозволить покращити гідрологічний режим системи озер Порубіжне-Козачий Лиман, річки Заплавка та у цілому позитивно вплине на басейн річки Оріль. Кошторисна вартість робіт складає 7600 тис. гривень.

Протягом 2008-2013 років Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Дніпропетровській області за координації Дніпропетровської облдерадміністрації здійснювалися роботи щодо створення національного природного парку «Орільський» у межах Петриківського та Царичанського районів Дніпропетровської області площею від 15 до 34 тис. га. Однак, матеріали проекту створення національного природного парку «Орільський» з власниками та первинними  користувачами  природних  ресурсів  у межах територій, рекомендованих для заповідання, а також з місцевими органами влади та самоврядування не погоджені.

Полтавською обласною радою затверджено Регіональну цільову програму розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро в Полтавській області на період до 2021 року, в яку включено наступні заходи:

- відновлення гідрологічного режиму р. Оріль на межі Полтавської та Дніпропетровської областей (заплановано виконання у 2014 році за рахунок коштів фонду охорони навколишнього природного середовища на суму 2210 тис. грн., зокрема на 2014 рік – 500 тис. гривень);

- реконструкція та капітальний ремонт гідротехнічних споруд на ставку, розташованому на території Коновалівської сільської ради Машівського району, з виготовленням проектно-кошторисної документації (заплановано виконання у 2014 році за рахунок коштів суб’єктів господарювання - 400 тис. гривень).

Харківською обласною радою, Харківською обласною державною адміністрацією протягом 2013 року за рахунок коштів обласного фонду охорони навколишнього природного середовища проведені роботи, які сприяють покращенню екологічного стану басейну р. Оріль за наступними програмами:

- комплексна Програма охорони навколишнього природного середовища в Харківській області на 2009-2013 роки та на перспективу до 2020 року, затверджена рішенням обласної ради від 29 жовтня 2009 року № 1413-V (із змінами);

- Програма збереження малих річок Харківської області на період до 2016 року, затверджена рішенням Харківської обласної ради від 26.04.2012 № 397-VI (із змінами).

Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами посилено контроль за дотриманням законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища у басейні р. Оріль.

Низка рекомендацій не виконується. Зокрема, це стосується:

вирішення на законодавчому рівні питання цільового використання коштів, які надходять до Державного бюджету України та місцевих бюджетів від збору за спеціальне використання водних ресурсів, на здійснення водоохоронних заходів, зокрема розчистку водойм та русел річок і підтримання їх у належному стані;

не вирішено питання надання Державній екологічній інспекції та її територіальним органам права подавати позови без сплати судового збору;

проблемою залишається встановлення меж прибережних захисних смуг та водоохоронних зон на водних об’єктах та дотримання вимог природоохоронного законодавства у їх межах;

не вирішується проблема розчистки річок басейну, відновлення гідрологічного режиму, ліквідації самовільно споруджених гребель та забезпечення законодавчо визначеного обмеження регулювання стоку річки та створення штучних водойм у її басейні.

Ситуація може бути суттєво покращена, передусім, шляхом:

забезпечення належного фінансування заходів з екологічного оздоровлення басейну р. Оріль (це можливе за умови фінансування у повному обсязі Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну р. Дніпро на період до 2021 року);

безумовного дотримання законодавства у сфері охорони, використання та відтворення природних ресурсів, зокрема в басейні р. Оріль, органами державного контролю, місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування;

вирішення питання надання права Державній екологічній інспекції України та її територіальним органам подавати позови без сплати судового збору.

Вирішення проблем у басейні р. Оріль потребує прийняття рішень стратегічного та законодавчого характеру, посилення уваги центральних та місцевих органів влади, органів місцевого самоврядування, наукових установ та організацій до вирішення проблем і покращання екологічної ситуації, забезпечення дотримання законодавства у сфері охорони та використання природних ресурсів, а також системного фінансування природоохоронних заходів у рамках чинних Загальнодержавних та регіональних програм.

 

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

 

І . Інформацію про екологічну ситуацію в басейні річки Оріль взяти до відома.

ІІ. Рекомендувати:

 

1.         Кабінету Міністрів України

забезпечити фінансування заходів Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року у повному обсязі.

протягом 2014 року на законодавчому рівні вирішити питання:

реалізації басейнового принципу управління водними ресурсами, включаючи економічні механізми басейнового управління;

створення ефективного механізму стягнення збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів;

підвищення відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, зокрема підвищення розмірів адміністративних стягнень за забруднення вод, порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів та земель водного фонду;

впровадження в Україні стандартів та заходів, встановлених Водною Рамковою Директивою Європейського Союзу.

 

2. Міністерству екології та природних ресурсів України, Державному агентству водних ресурсів України:

вирішити питання фінансування в 2014 році природоохоронних заходів «Відновлення гідрологічного режиму р. Оріль на межі Полтавської та Дніпропетровської областей» та «Відновлення гідрологічного режиму системи озер Порубіжне–Козачий лиман та річки Заплавка в Дніпропетровській області» в запланованих обсягах (10 млн. 324 тис. грн.);

провести паспортизацію водних об’єктів у басейні р. Оріль;

визначити відповідального замовника та виконавця, а також джерела фінансування робіт з розробки Регіональної цільової програми екологічного оздоровлення басейну р. Оріль;

забезпечити виконання заходів з розчистки річок басейну;

вжити заходів до створення об’єкту природно-заповідного фонду - національного природного парку «Орільський» у межах Дніпропетровської, Полтавської та Харківської областей.

 

3. Державному агентству водних ресурсів України

вжити заходів щодо забезпечення розчищення русла р. Оріль та малих річок басейну;

 

4. Дніпропетровській обласній державній адміністрації:

забезпечити погодження матеріалів проекту створення національного природного парку «Орільський» (у межах Дніпропетровської області) з власниками та первинними користувачами природних ресурсів у межах територій, рекомендованих для заповідання, а також з місцевими органами влади та органами місцевого самоврядування і подати до Міністерства екології та природних ресурсів України для підготовки та погодження в установленому порядку відповідного проекту Указу Президента України.

 

5. Дніпропетровській, Полтавській, Харківській обласним державним адміністраціям за участю Міністерства екології та природних ресурсів України, Державного агентства водних ресурсів України:

розробити та затвердити регіональну програму екологічного оздоровлення басейну р. Оріль на території Дніпропетровської, Полтавської та Харківської областей.

забезпечити у 2014 році встановлення меж прибережних захисних смуг та водоохоронних зон на водних об‘єктах, розташованих у межах басейну р. Оріль;

вирішити питання ліквідації самовільно споруджених гребель та забезпечити законодавчо визначене обмеження регулювання стоку річки і створення штучних водойм у її басейні.

забезпечити реконструкцію і ремонт гідротехнічних водопропускних споруд, встановити такі споруди на греблях, де вони відсутні, зокрема, поблизу села Йосипівка Магдалинівського району;

 

6. Державній екологічній інспекції України, Державним екологічним інспекціям у Дніпропетровській, Харківській та Полтавській областях забезпечити дієвий контроль:

за дотриманням законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища у басейні р. Оріль, зокрема на землях водного фонду;

за дотриманням вимог природоохоронного законодавства місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування при прийнятті рішень про виділення земельних ділянок на землях водного фонду в басейні річки Оріль.

 

7. Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи звернутись до Комітету з питань податкової та митної політики щодо прискорення розгляду проекту Закону України про внесення змін до статті 5 Закону України «Про судовий збір» (щодо звільнення від сплати судового збору органів екологічної інспекції) (реєстр. № 4882 від 15.05.2014).

8. Кабінету Міністрів України, Міністерству екології та природних ресурсів України, Державному агентству водних ресурсів України, Державній екологічній інспекції України, Дніпропетровській обласній державній адміністрації, Полтавській обласній державній адміністрації, Харківській обласній державній адміністрації:

щоквартально інформувати Комітет про хід виконання цього рішення.

9. Контроль за виконанням цього Рішення покласти на Заступника Голови Комітету Глазунова Сергія Миколайовича та Голову підкомітету цивільного захисту населення, діяльності державних аварійно-рятувальних служб, пожежної безпеки Бутківського Віктора Володимировича.

 

 

 

Перший Заступник

Голови Комітету                                                      

О.ЛУКАШУК

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку