Рішення Комітету 27/16 Про лист Рахункової палати України щодо результатів аудиту виконання рекомендацій міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття"

Опубліковано 14 липня 2014, о 12:03

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ

ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

 

 

від 02 липня 2014 року                                                                                    27/16

 

 

 

Про лист Рахункової палати України щодо

результатів аудиту виконання рекомендацій

міжнародного координованого аудиту

Чорнобильського фонду "Укриття"       

 

 

Відповідно до доручення Голови Верховної Ради України Турчинова О.В. Комітет розглянув лист Рахункової палати України про результати аудиту виконання рекомендацій міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття" (далі - ЧФУ), а також інформацію Державного агентства України з управління зоною відчуження (далі - ДАЗВ).

 

Рахункова палата України зазначила наступне:

Асамблея донорів Чорнобильського фонду "Укриття", Європейський банк реконструкції та розвитку, Уряд України, Уряди країн-вкладників (донорів) фонду в 2013 році продовжували впроваджувати рекомендації Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття" і реалізували їх в обсягах, які забезпечили досягнення прогресу та суттєвих зрушень у розв'язанні ключових проблем, пов'язаних з виконанням Плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття".

Завдяки їх спільним зусиллям досягнуто істотного прогресу в будівництві інфраструктурних об'єктів на майданчику Чорнобильської АЕС, а також нового безпечного конфайнмента: завершено монтаж "Східної арки" та продовжується будівництво "Західної арки".

У цілому результати аналізу виконання рекомендацій Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття" свідчать про наявність позитивних тенденцій в їх реалізації.

Слід наголосити, що обсяг фінансового ресурсу наявний у Чорнобильському фонді "Укриття" є недостатнім для виконання в повному обсязі Плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття". Загальне подовження контрактного терміну реалізації проекту порівняно з початково визначеним очікувано становить 11 років.

Довідково: За оцінкою групи управління проектом, загальний кошторис на завершення ПЗУ становить від 1848,6 млн. євро до 2109,6 млн. євро з прогнозною датою завершення 15 листопада 2016 року, порівняно з попереднім прогнозом 1 537 млн. євро, з датою завершення у квітні 2014 року.

Водночас темпи реалізації окремих проектів, пов'язаних із зняттям з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворенням об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, залишаються недостатніми,що не виключає подальших ризиків чергового перенесення термінів уведення цих об'єктів в експлуатацію і, як наслідок, збільшення вартості будівництва та виділення додаткового фінансового ресурсу для виконання Плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття" у повному обсязі.

Через відсутність фінансових ресурсів відкладено вирішення питань, передбачених Планом здійснення заходів на об'єкті "Укриття", щодо системи поводження з водою, що міститься всередині об'єкта, моніторингу паливовмісних матеріалів, технологічного корпусу для поводження з радіоактивними відходами, устаткування для демонтажу.

Будівельно-монтажні роботи на об'єкті "Сховище відпрацьованого ядерного палива" (СВЯП-2), фінансування якого здійснюється з Рахунку ядерної безпеки, з 2007 року не відновлено, натомість проект продовжує перебувати на стадії підготовки та доопрацювання технічних специфікацій. Уведення його в експлуатацію очікується в 2017 році. Загальне подовження контрактного терміну реалізації проекту порівняно з початково визначеним очікувано становить 14 років.

Реалізація проекту будівництва "Завод з переробки рідких радіоактивних відходів" (ЗПРРВ), фінансування якого здійснюється з Рахунку ядерної безпеки, наближається до завершення, однак терміни введення його в експлуатацію перенесено ще на рік (31.07.2014). Загальне подовження контрактного терміну реалізації проекту порівняно з початкове визначеним - 13 років.

Уведення в експлуатацію промислового комплексу поводження з твердими радіоактивними відходами (ПКПТРВ), фінансування якого здійснюється за рахунок коштів Європейської комісії, знову перенесено майже на рік (31.07.2014). Загальне подовження контрактного терміну реалізації проекту порівняно з початково визначеним - 10 років.

Аналіз стану виконання рекомендацій Рахункової палати, за результатами національного аудиту з цього питання, свідчить про необхідність посилення заходів щодо їх реалізації.

Зокрема, потребує активізації робота Міжвідомчої комісії з комплексного розв'язання проблем Чорнобильської АЕС і Міжвідомчої робочої групи з координації діяльності регулюючих органів під час видачі ліцензій на виконання робіт на об'єкті "Укритгя" та із зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації.

Варто звернути увагу й на те, що Загальнодержавна програма зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, яка затверджена Законом України від 15.01.2009 № 886 і передбачає здійснення впродовж 2009-2012 років комплексу відповідних першочергових заходів, повною мірою не виконана і потребує перегляду.

Крім того, потребує вирішення на рівні Асамблеї донорів Чорнобильського фонду "Укриття" питання покриття дефіциту фінансового ресурсу, необхідного Для виконання Плану здійснення заходів на об'єкті "Укриття" в повному обсязі.

 

За інформацією Державного агентства України з управління зоною відчуження:

Відносно посилення співпраці з Міжвідомчою комісією з комплексного розв’язання проблем Чорнобильської АЕС (далі-МВК) та Міжвідомчою робочою групою з координації діяльності регулюючих органів під час видачі ліцензій на виконання робіт на об’єкті "Укриття" та зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації (далі-МРГРО).

Засідання МВК проводяться по мірі необхідності.  Міністерством екології та природних ресурсів спільно з Державним агентством України з управління зоною відчуження було підготовлено чергове засідання МВК, яке мало відбутись у лютому поточного року.  10 лютого 2014 року ДАЗВ звернувся до Віце-прем’єр-міністра України Ю.А. Бойка (лист ДАЗВ № 01-394/1.4.3) з проханням призначити дату, час і місце проведення засідання, але у зв’язку зі складною ситуацією в Україні, яка виникла після відправлення цього листа, засідання не відбулося.

Засідання МРГРО проводяться по мірі необхідності. Останнє засідання МРГРО відбулось 10 червня 2014 року. На цьому засіданні обговорювались питання отримання єдиного дозволу Державної архітектурно-будівельної інспекції України на будівництво об’єкта новий безпечний конфайнмент в рамках введення в експлуатацію першого пускового комплексу НБК.

 

Відносно питання подальшої актуалізації Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему.

У зв’язку із закінченням терміну виконання Першочергових заходів щодо зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, затверджених Законом України від 15 січня  2009 року  № 886-VI "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему", Державне агентство України з управління зоною відчуження у лютому 2012 року розробило проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему"  та направило на розгляд та погодження до заінтересованих центральних органів виконавчої влади. Разом з тим, у зв’язку із передачею ДАЗВ у підпорядкування Міністру екології та природних ресурсів, а також змінами у складі Уряду та неодноразовими зауваженнями Міністерства фінансів до проекту Закону, які оперативно враховувалися під час доопрацювання, виникла затримка із поданням до Кабінету Міністрів України зазначеного законопроекту.

Незважаючи на те, що у пункті  16 постанови Кабінету Міністрів України від 1 березня 2014 року № 65 "Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету" зазначено про  припинення підготовки проектів нових державних цільових програм або внесення змін до затверджених цільових програм, ДАЗВ продовжувало роботу із узгодженням проекту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему". На цей час до зазначеного законопроекту отримано погодження без зауважень від Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства охорони здоров’я, Міністерства внутрішніх справ, Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства, Державної інспекції ядерного регулювання. Міністерство фінансів погодило проект Закону із зауваженнями, які враховано. Найближчим часом проект Закону буде направлено до Міністерства юстиції для отримання правового висновку, після чого він невідкладно буде поданий на розгляд до Кабінету Міністрів України.

Відносно питання покриття дефіциту фінансового ресурсу, необхідного для виконання Плану здійснення заходів на об’єкті "Укриття" в повному обсязі.

23.06.2014 відбулося перше засідання робочої групи щодо додаткових внесків на завершення проекту НБК. 18.07.2014 зазначене питання планується розглянути під  час проведення Асамблеї вкладників Чорнобильського фонду "Укриття".

 

Комітет відмічає наступне:

15 травня 2014 року, на виконання внутрішньодержавних процедур щодо легітимізації внеску України, що було проголошено  19 квітня 2011 року в м. Києві на міжнародній конференції зі збору коштів на виконання Чорнобильських проектів, Верховною Радою України ратифіковано Угоду (у формі обміну листами) між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку про внесення змін до Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Чорнобильського фонду "Укриття" в Україні від 20 листопада1997 року.

Ратифікація Україною додаткової Угоди є позитивною тенденцією, яка істотно вплине на процес збору коштів необхідних для реалізації проектів міжнародної технічної допомоги на майданчику Чорнобильської АЕС. У той же час слід наголосити, що з моменту ратифікації додаткової Угоди Україною не здійснено жодного додаткового внеску до Чорнобильського фонду "Укриття".

Україна має зобов’язання стосовно фінансування реалізації проекту підсилення та герметизації існуючих конструкцій ІІ черги ЧАЕС, до яких будуть примикати торцеві стіни Арки, що включає у себе проектування та будівництво розділювальних стін у межах існуючих конструкцій машзалу, деаераторної етажерки, блоків В та допоміжних систем реакторного відділення ІІ черги ЧАЕС (попередня вартість проекту становить 22 млн.євро). Таким чином, внесок до Чорнобильського фонду "Укриття" склав 63,4 млн. доларів США з урахуванням проектування і будівництва "торцевих стін" (22 млн. євро).

Потребує окремої уваги питання внесення змін до Закону України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему" (далі - Програма). Термін дії додатка до Програми формально закінчився у 2012 році. Фактично на реалізацію заходів Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему у 2009-2012 роках з Державного бюджету України було виділено 2305,7 млн. грн. із передбачених 3999,1 млн. грн.

Внесення змін до Закону України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему" дозволить повністю виконати завдання зі звільнення блоків 1,2 від пошкодженого ядерного палива, і розпочати роботи з закриття та консервації енергоблоків Чорнобильської АЕС.

 

Враховуючи викладене вище, Комітет в и р і ш и в :

 

І. Інформацію Рахункової палати України та Державного агентства України з управління зоною відчуження взяти до відома.

 

ІІ. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

1.         Продовжити роботу щодо забезпечення підтримання і підвищення рівня безпеки блоків Чорнобильської АЕС, сховища відпрацьованого ядерного палива, сховищ твердих в рідких радіоактивних відходів, інших ядерно і радіаційно небезпечних об’єктів, дотримання норм, правил і стандартів з ядерної та радіаційної безпеки, втілення міжнародної передової практики та досвіду щодо ліквідації наслідків аварій, а також досвіду щодо зняття з експлуатації ядерних установок АЕС.

2.         У тримісячний термін внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему" та забезпечити її належне фінансування.

3.         Скорегувати склад Міжвідомчої комісії з комплексного розв’язання проблем Чорнобильської АЕС включивши представників Комітету та відновити її роботу.

4.         Забезпечити виконання заявлених Україною міжнародних зобов’язань щодо сплати внесків України до Чорнобильського фонду "Укриття" та Рахунку ядерної безпеки ЄБРР. В першу чергу винайти можливість та забезпечити належне фінансування проекту будівництва "торцевих стін" Нового безпечного конфайнмента.

 

ІV. Рішення Комітету направити Кабінету Міністрів України, Державному агентству України з управління зоною відчуження, Рахунковій палаті України.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                                                 

О.ЛУКАШУК

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку