Рішення Комітету 28/5 "Про Державний бюджет України на 2014 рік" (щодо корегування показників) (реєстр. № 4308а від 21.07.2014 р., внесений Кабінетом Міністрів України)

Опубліковано 19 серпня 2014, о 12:04

 

 

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ

ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

 

від 23 липня 2014 року                                                                № 28/5

 

 

Про проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо корегування показників)

 

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, відповідно до предметів відання, розглянув проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо корегування показників) (реєстр. № 4308а від 21.07.2014 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, та відзначає.

Як зазначено у пояснювальній записці, законопроект розроблено відповідно до проекту переглянутого Меморандуму про економічну та фінансову політику між Україною та Міжнародним валютним фондом, де як попередній захід для отримання наступного траншу від МВФ є ухвалення нових змін до бюджету, що відображатимуть корегування фіскальної політики відповідно до рішень, які прийняті за результатами домовленостей, досягнутих з Міжнародним валютним фондом. Законопроект також враховує врегулювання ряду питань пов’язаних з боєздатністю держави.

У проекті змін до державного бюджету на 2014 рік передбачається:

1)              скоротити видатки на 70 % порівняно з видатками, затвердженими станом на 1 липня 2014 року розписом асигнувань загального фонду державного бюджету на серпень-грудень поточного року (за виключенням видатків на опалення приміщень), на забезпечення діяльності центральних органів виконавчої влади, які здійснюють:

державний нагляд (контроль) у сферах охорони навколишнього природного середовища;

геологічного вивчення та раціонального використання надр;

соціального захисту інвалідів та ветеранів;

екологічних інвестицій.

2)              скоротити 90 % двомісячного обсягу видатків на забезпечення діяльності інших державних органів (крім органів, які забезпечують обороноздатність держави) порівняно з обсягом, затвердженим станом на 1 липня 2014 року у розписі асигнувань загального фонду державного бюджету (бюджеті Пенсійного фонду України) на серпень-грудень поточного року (за виключенням видатків на опалення приміщень).

Законопроектом, з метою економного, раціонального використання державних коштів, передбачених для утримання органів державної влади та інших державних органів, забезпечення невідкладної стабілізації фінансової ситуації в країні у проекті змін до Державного бюджету України на 2014 рік передбачено зменшення видатків, зокрема на:

розвиток мінерально-сировинної бази 56 млн. грн. (у межах видатків буде здійснено фінансування у 2014 році  укладених договорів на проведення пошукових і розвідувальних робіт на нафту і газ та інші паливно-енергетичні ресурси в сумі – 62 млн. грн., та 27 млн. грн. – на геологічне вивчення надр);

виконання робіт у сфері поводження з радіоактивними відходами неядерного циклу, будівництво пускового комплексу "Вектор" та експлуатація його об'єктів 9,9 млн. грн. (витрати, пов'язані з дезактивацією спецодягу та засобів індивідуального захисту будуть покриватись за рахунок коштів замовників);

підтримку екологічно безпечного стану у зонах відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення 28,6 млн. грн. (передбачається оптимізація витрат на утримання об'єктів невиробничої сфери зон відчуження і безумовного (обов'язкового) відселення);

підтримку у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" та заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС 1,0 млн. грн. (у поточному році планується зменшення обсягу робіт по остаточному припиненню роботи  систем і обладнання енергоблоків);

забезпечення життєдіяльності Криворізького гірничо-збагачувального комбінату окислених руд 9,4 млн. грн. (скорочуються видатки (придбання паливно-мастильних матеріалів, виконання окремих робіт тощо), які можуть бути заміщені за рахунок коштів з інших джерел);

реалізацію Загальнодержавної цільової програми "Питна вода України" – 31,9 млн. грн. раховуючи те, що виконання робіт на реалізацію заходів Загальнодержавної цільової програми "Питна вода України", а саме з будівництва та реконструкції каналізаційних очисних споруд, потребує тривалого часу, а станом на 16.07.2014 порядок використання коштів бюджетної програми не затверджено, кошти використані не будуть);

ведення лісового і мисливського господарства, охорону і захист лісів в лісовому фонді72,7 млн. грн. (враховуючи прибутковість лісової галузі пропонується окремі види робіт забезпечувати за рахунок власних коштів державних лісогосподарських підприємств);

здійснення природоохоронних заходів – 334,7 млн. грн. (за рахунок оптимізації видатків на утримання установ природно-заповідного фонду);

експлуатація державного водогосподарського комплексу та управління водними ресурсами 55,0 млн. грн. (за рахунок оптимізації  видатків на утримання водогосподарських організацій (бюджетних установ);

гідрометеорологічна діяльність – 8,7 млн. грн. (за рахунок оптимізації видатків на утримання гідрометеорологічних організацій (бюджетних установ).

Поряд з цим, передбачено зменшення видатків спеціального фонду державного бюджету, зокрема на:

компенсацію витрат, пов’язаних з утилізацією транспортних засобів (у зв’язку із скасуванням екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів (Закон України від 08.04.2014 № 1191-VII);

здійснення природоохоронних заходів, фінансове забезпечення цільових проектів екологічної модернізації підприємств тощо (враховуючи невикористання коштів за відповідними бюджетними програмами).

Крім того, з метою економного та раціонального використання державних коштів у проекті змін до Державного бюджету України на 2014 рік передбачено зменшення видатків, зокрема на:

- забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста Славутича – 3,0 млн. гривень.

Пунктом 68 Прикінцевих положень законопроекту пропонується: «Установити, що з 1 січня 2014 року норми і положення статей 20, 21, 22, 23, 30, 31, 37, 39, 48, 50, 51, 52 та 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (Відомості Верховної Ради України, 1992 р., № 13, ст. 178 із наступними змінами), застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2014 рік».

Всеукраїнська громадська організація інвалідів «Союз Чорнобиль України» у своєму листі зазначає, що пункт 68 Прикінцевих положень зазначеного законопроекту містить потенційну загрозу порушення права на соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

На думку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, положення пункту 68, яким доповнюються Прикінцеві положення Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» та згідно з яким відповідні положення і норми зазначених у ньому законів України, що передбачають виплату: доплат громадянам, які працюють на територіях радіоактивного забруднення; додаткових пенсій за шкоду заподіяну здоров’ю особам відповідних категорій; щомісячної компенсації сім'ям за втрату годувальника внаслідок Чорнобильської катастрофи; державних пенсій особам, які віднесені до категорії 1 та у зв'язку з втратою годувальника; підвищення до пенсій дітям війни; підвищень до пенсій та інших пільг ветеранам війни, мінімальних пенсій особам, звільненим із військової служби, «застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України виходячи з наявних фінансових ресурсів Державного бюджету України та бюджету Пенсійного фонду України на 2014 рік», не повною мірою узгоджується з принципом поділу державної влади на законодавчу, виконавчу і судову та конституційною природою Кабінету Міністрів України як органу виконавчої влади, основне суспільно-політичне (функціональне) призначення якого у механізмі держави полягає у забезпеченні виконання Конституції і законів України.

У своїх висновках до аналогічних пропозицій Головне науково-експертне управління неодноразово зазначало, що, не заперечуючи можливості визначення на підзаконному рівні окремих питань, що стосуються порядку надання відповідних соціальних виплат актами Кабінету Міністрів України, за змістом відповідних положень Конституції України вирішення питань, що стосуються права на відповідні соціальні виплати та визначення їх розмірів, належить до повноважень Верховної Ради України як єдиного органу законодавчої влади. Такий підхід випливає зі змісту пунктів 1 та 6 частини 1 статті 92 Конституції України, за якою виключно законами України визначаються: «права і свободи людини і громадянина, гарантії цих прав і свобод; основні обов'язки громадянина; основи соціального захисту…».

Відповідно до Основного Закону України Кабінет Міністрів України покликаний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та забезпечувати проведення державної політики у всіх сферах суспільного життя, у тому числі у сфері соціального захисту (стаття 116), засади якої визначаються Конституцією та законами України (стаття 85).

Передбачений у відповідному Законі порядок застосування норм відповідних законів України не узгоджується також із Законом України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії», згідно з яким основні державні соціальні гарантії, до яких включаються: мінімальний розмір заробітної плати, мінімальний розмір пенсії за віком, неоподатковуваний мінімум доходів громадян, розміри державної соціальної допомоги та інших соціальних виплат, встановлюються законами з метою забезпечення конституційного права громадян на достатній життєвий рівень. (стаття 17 Закону).

Можливість коригування на підзаконному рівні норм і положень Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи», що передбачають виплату відповідних доплат до пенсій, компенсацій та державних пенсій громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, заперечується змістом статті 71 цього Закону, де визначено, що дія його положень не може призупинятися іншими законами, крім законів про внесення змін до цього Закону.

Аналогічного змісту правові позиції були неодноразово сформульовані у відповідних рішеннях Конституційного Суду України, який, зокрема дійшов висновку, що «зупинення законом про Державний бюджет України дії інших законів України щодо надання пільг, компенсацій і гарантій, внесення змін до інших законів України, встановлення іншого (додаткового) правового регулювання відносин, ніж передбачено законами України, не відповідає статтям 1, 3, частині другій статті 6, частині другій статті 8, частині другій статті 19, статтям 21, 22, пункту 1 частини  другої статті 92, частинам першій, другій, третій статті 95 Конституції України» (абзац перший пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України у справі про соціальні гарантії громадян від 9 липня 2007 року № 1-29/2007) № 6-рп/2007.

За інформацією Міністерства екології та природних ресурсів України, необхідно зважено підійти до зменшення видатків по бюджетній програмі КПКВК 2401270 «Здійснення природоохоронних заходів» та залишити їх на мінімальному рівні 600,0 млн. гривень. За програмою КПКВК 2401270 фінансується: забезпечення раціонального використання і зберігання відходів виробництва і побутових відходів (транспортування, переробка, знешкодження та складування); охорона і раціональне використання водних ресурсів; збереження природо-заповідного фонду; усунення факторів забруднення атмосферного повітря.

Щодо скорочення видатків на оплату праці та нарахування на неї.

Переважна кількість працівників центрального апарату Мінприроди України обіймає посаду головного спеціаліста, середня заробітна плата якого у червні 2014 року становила (з урахуванням утримань) близько 2 500 гривень. В інших центральних органах виконавчої влади діяльність яких спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України, середня заробітна плата ще нижча. Більшість працівників не має ніяких заощаджень, а заробітна плата є єдиним джерелом існування, за рахунок якого утримуються також інші члени родини, що не мають власного доходу (діти, батьки тощо). Також у колективі існують незахищені верстви населення, а саме одинокі матері, матері, що виховують дитину-інваліда, інваліди та інші. Зазначене зменшення заробітної плати спричинить плинність висококваліфікованих кадрів.

У своєму висновку Головне науково-експертне управління зазначає, що викликають застереження запропоновані у проекті звуження гарантій права на працю у 2014 році - зняття обмежень на відправлення працівників у відпустки без збереження заробітної плати, скасування повідомлення не пізніше ніж за два місяці та погодження з працівником встановлення режиму роботи на умовах неповного робочого часу (статті 26 Закону України «Про відпустки» та статей 32, 56, та 84 Кодексу законів про працю України), встановлення на розсуд керівників державних органів, бюджетних установ та підприємств, установ і організацій, які отримують підтримку з бюджету, надання працівникам відпусток без збереження заробітної плати, встановлення для працівників режиму роботи на умовах неповного робочого часу, зменшення або скасування стимулюючих виплат, підвищень посадових окладів, зменшення надбавок і доплат, які встановлені у граничних розмірах. Такі умови роботи несуть ризики зменшення надходжень до Пенсійного фонду України та інших соціальних фондів, а також надходжень до бюджетів різних рівнів. Також не береться до уваги перспектива зростання суспільної напруги у зв’язку із зменшенням законодавчо передбачених розмірів доходів громадян та соціальних гарантій на тлі зупинення зростання їх мінімальних показників.

У супровідних документах до законопроекту, при цьому, не наведені принаймні приблизні розрахунки щодо обсягу економії коштів від реалізації вказаних новацій.

За інформацією Державної служби України з надзвичайних ситуацій, з метою упередження соціальної напруги серед осіб рядового і начальницького складу служби цивільного захисту та працівників ДСНС України не можна допустити зменшення видатків на оплату праці за бюджетними програмами КПКВК 3701360, за якою здійснюється підготовка кадрів у сфері цивільного захисту та утримуються викладацький склад і курсанти, які залучаються до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій; та КПКВК 3701060, оскільки зменшення призведе до зниження рівня і так низької заробітної плати з 2500 грн. до 2000 грн. (при середній по Україні 3300 грн.).

Національна комісія з радіаційного захисту населення України у своєму листі зазначає, що Комісія не має резервів для подальшого скорочення своїх видатків. Обмеження фінансування Комісії суттєво ускладнить виконання своїх функцій щодо оцінки аварійності готовності ядерних об‘єктів, радіаційного стану навколишнього середовища, впливу радіаційного чинника на здоров‘я людей, підготовки експертних висновків проектів рішень органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо діяльності ядерних об‘єктів, поводження з радіоактивними відходами, використання ядерних матеріалів та джерел іонізуючого випромінювання.

 

 

Враховуючи зазначене, Комітет    в и р і ш и в :

1. Інформацію про проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо корегування показників) (реєстр. № 4308а) взяти до відома.

2. Рекомендувати Комітету з питань бюджету, враховуючи зауваження Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи,  відхилити проект закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» (щодо корегування показників) (реєстр. № 4308а).

3. Рішення направити до Комітету з питань бюджету.

 

 

 

Перший заступник

Голови Комітету

 

О. ЛУКАШУК

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку