Рішення Комітету № 6/12 про проекти внесення змін до КУ про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за забруднення навколишнього природного середовища (№1308); про внесення змін до КУ про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері охорони природи, використання природних ресурсів, охорони культурної спадщини (№1308-1)

Опубліковано 17 січня 2015, о 20:23

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА

ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

РІШЕННЯ

 

 

 

від 14 січня 2015 року                                   6/12

 

 

Про проект Закону (реєстр. № 1308, 1308-1)

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проекти Законів України:

 про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за забруднення навколишнього природного середовища  (реєстр. 1308 від 09.12.2014 р.), поданий народним депутатом України Дирівим А.Б.;

про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері охорони природи, використання природних ресурсів, охорони культурної спадщини (реєстр. № 1308-1 від 19.12.2014 р.), поданий народним депутатом України Фірсовим Є.П., і відзначає. 

1. Метою проекту Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за забруднення навколишнього природного середовища  (реєстр. № 1308) є посилення відповідальності юридичних та фізичних осіб за забруднення навколишнього природного середовища.

Пропонується збільшити розміри штрафів за забруднення та/або засмічення вод, водозборів, особливо розташованих на землях рекреаційного та оздоровчого призначення, засмічення лісів, порушення правил поводження з побутовими відходами у середньому у 8-10 разів.

Законопроектом також пропонується:

нова редакція статі 59, якою, зокрема, вводиться посилена відповідальність за порушення правил охорони водних ресурсів у межах населених пунктів;

 нова редакція статті 73, якою уточнюється вид відходів, засмічення якими потрапляє під адміністративні санкції;

У законопроект вводиться нова стаття 59-2, якою встановлюється відповідальність за руйнування русел водотоків, незаконне порушення природних умов поверхневого стоку тощо.

Зважаючи на критичну кількість порушень вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, Комітет підтримує необхідність посилення відповідальності громадян та посадових осіб, а також розширення і уточнення сфери та обсягу адміністративної відповідальності за такі правопорушення.

У той же час, нова редакція статті 59 потребує уточнення, зокрема:

у частині першій вилучити слова «або можуть спричинити», оскільки правова невизначеність може призвести до довільного трактування та ускладнить правозастосування;

у частині другій, яка вводить посилену відповідальність за забруднення та/або засмічення вод, порушення водоохоронного режиму на водозборах, розташованих у межах населених пунктів, виключити слова «на водозборах, розташованих», оскільки така редакція призведе до звуження можливості правозастосування при порушенні законодавства та забруднення саме водних об’єктів;

не варто виключати частину другу чинної редакції, а саме: «Введення в експлуатацію підприємств, комунальних та інших об’єктів без споруд і пристроїв, що запобігають забрудненню і засміченню вод або їх шкідливому діянню…» і далі за текстом, оскільки саме це і є основним джерелом забруднення та засмічення.

  Комітет вважає, що ухвалення даного законопроекту є актуальним та сприятиме вдосконаленню механізму правового регулювання відповідальності за порушення вимог природоохоронного законодавства.

 

2. Метою проекту Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері охорони природи, використання природних ресурсів, охорони культурної спадщини (реєстр. № 1308-1) також є посилення відповідальності за порушення вимог законодавства у сфері охорони довкілля та охорони культурної спадщини.

Законопроект стосується більш широкого переліку статей, до яких вносяться зміни.

Пропонується збільшити розміри штрафів за порушення вимог законодавства у сфері охорони довкілля у середньому у 100 разів.

Таке збільшення у Пояснювальній записці обґрунтовується необхідністю усунення дисбалансу між фактичним розміром заподіяної навколишньому природному середовищу шкоди та сумою існуючих штрафів.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своїх висновках до аналогічних законопроектів (зокрема, законопроект реєстр. №  4734, внесений у VII скликанні народним депутатом України Журавським  В.С.) наголошувало, що суворість стягнення не може бути чинником, який має вирішальний вплив на зменшення кількості правопорушень.

Окрім того, проблема відшкодування заподіяної навколишньому природному середовищу шкоди може також вирішуватись у порядку, передбаченому статтею 40 Кодексу України про адміністративні правопорушення та відповідними статтями Цивільного кодексу України.

Статтею 53 Кримінального кодексу України розмір штрафу за вчинення злочинів визначається у межах від тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян до п’ятдесяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Таким чином розміри штрафів, запропоновані автором законопроекту, значно перевищують мінімальний розмір штрафу за вчинення кримінальних злочинів.

Комітет підтримує необхідність посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері охорони навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів, однак вважає, що застосування адміністративних санкцій у запропонованих обсягах, передусім до громадян, не є обґрунтованим, а неможливість їх реалізації призведе до нівелювання прийнятих змін.

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

1.      Рекомендувати Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за забруднення навколишнього природного середовища (реєстр. № 1308) внести на розгляд Верховної Ради України для прийняття його за основу; окремі положення проекту Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення у сфері охорони природи, використання природних ресурсів, охорони культурної спадщини (реєстр. № 1308-1) врахувати при доопрацюванні до другого читання.

2.      Рішення направити Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

 

 

 

Голова Комітету                                                 

М.Томенко

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку