Рішення Комітету № 4/10 "Про проект Закону України про зміну системи регулювання економіки (реєстр. № 1069)"

Опубліковано 25 грудня 2014, о 23:18

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА

ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

РІШЕННЯ

 

 

від 24 грудня 2014 року                                   № 4/10

 

 

Про проект Закону (реєстр.№ 1069)

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув проект Закону України про зміну системи регулювання економіки  (реєстр. № 1069 від 27.11.2014 р.), авторами якого є народні депутати України О.Продан, О.Белькова, О.Юринець, і відзначає.

Метою законопроекту авторами  визначено заміну існуючої сьогодні регуляторної системи на систему забезпечення державою безпеки товарів та послуг, які виробляються та/або продаються в Україні.

Шляхом досягнення цієї мети запропоновано відміну регуляторних документів, які, на думку авторів, не несуть у собі функції захисту споживачів товарів та послуг, а тільки збільшують собівартість виробництва в Україні.

Законопроектом передбачається зупинити дію положень 87 законів України, якими встановлено необхідність отримання суб’єктами підприємницької діяльності дозвільних документів та/або встановлено норми, які регулюють господарську діяльність.

Cеред переліку законів України, у яких повністю скасовується необхідність отримання будь-яких дозвільних документів, 16 прямо віднесені до сфери відповідальності та предметів відання Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Ще низка законів, до яких авторами запропоновані зміни, є дотичними до предметів відання Комітету і такими, що сфера, яку вони регулюють, має значний вплив на довкілля.

Комітет звертає увагу на те, що необхідність отримувати низку документів дозвільного характеру та дотримуватись умов, які у них визначені, саме і забезпечує дотримання конституційних прав громадян на безпечне довкілля, а також захист прав споживачів товарів та послуг, зокрема у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Також законопроектом пропонується виключити з Закону України «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» власне сам Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності.

Отже, в Україні ліквідуються усі документи дозвільного характеру у сфері господарської діяльності та не пропонується жодної конкретної зміни до законодавчих актів, спрямованої на зміну чи удосконалення існуючої регуляторної системи.

У законопроекті не визначено, дія яких саме положень законодавчих актів зупиняється, оскільки у пункті 1 використовується досить абстрактний вираз: «Дію положень законодавчих актів України згідно з переліком, що додається, щодо отримання суб‘єктами підприємницької діяльності дозвільних документів та/або встановлено норми, які регулюють господарську діяльність, зупинити».

Комітет вважає, що такий припис  не дозволяє встановити, дія яких саме положень відповідних законодавчих актів припиняється.

Натомість подальша реалізація покладається на Кабінет Міністрів України та Президента України.

Законопроект суперечить:

частині 8 статті  90 Регламенту Верховної Ради України, якою передбачено, що «якщо для реалізації положень поданого законопроекту після його прийняття необхідні зміни до інших законів, такі зміни мають викладатися в розділі «Перехідні положення» цього законопроекту або в одночасно внесеному його ініціатором окремому законопроекті»;

статті 91 Регламенту Верховної Ради України, відповідно до пункту 6 якої, «до законопроекту про внесення змін до законів додається порівняльна таблиця, яка містить редакцію відповідних положень (статей, частин, пунктів, абзаців тощо) чинного закону та нову його редакцію з урахуванням запропонованих змін». Така порівняльна таблиця у супровідних документах до законопроекту не надана.

Закону України «Про основні засади (Стратегії) державної екологічної політики України на період до 2020 року та низці інших законодавчих актів;

Європейському законодавству, зокрема Директиві ЄС про попередження та контроль забруднення (IPPC 96/61/РC Directive), яка передбачає запровадження інтегрованого дозволу щодо використання природних ресурсів; зокрема, Європейське екологічне законодавств передбачає вдосконалення системи встановлення лімітів на використання природних ресурсів та встановлення гранично допустимих рівнів забруднення навколишнього природного середовища, що не може бути виконано без належно організованої дозвільної системи у цій сфері.

Угоді про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами –членами (Глава 6 «Навколишнє середовище» Розділ V «Економічне і галузеве співробітництво», Додаток ХХХ);

Розділу ХУІІ «Реформи у сфері управління та охорони довкілля» Коаліційної Угоди;

Програмі діяльності Кабінету Міністрів України (Постанова Верховної Ради України від  11.12.2014 № 26-VIII).

На думку Комітету, удосконалення дозвільної системи має відбуватись за рахунок спрощення та прозорості взаємовідносин між суб’єктом господарювання та державою, а не за рахунок послаблення вимог до охорони навколишнього природного середовища.

Поліпшення умов ведення бізнесу не може здійснюватись за рахунок створення загрози погіршення екологічної ситуації, а має бути спрямованим на попередження ризиків. Мета законопроекту - забезпечення безпеки товарів та послуг - не буде досягнута шляхом тотальної ліквідації дозвільної системи в усіх сферах діяльності без удосконалення існуючої регуляторної системи.

У своїх висновках до аналогічних законопроектів Комітет неодноразово наголошував на тому, що удосконалення дозвільної системи у сфері господарської діяльності, особливо у сфері охорони навколишнього природного середовища, не може йти шляхом тотального скорочення документів дозвільного характеру, особливо коли екологічна ситуація в Україні знаходиться на межі кризи.

Комітет звертає увагу на те, що на пленарному засіданні Верховною Радою України VII скликання 1 липня 2014 р. розглядався та був відхилений і знятий з розгляду проект  Закону України про ліквідацію надмірного регулювання (реєстр. № 3256 від 17.09.2013 р.). Авторами повторно був внесений повністю тотожний попередньому проект Закону України про зміну системи регулювання економіки  (реєстр. № 4334а від 22.07.2014 р.), який був відкликаний 27 листопада 2014р.

Проект Закону України про зміну системи регулювання економіки  (реєстр. № 1069 від 27.11.2014 р.) повністю аналогічний згаданим законопроектам. 

Комітет вважає, що прийняття законопроекту остаточно зруйнує систему охорони навколишнього природного середовища, призведе до погіршення стану довкілля та до порушення конституційних прав громадян на чисте довкілля.

При цьому Комітет відзначає, що навколишнє природне середовище та природні ресурси не можуть розглядатись лише як «товари та послуги, які виробляються та/або продаються в Україні», як зазначено у Пояснювальній записці до законопроекту. Навколишнє природне середовище та природні ресурси є базовим елементом життєдіяльності держави та невід'ємною умовою сталого економічного  та соціального розвитку України.

Окрім того, система дозволів та визначених у них нормативів є основою для встановлення та сплати екологічного  податку,  збору за спеціальне

використання   води,  збору  за  спеціальне  використання  лісових

ресурсів,  плати за користування надрами.

 Комітет вважає, що прийняття законопроекту у запропонованому вигляді призведе до розбалансування екологічного законодавства, створить прецедент для можливого руйнування у подальшому та унеможливить контроль за його додержанням.

 

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва проект Закону України про зміну системи регулювання економіки  (реєстр. № 1069) відхилити.

2. Рішення направити Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва.

 

 

Голова Комітету                                                 

М.Томенко

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку