Рішення Комітету №29/21 від 27.01.2016 про рекомендації слухань у Комітеті на тему: "Реформування природоохоронної галузі: зміна системи нагляду за дотриманням законодавства"

Опубліковано 28 січня 2016, о 20:28

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ

ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

від 27 січня 2016 р.                                                                                              № 29/21

 

Про рекомендації слухань у Комітеті
на тему: "Реформування природоохоронної
галузі: зміна системи нагляду за
дотриманням законодавства"

 

Розглянувши проект рекомендацій слухань у Комітеті на тему: "Реформування природоохоронної галузі: зміна системи нагляду за дотриманням законодавства", беручи до уваги інформацію, надану центральними органами виконавчої влади, науковцями, громадськими організаціями, а також пропозиції, висловлені у виступах під час обговорення питань та перспектив реформування системи нагляду дотриманням законодавства у природоохоронній галузі в Україні, Комітет в и р і ш и в:

 

1. Схвалити рекомендації слухань у Комітеті на тему: "Реформування природоохоронної галузі: зміна системи нагляду за дотриманням законодавства" (додаються).

2. Направити рекомендації слухань у Комітеті на тему: "Реформування природоохоронної галузі: зміна системи нагляду за дотриманням законодавства" до Комітетів Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва, з питань аграрної політики та земельних відносин,  Кабінету Міністрів України, Міністерству екології та природних ресурсів України, Міністерству аграрної політики та продовольства України, Державній екологічній інспекції України, Державному агентству лісових ресурсів України, Державному агентству водних ресурсів України, Державному агентству рибного господарства України, Державній ветеринарній та фітосанітарній службі України, Державній регуляторній службі України, Державній службі України з питань геодезії, картографії та кадастру, Національній академії наук України.

 

Голова Комітету                                                                        

М. ТОМЕНКО

 

 

 

СХВАЛЕНО

рішенням Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи

від 27 січня 2016 р. № 29/21

 

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

слухань у Комітеті з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи на тему:

"Реформування природоохоронної галузі: зміна системи нагляду за дотриманням законодавства"

 

Сучасний стан довкілля, видобутку корисних копалин, водних та лісових ресурсів, тваринного та рослинного світу, біологічних ресурсів, поводження з відходами свідчить про недосконалість існуючої системи нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства.

Аналіз фактичної ситуації в роботі державних органів нагляду свідчить про необхідність зміни існуючої структури та методів роботи, оскільки наразі система нагляду має значну кількість вад, які перешкоджають її ефективному функціонуванню, що включає непрозорість прийняття рішень щодо порушників, відсутність об‘єктивної системи відповідальності суб’єктів за порушення природоохоронного законодавства, неналежний рівень інформаційного обліку та обміну між контролюючими відомствами, застарілу матеріально-технічну базу.

Крім того, існує проблема розпорошення та дублювання наглядово-контрольних функцій Держави між органами виконавчої влади, відсутність єдиного підходу до здійснення таких функцій, що знижує їх ефективність та не дає можливості проведення загальної оцінки ситуації.

Учасниками слухань було відзначено, що на сьогодні назріла необхідність докорінного реформування наглядово-контрольної системи природоохоронної галузі з урахуванням Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, базуючись на принципах підвищення ефективності контрольних заходів, зростання якості перевірок, а не їх кількості, ефективного розподілу контрольних функцій між державними органами, узгодження дій державних органів у цій сфері, вдосконалення законодавства.

На порядку денному – побудова в Україні дієвої, ефективної системи нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства.

Зважаючи на викладене, Комітет вирішив підтримати необхідність прийняття Концепції реформування системи нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства України з врахуванням положень Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікованій Законом України 16 вересня 2014 р. № 1678-VII, та позиції громадськості.

 

Рекомендувати:

1. Кабінету Міністрів України, Міністерству екології та природних ресурсів України, Державній екологічній інспекції України разом із заінтересованими центральними органами виконавчої влади:

1.1. Прискорити розроблення і прийняття Концепції реформування системи нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства України з врахуванням положень Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, затвердженої Законом України від 16.09.2014 №1678-VII, та із залученням наукових кіл, громадськості, врахувавши необхідність уникнення розпорошення і дублювання наглядово-контрольних функцій між органами виконавчої влади, побудови єдиного підходу до здійснення таких функцій для підвищення ефективності всієї системи, запровадження інформаційного обліку та обміну у цій сфері, розмежування господарських функцій від функцій з охорони навколишнього природного середовища та управління природними ресурсами.

1.2. Прискорити розроблення та прийняття пакету взаємоузгоджених нормативно-правових актів, що необхідні для реалізації ефективного реформування системи нагляду за дотриманням природоохоронного законодавства України.

1.3. Підтримати необхідність проведення планових та позапланових перевірок з дотримання законодавства з питань охорони навколишнього природного середовища та недоцільність введення будь-якого мораторію на їх проведення, розробити та/або прийняти відповідні нормативно-правові акти, що необхідні для реалізації цього завдання.

1.4. Сприяти прийняттю законопроекту щодо внесення зміни до статті 5 Закону України "Про судовий збір" в частині доповнення переліку суб’єктів, які звільняються від сплати судового збору Міністерством екології та природних ресурсів України, Державною екологічною інспекцією України та її територіальними органами, з метою належного представлення інтересів держави у судових органах.

1.5. Прискорити розроблення та прийняття актів, спрямованих на адаптацію українського законодавства до природоохоронних Директив (регламентів) відповідно до додатку ХХХ до Глави 6 "Навколишнє природне середовище" розділу V "Економічне і галузеве співробітництво" Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами.

1.6. Забезпечити оптимізацію видатків на функціонування контрольно-наглядових органів у природоохоронній сфері, їх територіальних підрозділів з метою зростання ефективності їх роботи щодо контролю дотримання природоохоронного законодавства.

1.7. Опрацювати питання, розробити та прийняти відповідні нормативно-правові акти щодо:

 

 

- реалізації Загальнодержавної Програми формування національної екологічної мережі України на період до 2025 року, враховуючи результати виконання такої програми у 2000-2015 роках;

- запровадження планування землекористування на земельних ділянках складових структурних елементів екологічної мережі на засадах інституту обмежень у використанні земель та інших природних ресурсів;

- розроблення моделі багатофункціональної системи управління природокористуванням, зокрема із врахуванням процесу децентралізації влади;

- введення у державний земельний кадастр, державний кадастр територій та об'єктів природно-заповідного фонду, державну статистичну звітність відомостей про територіальні природоохоронні обмеження (обтяження) у використанні земель та інших природних ресурсів;

- визначення пріоритетів та здійснення заходів із забезпечення збалансованого розвитку землекористування України;

- розширення механізмів та інструментів стимулювання невиснажливого використання окремих видів природних ресурсів із внесенням відповідних змін у Земельний, Водний, Лісовий кодекси України та Кодекс України про надра.

2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України утриматись від зміни підпорядкування (координації) центральних органів виконавчої влади, що здійснюють нагляд (контроль) у природоохоронній сфері, міністерствам (міністрам), сфера діяльності яких безпосередньо не пов’язана із охороною навколишнього природного середовища.

3. Державному агентству лісового господарства України, Міністерству екології та природних ресурсів України опрацювати питання щодо оптимізації системи нагляду і контролю у сфері мисливського господарства та полювання, підвищення відповідальності працівників уповноважених на охорону державного мисливського фонду, попередження зловживань в цій сфері, що включає організаційне забезпечення здійснення оперативного контролю за дотриманням законодавства фізичними особами (мисливцями) та користувачами мисливських угідь, оперативний обмін інформацією між громадськістю і державними органами щодо використання мисливського фонду, посилення відповідальності єгерської служби користувачів мисливських угідь, які частково виконують функції держави з охорони державного мисливського фонду, запровадження обов’язкового оприлюднення інформації про усі заплановані полювання, які проводяться в мисливських угіддях перед початком їх проведення, та про результати проведених полювань.

 

 

Голова Комітету                                                                      

М. ТОМЕНКО

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку