Рішення Комітету № / від 30.03.2016 про проект Закону України № 4183 про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання меліорованих земель та меліоративних систем

Опубліковано 11 квітня 2016, о 10:40

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

 

 

30 березня 2016 р.                                                                                                               № _____

 

Про проект Закону України

(реєстр. № 4183)

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи у межах предметів відання розглянув проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання меліорованих земель та меліоративних систем (реєстр. № 4183 від 09.03.2016 року), поданий Кабінетом Міністрів України, та відзначає.

Метою законопроекту авторами визначено законодавче забезпечення збереження та відновлення меліоративних систем, ефективне використання меліорованих земель, встановлення відповідальності за порушення законодавства щодо охорони та використання меліорованих земель та меліоративних систем, збереження і відтворення родючості ґрунтів, тощо.

  Законопроектом вносяться зміни:

до Земельного кодексу України (зокрема, пропонується ввести поняття «земельних ділянок смуг відведення» з особливим режимом використання під закриті меліоративні мережі зрошувальних і осушувальних систем, що дозволить запобігати їх руйнуванню);

до Закону України «Про правовий режим земель охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів» (пропонується віднести об’єкти закритої мережі меліоративних систем до складу об’єктів магістральних трубопроводів, що забезпечить посилення правового режиму земель охоронних зон, а отже і меліоративних систем);

до Закону України «Про меліорацію земель» (пропонується ввести у законодавче поле низку термінів та їх визначень, які є загальноприйнятими у практичній діяльності та у підзаконних актах, зокрема у відомчих розпорядчих документах, але не відображені у законах;  визначити статус меліоративних систем та права власності на них; визначити повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері меліорації, зокрема щодо експлуатації та списання меліоративних систем, фінансового забезпечення заходів з меліорації земель та відповідальності за порушення законодавства про меліорацію земель.

Прийняття законопроекту надасть можливість врегулювати відносини між суб’єктами господарювання, які здійснюють меліорацію земель та використовують меліоративні системи, а також дозволить забезпечити цілісність функціонування меліоративних систем.

Підтримуючи необхідність законодавчого врегулювання збереження меліоративних систем та підвищення їх ефективності, Комітет висловлює низку зауважень до законопроекту.

Не можна погодитись зі змінами до статті 14 Закону України «Про меліорацію земель», якими фактично скасовується проведення державної екологічної експертизи чи інших видів експертиз проектної документації на будівництво (реконструкцію) меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури.

Натомість, змінами до статті 21 цього Закону пропонується замінити проведення державної комплексної експертизи проектної документації у порядку, що визначається Кабінетом Міністрів України, експертизою, «яка проводиться відповідно до статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Також проведення державної екологічної експертизи виключено зі статті 31 «Екологічні вимоги до проектування, будівництва (реконструкції) і експлуатації меліоративних систем та окремих об’єктів інженерної інфраструктури» Закону України «Про меліорацію земель».

Запропоновані зміни у частині відміни здійснення комплексної державної експертизи суперечать статті 15, згідно якої на місцеві органи виконавчої влади покладені повноваження щодо забезпечення проведення експертизи проектної документації на здійснення меліоративних заходів, а також статті 33 цього ж Закону, згідно з якою  особи, винні у виконанні робіт з будівництва чи реконструкції  меліоративних систем та окремих об'єктів інженерної інфраструктури без позитивного висновку комплексної державної експертизи, порядок проведення якої встановлюється Кабінетом Міністрів України, чи без затвердженого у встановленому порядку проекту або з відхиленням від нього, несуть відповідальність згідно із законами України.

Проекти будівництва меліоративних систем та гідротехнічних об’єктів належать до IV-Vкатегорій складності і підлягають обов’язковій експертизі відповідно до частини 4 статті 31 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Зважаючи на те, що меліорація без оцінки впливу на довкілля та чітко визначених умов зрошення (осушення) призводить до катастрофічних наслідків для довкілля, необхідно чітко визначити місце державної екологічної експертизи, комплексної державної експертизи чи оцінки впливу на навколишнє природне середовище при здійсненні проектування меліоративних систем.

Потребують удосконалення визначення деяких термінів, запропонованих законопроектом. Зокрема, із визначення терміну «міжгосподарська меліоративна система» мають бути виключені слова «управління якою здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері розвитку водного господарства, і задовольняє державні потреби в басейновому, міжрегіональному, міжгосподарському розподілі водних ресурсів та захисті сільських територій від підтоплення і затоплення». Комітет вважає, що визначення суб’єктів державного управління мають бути відображені у статті 14 «Повноваження центральних органів виконавчої влади з регулювання відносин у сфері меліорації земель».

 

Враховуючи зазначене, Комітет в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання меліорованих земель та меліоративних систем (реєстр. № 4183) внести на розгляд Верховної Ради України для прийняття його за основу з врахуванням висловлених зауважень.

2. Рішення направити Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.

 

 

Перший заступник Голови Комітету                                                             

А.ДИРІВ

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку