Розгляд результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих на забезпечення екологічної безпеки в Азово-Чорноморському басейні та охорону, регулювання і відтворення водних біологічних ресурсів

Опубліковано 18 травня 2010, о 09:25

Розглянуто Колегією Рахункової палати 09.03.2010

Безрибна дієта Азовського і Чорного морів

Кабмін не забезпечив екологічно безпечні умови життєдіяльності громадян і суспільства, збереження навколишнього природного середовища та раціональне використання природних ресурсів, зокрема, водних біологічних ресурсів у басейнах Азовського і Чорного морів - такий висновок зробила Колегія Рахункової палати після розгляду результатів аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, спрямованих на забезпечення екологічної безпеки в Азово-Чорноморському басейні та охорону, регулювання і відтворення водних біологічних ресурсів.

Одна з причин незадовільного екологічного стану Азово-Чорноморського басейну - незбалансована надмірна евтрофікація (збагачення водойм продуктивними біологічними елементами), що призводить до нестачі кисню та надалі до загибелі біологічних організмів, що мешкають у приповерхневих водах (так званий "літній замор"). У результаті цілісна екосистема басейну зазнає різких і катастрофічних змін.

Серед шляхів вирішення проблеми антропогенної евтрофікації водних об'єктів найбільш ефективним є зменшення кількості надходжень біогенних речовин ззовні й посилення належного контролю за цими процесами. Проте основні завдання державних цільових програм, що регулювали цю сферу, не виконані, а такі основні проблеми довкілля морів, як забруднення вод, нестале використання природних ресурсів, порушення морських екосистем залишаються невирішеними.

Роботи з поліпшення екологічної безпеки в басейні Азовського і Чорного морів протягом 2008-2009 років не забезпечувалися необхідним фінансуванням, а виділені кошти використовувались неефективно, з порушенням термінів розгляду і затвердження планових документів.

З метою створення сприятливих умов для розвитку рибного господарства у лютому 2004 року прийняли закон «Про Загальнодержавну програму розвитку рибного господарства України на період до 2010 року». Однак потребу в коштах на охорону, відтворення водних живих ресурсів та регулювання рибальства у 2008 році було забезпечено на 60 відсотків, у 2009 році - лише на 38,6 відсотка.

Таке недофінансування негативно позначилося на виконанні відповідних бюджетних програм. З передбачених Загальнодержавною програмою розвитку рибного господарства на період до 2010 року 64 заходів Держкомрибгосп виконав лише 14, при цьому жодний захід остаточно не завершено.

Не забезпечено протягом 2008-2009 років і відтворення водних живих ресурсів в обсягах, передбачених зазначеною програмою. Так, у 2008 році до рибогосподарських водних об'єктів України вселено лише близько 12 відсотків передбаченого обсягу водних живих ресурсів, а в 2009 - 10,3 відсотка.

При цьому аудитом встановлено, що найбільш дієвим механізмом збільшення рибних запасів є діяльність рибовідтворювальних комплексів. Будівництво 9 таких нових комплексів передбачалося Загальнодержавною програмою розвитку рибного господарства як пріоритетний напрям. Однак через відсутність належного фінансування існуючі п'ять комплексів не змогли працювати на повну потужність, а проектування та будівництво нових підприємств у 2008-2009 роках і не планувалося.

Запроваджений Урядом порядок фінансування заходів із селекції в рибному господарстві не забезпечує виконання основних завдань ні відповідної бюджетної програми, ні Загальнодержавної програми розвитку рибного господарства. Для розвитку підприємств, які займаються племінною роботою з нарощування високоякісного маточного поголів'я, необхідно збільшувати обсяги відтворення водних живих ресурсів. Відтак зросте попит на якісний рибопосадковий матеріал, а це, у свою чергу, обумовить створення чіткої системи підтвердження якості та контролю за діяльністю риборозплідників.

Протягом останніх трьох років спеціалісти Рахункової палати провели чотири аудити у сфері забезпечення екологічної безпеки в Азово-Чорноморському басейні, охорони, відтворення водних живих ресурсів та регулювання рибальства. Про результати аудитів поінформовано Президента, Секретаріат РНБО, Верховну Раду, Кабмін. А втім, стан реагування об'єктів аудитів на висновки та пропозиції Рахункової палати є незадовільним.

Запроваджена попереднім складом Кабміну система реалізації державної політики у сфері забезпечення екологічної безпеки в басейнах Азовського і Чорного морів та охорони і відтворення водних живих ресурсів була вкрай неефективною, не давала можливості попереджувати погіршення екологічного стану водних об'єктів басейну.

Джерело: http://www.ac-rada.gov.ua/control/main/uk/publish/article/16726233

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку