Комітет розглянув результати аудиту Рахункової палати щодо ефективності використання субвенції держбюджету на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження

16 листопада 2017, 10:54

За дорученням Голови Верховної Ради України А. Парубія Комітет на своєму засідання 14 листопада 2017 року розглянув інформацію Рахункової палати України щодо результатів аудиту ефективності використання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на фінансування заходів соціально-економічної компенсації ризику населення, яке проживає на території зони спостереження.
За результатами розгляду Рахункова палата України встановила, що використання у 2015 та 2016 роках у межах затверджених обсягів коштів субвенції і здійснення більшості запланованих заходів дозволило вирішити низку проблемних питань щодо поліпшення стану спеціальної соціальної інфраструктури на відповідних територіях зон спостереження АЕС. Водночас на місцях у зонах спостереження АЕС залишаються невирішеними питання приведення у належний стан готовності для використання за призначенням низки захисних споруд цивільного захисту, придбання та накопичення достатньої кількості препаратів йодиду калію для населення, а також проведення робіт на інших об’єктах спеціальної соціальної інфраструктури (відповідні заклади охорони здоров’я, навчальні заклади, пункти збору населення тощо).
Прийняття  Закону України від 28.12.2014 № 79-VII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" призвело до зарахування цільового збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення до загального фонду державного бюджету. Таким чином цей збір втратив своє цільове призначення і не в повному обсязі надходить до місцевих бюджетів. 
Комітет звертає увагу, що основоположним в ядерній енергетиці Законом України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" встановлено, що зазначений збір є цільовим і направляється виключно на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження АЕС. Це в свою чергу порушує право кожної людина, яка проживає або тимчасово перебуває на території України, на захист від впливу іонізуючого випромінювання (стаття 3 Закону України «Про захист людини від впливу іонізуючого випромінювання»). Це право забезпечується здійсненням комплексу заходів щодо запобігання впливу іонізуючого випромінювання на організм людини вище встановлених дозових меж опромінення, компенсацією за перевищення встановлених дозових меж опромінення та відшкодуванням шкоди, заподіяної внаслідок впливу іонізуючого випромінювання. В свою чергу це здійснюється за рахунок соціально-економічної компенсації ризику для населення, яке проживає в зонах спостереження і спрямоване на  створення та підтримання у справному стані спеціальної соціальної інфраструктури, забезпечення засобами індивідуального захисту населення, його регулярне навчання правил користування спеціальною соціальною інфраструктурою, уміння користування засобами індивідуального захисту відповідно до Закону України «Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку».
Державна служба України з надзвичайних ситуацій на запит Комітету повідомила, що за інформацією місцевих органів виконавчої влади населення територій, що розташовані у зонах спостереження, забезпечено захисними спорудами менше ніж на половину потреби. Крім того, на сьогодні переважна більшість існуючих територіальних та місцевих автоматизованих систем централізованого оповіщення про загрозу або виникнення надзвичайних ситуацій, розташованих у зонах спостереження, морально та фізично застрілі. Обладнання, яке використовується у них, відпрацювало свій ресурс та потребує заміни на сучасне обладнання. 
Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України та Державна служба України з надзвичайних ситуацій підтримує зауваження та рекомендації Рахункової палати України щодо необхідності спрямування в повному обсязі утриманого до бюджету збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, а також необхідності внесення відповідних змін до Бюджетного кодексу України в частині цільового використання цих коштів. 
Комітет також звертає увагу, що з прийняттям Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» від 28.12.2014 № 79-VIII створені додаткові податкові зобов’язання для експлуатуючих організацій, що не є податками за своєю правовою природою. 

Враховуючи викладене Комітет вирішив рекомендувати Кабінету Міністрів України з метою виконання вимог Закону України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку" внести в установленому порядку законопроекти щодо: 
- збільшення обсягів субвенції до рівня планових надходжень цільового збору; 
- внесення змін до частини 2 ст. 29 Бюджетного кодексу України стосовно зарахування збору на соціально-економічну компенсацію ризику населення, яке проживає на території зони спостереження, до спеціального фонду державного бюджету.