Комітет висловився на підтримку проекту Закону № 9270 про внесення змін до статті 3 Закону України "Про поводження з відпрацьованим ядерним паливом щодо розміщення, проектування та будівництва централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива реакторів типу ВВЕР вітчизняних атомних електростанцій"

11 лютого 2019, 10:12

07 лютого 2019 року Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи на своєму засіданні розглянув проект Закону про внесення змін до статті 3 Закону України "Про поводження з відпрацьованим ядерним паливом щодо розміщення, проектування та будівництва централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива реакторів типу ВВЕР вітчизняних атомних електростанцій" (реєстр. № 9270 від 17.01.2019 р., доопрацьований), поданий народними депутатами України Рибаком І.П., Дзюбликом П.В. та Люшняком М.В.
Метою прийняття законопроекту є створення гарантованих умов фінансової підтримки розвитку та забезпечення повноцінного функціонування Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника (далі – Заповідника), виконання ним своїх функцій в повному обсязі, а також забезпечення спрямування коштів на будівництво та ремонт об'єктів соціального призначення, що здійснюватиметься в рамках соціально-економічного розвитку прилеглих до зони відчуження та зони безумовного (обов’язкового) відселення територій.
Законопроектом пропонується внести зміни до статті 3 Закону України «Про поводження з відпрацьованим ядерним паливом щодо розміщення, проектування та будівництва централізованого сховища відпрацьованого ядерного палива реакторів типу ВВЕР вітчизняних атомних електростанцій», якими пропонується уточнити, що 10 відсотків загальної кошторисної вартості будівництва централізованого сховища, які замовник будівництва спрямовує на соціально-економічний розвиток прилеглих територій розподіляються: «на будівництво та ремонт об’єктів соціального призначення у місті Славутичі, Іванківському і Поліському районах Київської області, згідно з переліком, затвердженим Київською обласною державною адміністрацією,  - 90 відсотків; на заходи з розвитку Чорнобильського радіаційно-екологічного біосферного заповідника згідно з переліком, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження та зоною безумовного (обов’язкового) відселення, - 10 відсотків».
На думку суб'єкта права законодавчої ініціативи прийняття цього законопроекту дасть змогу врегулювати проблемні питання здійснення наукової, природоохоронної діяльності на території Заповідника в межах зони відчуження та безумовного (обов'язкового) відселення, впорядкувати реалізацію владних повноважень органами виконавчої влади на цій території, а також забезпечити соціально-економічний розвиток прилеглих територій, будівництво та ремонт об'єктів соціального призначення у місті Славутичі та Іванківському і Поліському районах Київської області.
Головне науково-експертне управління в узагальнюючому висновку вважає, що за результатами розгляду у першому читанні законопроект реєстр. № 9270 доцільно повернути на доопрацювання з урахуванням висловлених зауважень та пропозицій.
Комітет звертає увагу, що до законопроекту не надано фінансово-економічного обґрунтування доцільності спрямування на заходи з розвитку Заповідника саме 10% від десяти відсотків загальної кошторисної вартості будівництва ЦСВЯП.
Комітет зазначає, що реабілітація територій, забруднених радіонуклідами, забезпечення підтримки та підвищення бар'єрної функції зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення, стабілізація гідрологічного режиму території через створення умов для належного функціонування такого важливого природоохоронного об’єкта, як Заповідник, є основою, суттєвим поштовхом для зміни відношення до цієї території, до відновлення та повернення її до життя.
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи рекомендує Верховній Раді України законопроект реєстр. № 9270 прийняти за основу та в цілому як Закон.