Комітет розглянув результати аудиту Рахункової палати щодо ефективності виконання повноважень органами державної влади Хмельницької та Чернівецької областей щодо повноти та своєчасності сплати податків та інших надходжень до державного бюджету суб’єктами господарювання у сфері лісового господарства

23 травня 2019, 09:15

 За дорученням Голови Верховної Ради України Парубія А.В. у Комітеті з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянуто лист Рахункової палати України стосовно результатів аудиту ефективності виконання повноважень органами державної влади Хмельницької та Чернівецької областей щодо повноти та своєчасності сплати податків та інших надходжень до державного бюджету суб’єктами господарювання у сфері лісового господарства.
У висновках Рахункової палати зазначається, що через неналежний контроль Державного агентства лісових ресурсів України і Державної фіскальної служби України їх територіальними органами у Хмельницькій і Чернівецькій областях не забезпечено ефективне виконання повноважень у частині контролю за дотриманням законодавства з питань ведення лісового господарства суб’єктами господарювання у зазначеній сфері, а також не здійснено контроль за повнотою та своєчасністю сплати податків та інших надходжень до державного бюджету такими суб’єктами за результатами господарської діяльності.
Аудитом встановлено, що в Україні не забезпечено створення ефективної, прозорої і регульованої загальнодержавної системи обліку та ведення лісового господарства. Відсутня належна взаємодія та координація дій органів державної влади в частині обміну інформацією. Відсутні державні стандарти, які б визначали чіткі вимоги до якості деревини, що створюють передумови для заниження її сортиментного складу та у подальшому – вартості деревини.
Держлісагентство зазначило, що для забезпечення дієвого контролю за територіальними органами у частині виконання вимог нормативно-правових актів щодо спеціального використання лісових ресурсів і видачі лісорубних квитків, Держлісагентством розробляється проект наказу Мінагрополітики «Про затвердження Правил обліку, зберігання, заповнення, видачі бланків лісорубного або лісового квитка».
Щодо питання удосконалення порядку (механізму) реалізації необробленої деревини було створено робочу групу, за результатами якої розроблено програмний продукт «APS Forest», на основі якого товарними біржами здійснюється продаж. Для законодавчого урегулювання даного питання, Держлісагентством розроблено проект Закону України «Про ринок деревини», який надіслано на погодження до Мінагрополітики.
Щодо повноти та своєчасності сплати податків та інших надходжень до державного бюджету суб’єктами господарювання у сфері лісового господарства Держлісагенство повідомило, що агентством вжито можливі заходи для усунення недоліків і порушень, встановлених під час аудиту.
Державна фіскальна служба України з метою забезпечення ефективного отримання частини рентного доходу, яка генерується земельними ділянками, що вкриті лісовою рослинністю, розробила проекти законів України про внесення змін до Податкового, Лісового та Бюджетного кодексів України, з визначенням ставок плати за землю за відповідними таксаційними видами, які обліковуються відповідно до порядку ведення державного лісового кадастру і первинного обліку лісів.
Відповідно до листів Хмельницького та Чернівецького управлінь лісового та мисливського господарства підприємствами управлінь ведеться робота по усуненню виявлених недоліків та порушень. Проведено уточнення по перерахунку рентної плати та проведено перерахунок уточнених сум до бюджету.
Підприємства лісової галузі Чернівецької та Хмельницької областей, з 01 січня 2019 року, перейшли на національні стандарти гармонізовані з європейськими. У зв’язку із цим, вся лісопродукція лісогосподарськими підприємствами областей буде продаватися на аукціонах відповідно до нових стандартів.
За результатами розгляду Комітет прийняв рішення інформацію Рахункової палати України взяти до відома.
Рекомендувати Кабінету Міністрів України, Міністерству аграрної політики та продовольства України, Міністерству фінансів України, Державній фіскальній службі України, Державному агентству лісових ресурсів України:
вжити заходів для усунення недоліків і порушень, встановлених під час аудиту;
внести зміни до нормативно-правових актів, що регулюють питання ведення лісового господарства, справляння податків та інших надходжень до державного бюджету суб’єктами господарювання у сфері лісового господарства;
забезпечити належну взаємодію та координацію дій органів державної влади в частині обміну інформацією як з питань справляння податків, так і виявлення лісопорушень та притягнення винних до відповідальності.
Рекомендувати Кабінету Міністрів України забезпечити аналіз проектів законів про внесення змін до Податкового, Бюджетного, Лісового Кодексів, розроблених Державною фіскальною службою України з метою стимулювання розвитку лісової та деревообробної галузей, щодо можливості їх внесення на розгляд Верховної Ради України.
Державній фіскальній службі України забезпечити поліпшення якості й ефективності контрольно-перевірочної роботи територіальних органів з питань сплати податків та інших надходжень суб’єктами господарювання у сфері лісового господарства.
Державному агентству лісових ресурсів України забезпечити дієвий внутрішній контроль за територіальними органами у частині виконання вимог нормативно-правових актів щодо спеціального використання лісових ресурсів, видачі лісорубних квитків і сертифікатів про походження лісоматеріалів та виготовлених з них пиломатеріалів.
Хмельницькому та Чернівецькому обласним управлінням лісового та мисливського господарства вжити заходів для усунення недоліків і порушень, встановлених під час аудиту та забезпечити дієвий внутрішній контроль за дотриманням постійними лісокористувачами, які входять до сфери управління, вимог законодавства України.