РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 22.02.2012 №115/4 Про проект Закону України про ґрунти та їх родючість (реєстр. № 9731 від 18.01.2012 р.)

Опубліковано 26 лютого 2012, о 22:48

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

22 лютого 2012 року                                   № 115/4

 

Про проект Закону України

(реєстр. № 9731) 

 

Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону про ґрунти та їх родючість (реєстр. № 9731 від 18.01.2012 р.), поданий Кабінетом Міністрів України і відзначає.

Метою законопроекту визначено законодавче забезпечення збереження унікального ґрунтового покриву країни, його екологічних і продукційних функцій та створення необхідних умов для ефективного використання ґрунтових ресурсів без негативних наслідків для наступних поколінь.

Підтримуючи необхідність збереження та невиснажливого використання ґрунтів України, Комітет відзначає, що  більшість положень законопроекту не несе регламентуючого навантаження та є декларативними, тобто такими, що не наповнені конкретним юридичним змістом та фактично дублюють норми інших законів України.

Слід зазначити, що суспільні відносини щодо забезпечення охорони ґрунтів та їх родючості уже є предметом регулювання низки законодавчих актів, зокрема: Земельним кодексом України, Законом України «Про  охорону земель», Законом України «Про оцінку земель»,  Законом України «Про державний земельний кадастр», Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», Законом України «Про державні цільові програми», іншими.

У той же час, законопроект пропонує унормувати положення, зокрема шляхом визначення системи заходів у сфері ґрунтів та їх родючості, серед яких, з одного боку більшість є предметом правового регулювання зазначених вище законів та інших законодавчих актів (положення щодо моніторингу, охорони, обліку, тощо), а з іншого – не враховує положень цих Законів. Однак, внесення змін до відповідних законодавчих актів законопроектом не пропонується, що призведе до розбалансування законодавства у цій сфері та ускладнить його застосування.

 

Так, зокрема:

 

- ст. 12, 13 щодо моніторингу ґрунтів та агрохімічної паспортизації земель містять положення, які врегульовані ст. 54 Закону України «Про  охорону земель»;

- розділ V (ст. 16 - 23) «Охорона ґрунтів та їх родючості при здійсненні господарської та іншої діяльності» по суті дублює розділ VІ «Охорона земель при здійснення господарської діяльності» Закону України «Про охорону земель»;

-  ст. 8, 9 щодо нормування в галузі охорони  ґрунтів та їх родючості спрямована на врегулювання питань, які регламентовані розділом V Закону України «Про  охорону земель»;

- ст. 24, 25 присвячені питанням  здійснення контролю у галузі охорони ґрунтів та збереження їх родючості, які врегульовані  главою 32 Земельного кодексу України, Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», розділом ІІІ Закону України «Про  охорону земель» та ін.

Тому, у разі необхідності визначення особливостей, пов’язаних із ґрунтами та їх родючістю, доцільно комплексно внести зміни до законів України,  якими регулюються суспільні відносини у цій сфері.

Комітет не може погодитись з обмеженням переліку центральних органів виконавчої влади, які забезпечують реалізацію державної політики у сфері використання ґрунтів та їх родючості лише центральним органом виконавчої влади з питань формування та забезпечення реалізації державної аграрної політики та центральним органом виконавчої влади, що  забезпечує реалізацію державної політики з питань нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі (стаття 5, 6 та 7 законопроекту).

Так, Земельним кодексом України, Законом України «Про  охорону земель», Законом України «Про оцінку земель»,  Законом України «Про державний земельний кадастр», Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» визначені повноваження таких органів влади у цій сфері: Верховна Рада України, Верховна рада АР Крим, Кабінет Міністрів України, Рада міністрів АР Крим, органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, а також центральні органи виконавчої влади, до яких чинними законами, зокрема, віднесений центральний орган виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів.

Мають бути визначені повноваження органів виконавчої влади АР Крим у сфері земельних відносин та контролю за охороною і використанням земель, як це передбачено Законом України "Про Раду міністрів Автономної Республіки Крим" (№ 3530-ІУ від 16.06.2011) та іншими Законами України.

Таким чином, законопроектом не забезпечено виконання вимог статті 90 Регламенту Верховної Ради України, якою встановлено, що якщо для реалізації положень поданого законопроекту після його прийняття необхідні зміни до інших законів, такі зміни мають викладатися в розділі «Перехідні положення» цього законопроекту або в одночасно внесеному його ініціатором окремому законопроекті.

Комітет вважає за доцільне та можливе врегулювання суспільних відносин щодо забезпечення охорони ґрунтів та їх родючості шляхом внесення змін та доповнень до чинних законів України у цій сфері.

 

 

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин за результатами розгляду Верховною Радою України  проект Закону про ґрунти та їх родючість (реєстр. № 9731 від 18.01.2012 р.) відхилити.

 

2. Рішення направити Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.

 

 

 

Голова Комітету

А. СЕМИНОГА

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку