РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 21.12.2011 № 112/4 Щодо проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. № 9405 від 03.11.2011 р.)

Опубліковано 27 грудня 2011, о 11:25

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

від 21 грудня 2011 р.  № 112/4

 

 

 

Щодо проекту Закону про внесення змін

до деяких законодавчих актів України

(щодо спрощення механізму

надання надр у користування)

(реєстр. № 9405 від 03.11.2011 р.)

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. № 9405 від 03.11.2011 р.), поданий народним депутатом України Каракаєм Ю. В., і відзначає.

За інформацією розробника законопроекту, його цілі та завдання полягають в оптимізації порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами щодо корисних копалин загальнодержавного значення. Фактично пропонується внести зміни до статей 91, 92, 16, 18 та 33 Кодексу України про надра та до підпункту 4 пункту "б" частини першої статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" задля скасування погодження клопотань про надання надр у користування з метою геологічного вивчення, розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення обласними, Київською та Севастопольською міськими радами, Радою міністрів Автономної Республіки Крим.

Запропонований законопроект не узгоджується з частиною першою статті 13 Конституції України, відповідно до якої від імені Українського народу права власності на землі, її надра здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування. Відповідно до статті 140 Основного Закону місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так i через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Ці органи є повноважними представниками і виразниками інтересів територіальних громад, тобто людей, які проживають на відповідних територіях. Відсторонювати їх від вирішення питань, пов'язаних з наданням надр у користування - значить усувати самих людей від участі в управлінні державними і місцевими справами. При цьому особливо неприйнятним є відсторонення від вирішення цього питання виконавчих комітетів місцевих рад, оскільки йдеться безпосередньо про територію населених пунктів.

Комітет з питань державного будівництва та місцевого самоврядування пропонує за наслідками розгляду у першому читанні відхилити запропонований законопроект.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України також не підтримує запропонований підхід до спрощення процедури погодження клопотань про надання у користування надр.

Рада міністрів Автономної республіки Крим у своєму зверненні до Комітету наголошує, що запропонований законопроект не може бути прийнятий, оскільки запропонованими змінами обмежуються повноваження Ради міністрів Автономної республіки Крим, органів місцевого самоврядування та місцевих органів виконавчої влади щодо розпорядження земельними ділянками, які передбачені Земельним кодексом України, а надання у користування надр без відома та попереднього узгодження відповідного органу на місці може призвести до нераціонального використання природних ресурсів, екологічної деградації території, неефективного відтворення природних ресурсів, вичерпання природно-заповідного потенціалу території, а також порушень природоохоронного законодавства.

Українська асоціація районних та обласних рад у своєму зверненні до Комітету відмічає, що запропонований законопроект утискає права місцевого самоврядування і дає йому негативну оцінку.

Крім того, необхідно зазначити, що у Комітеті перебував на розгляді проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо вдосконалення механізму надання надр у користування) (реєстр. № 9360 від 31.10.2011 р.), поданий народним депутатом України Каракаєм Ю. В., ідентичний законопроекту, що розглядається. Питання щодо цього проекту Закону у листопаді 2011 р. розглядалося на поточній сесії Верховної Ради України, і він не отримав необхідної кількості голосів для його включення до порядку денного. Відповідно до частини першої статті 107 Регламенту Верховної Ради України законопроект вважається відхиленим, оскільки зазначене рішення на його підтримку не отримало необхідної кількості голосів народних депутатів.

Відповідно до частини другої статті 107 Регламенту Верховної Ради України відхилений Верховною Радою законопроект або законопроект, що повторює його за суттю, не може бути внесений на поточній та наступній за нею позачерговій сесіях Верховної Ради відповідного скликання.

Враховуючи викладене у Комітету немає законних підстав для надання рекомендацій Верховній Раді України щодо включення зазначеного законопроекту до порядку денного поточної сесії VI скликання.

Згідно з висновком Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України законопроект не може бути внесений на поточній сесії Верховної Ради України відповідного скликання.

 

Зважаючи на висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, Комітету з питань державного будівництва та місцевого самоврядування, а також керуючись частиною другою статтею 107 Регламенту Верховної Ради України, Комітет      в и р і ш и в:

1. Інформацію щодо проекту Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо спрощення механізму надання надр у користування) (реєстр. № 9405 від 03.11.2011 р.), поданого народним депутатом України Каракаєм Ю. В., взяти до відома.

2. Рекомендувати Верховній Раді України відхилити зазначений проект Закону.

3. Взяти до уваги, що зазначений законопроект не може бути внесений для розгляду на поточній сесії Верховної Ради України VI скликання.

4. Співдоповідачем при розгляді законопроекту від Комітету визначено народного депутата України Семиногу Анатолія Івановича.

 

 

 

 

Голова Комітету                                            

А.І. Семинога

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку