Рішення Комітету № 7/24 від 15 травня 2013 р. Про проекти законів України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо засмічення населених пунктів

Опубліковано 20 травня 2013, о 14:13

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

15 травня 2013 року                                                             № 7/24

 

Про проекти законів України про

внесення змін до Кодексу України

про адміністративні правопорушення

щодо засмічення населених пунктів

 

Розглянувши проекти законів України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо мінімізації засмічення населених пунктів), поданий народним депутатом України Міщенком А.М. (реєстр. № 2820), та про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо викидання відходів та сміття у неналежних місцях), поданий народним депутатом України Фурсіним І.Г. (реєстр. № 2820-1), Комітет відмічає.

Законопроекти спрямовані на створення дієвого механізму притягнення до відповідальності осіб, винних у порушені чистоти в населених пунктах та у викиданні сміття та відходів у неналежних місцях.

Обома законопроектами пропонується доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення новою статтею 152-1 "Умисне викидання побутових відходів та сміття у неналежних місцях" (реєстр. № 2820), "Викидання відходів та сміття у неналежних місцях" (реєстр. № 2820-1).

Разом з тим, Законом України від 21.01.2010 р. № 1825-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері поводження з відходами" внесені зміни до статті 82 (Порушення вимог щодо поводження з відходами під час їх збирання, перевезення, зберігання, оброблення, утилізації, знешкодження, видалення або захоронення) та 152 (Порушення державних стандартів, норм і правил у сфері благоустрою населених пунктів, правил благоустрою територій населених пунктів) Кодексу України про адміністративні правопорушення, якими вже передбачена адміністративна відповідальність за аналогічні правопорушення. Цим же Законом органам внутрішніх справ, а також представникам громадських організацій або органів громадської самодіяльності надано право складати протоколи про адміністративні правопорушення, визначеними статтею 152 Кодексу (зміни до пп. 1 та 9 статті 255 "Особи, які мають право склади протоколи про адміністративні правопорушення".

Потребує уточнення місце вчинення правопорушення, яким запропоновано "неналежне місце". Адже наприклад, за викидання сміття із автомобільного та електротраспорту (у тому числі і в межах населених пунктів) відповідальність встановлюється частиною другою статті 119 КУпАП. Крім того, порушенням правил охорони смуги відводу автомобільних шляхів в окремих випадках визнається не тільки звалювання сміття на такі смуги, а й снігу (стаття 141 КУпАП).

У свою чергу, викидання сміття або інших предметів за борт річкового або маломірного судна тягне за собою адміністративну відповідальність, передбачену частиною третьою статті 116-2 цього Кодексу. Що ж стосується залізничного транспорту, то викидання сміття та інших предметів з вікон і дверей вагонів поїздів визнається правопорушенням згідно приписів частини третьою статті 109 КУпАП.

Тобто, у разі прийняття запропонованих проектом змін, утвориться конкуренція нової статті 152-1 із низкою зазначених вище статей КУпАП, що ускладнить їх практичну реалізацію.

У цьому контексті слід також відзначити, що співвідношення санкції статті 152-1 КУпАП (у редакції законопроекту) та зазначених вище чинних статей КУпАП суттєво відрізняються. І це, не дивлячись на те, що, забруднення прибережних річкових смуг сміттям є більш суспільно небезпечним діянням, а ніж теж саме діяння, вчинене в межах, наприклад, міської вулиці.

Виникає питання, чи доцільно введення окремої нової статті при наявності існуючої статті, якою вже передбачається адміністративна відповідальність за фактично ті ж самі дії? Впровадження законопроекту може тільки ускладнити правозастосувальну практику. Врегулювання цих правовідносин потребує не запровадження нових складів правопорушень, а вдосконалення існуючих.

Враховуючи викладене та з метою дотримання принципів юридичної визначеності, яке передбачає чіткість, доступність та передбачуваність норм

 

Комітет вирішив:

 

1. За результатом розгляду у першому читанні проект закону України про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення (щодо мінімізації засмічення населених пунктів) (реєстр. № 2820) може бути прийнятий за основу з подальшим врахуванням висловлених зауважень.

 

2. Висновок направити до Комітету з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності.

 

Голова Комітету

І.Сех

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку