Рішення Комітету № 7/27 від 15 травня 2013 р. Про Рекомендації парламентських слухань "Про стан, заходи та перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи"

Опубліковано 20 травня 2013, о 14:24

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

15 травня 2013 року № 7/27

 

Про Рекомендації парламентських слухань

"Про стан, заходи та перспективи подолання

наслідків Чорнобильської катастрофи"

 

Розглянувши за наслідками проведених 17 квітня 2013 року парламентських слухань пропозиції до проекту Постанови Верховної Ради України про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про стан, заходи та перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", Комітет вирішив:

 

1. Підтримати підготовлений народними депутатами України – членами Комітету проект Постанови Верховної Ради України про Рекомендації парламентських слухань на тему: "Про стан, заходи та перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи" та рекомендувати Верховній Раді України прийняти його в цілому.

 

2. Доповідачем із зазначеного питання визначити народного депутата України, Голову Комітету І.І. Сех.

 

Голова Комітету

І.Сех

 

Проект

 

РЕКОМЕНДАЦІЇ

 

парламентських слухань

 

"Про стан, заходи та перспективи

подолання наслідків Чорнобильської катастрофи"

 

Учасники парламентських слухань "Про стан, заходи та перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", які відбулися 17 квітня 2013 року, відзначають, що прийнята нормативно-правова база з питань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, загалом відіграла позитивну роль, але затвердження недостатньо обґрунтованих законодавчих норм щодо протирадіаційного і соціально-економічного захисту населення призвело до розбалансування витрат державного бюджету.

Не в повному обсязі виконуються зобов’язання щодо забезпечення соціальних прав і гарантій постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи, які їм надано відповідно до законодавства. Соціально-психологічне напруження серед населення, яке постраждало внаслідок Чорнобильської катастрофи, викликає незадовільний рівень забезпечення безоплатними ліками та житлом, відсутність оптимальної та прозорої системи організації оздоровлення та недостатній рівень медико-санітарного забезпечення.

Аналіз медичних наслідків Чорнобильської катастрофи, їх динаміка та прогноз свідчать, що зусилля з мінімізації медичних наслідків є недостатніми. Підвищення ефективності медичної допомоги особам, які зазнали радіаційного впливу мають стати пріоритетними на найближчі роки.

З 2011 року подолання наслідків Чорнобильської катастрофи проводиться без державної програми й досі не виконана постанова Верховної Ради України від 15.10.2011 р. № 4035-VI щодо подання проектів законів про Загальнодержавну програму подолання наслідків Чорнобильської катастрофи на 2014-2018 роки та про перелік населених пунктів України, віднесених до зон радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Невиконані рекомендації Верховної Ради України, схвалені постановами від 20 квітня 2007 року № 975-V та від 18 квітня 2008 року № 276-VI щодо внесення на розгляд Верховної Ради України проектів законів України про внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" з метою реформування системи соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, без зниження досягнутого рівня соціального захисту; та про внесення змін до Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" з метою створення правових механізмів стимулювання сталого розвитку цих територій, активізації виробничої діяльності та підвищення їх інвестиційної привабливості.

До цього часу не виконані рекомендації підпункту 1 пункту 1 Постанови Верховної Ради України від 20 квітня 2007 року № 975-V "Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи (21-ші роковини Чорнобильської катастрофи)" щодо вдосконалення норм Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Як наслідок, у зв’язку з невідповідністю розмірів компенсаційних виплат, доплат та допомоги, встановлених відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", розмірам, які встановлені постановами Кабінету Міністрів України, постраждалі громадяни звертаються до судових органів. У зв’язку з виконанням судових рішень органами Державної казначейської служби відбувається стягнення коштів з рахунків органів соціального захисту населення, внаслідок чого відбувається призупинення проведення поточних платежів за соціальними виплатами.

Харчування дітей в навчальних закладах, розташованих на територіях радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи забезпечуються у межах не більше 30 відсотків медичної (фізіологічної) норми, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.1992 № 258.

Невідкладним є завдання законодавчого вдосконалення системи пенсійного забезпечення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, насамперед механізму нарахування пенсій, що призначаються відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

На цей час в Україні склалась вкрай напружена ситуація із забезпеченням житлом постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи. Через недостатнє фінансування з державного бюджету програми "Забезпечення житлом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" вирішення житлового питання потребує майже 40 тисяч сімей. З них близько 10 тисяч - сім'ї інвалідів внаслідок Чорнобильської катастрофи. За рахунок передбачених Державним бюджетом України на 2013 рік 157,5 млн. гривень з врахуванням середньої вартості житла в регіонах України вирішити житлове питання близько 560 сім’ям постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які перебувають на квартирному обліку в регіонах України.

Актуальними залишаються проблеми забезпечення путівками на оздоровлення дорослих і дітей, якості надання санаторно-курортних послуг, виплати компенсації вартості санаторно-курортного лікування особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

У зв’язку з прийняттям 5 липня 2012 року Закону України „Про внесення змін до Закону України „Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи” щодо забезпечення санаторно-курортними путівками” з 01.01.2013 року забезпечення постраждалих осіб санаторно-курортними путівками чи путівками на відпочинок має здійснюватися шляхом надання щорічної грошової допомоги для компенсації вартості путівок через безготівкове перерахування коштів санаторно-курортним закладам чи закладам відпочинку за надання послуг із санаторно-курортного лікування чи відпочинку. Але оздоровлення постраждалих у 2013 році на даний час не розпочато.

У 2011 році відповідно до Програми робіт з дозиметричної паспортизації населених пунктів відновлено роботи з дозиметричної паспортизації населених пунктах Вінницької, Волинської, Івано-Франківської, Житомирської, Київської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької та Чернігівської областей, території яких радіоактивно забруднені внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. Проте їх результати ще не стали підґрунтям для прийняття відповідних рішень.

Результати радіологічного моніторингу та наукових розробок свідчать, що зменшення фінансування за бюджетною програмою "Радіологічний захист населення та екологічне оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення" зумовило зупинення впровадження комплексу протирадіаційних заходів на цих територіях й обумовлює отримання радіоактивно забруднених продуктів харчування місцевого виробництва. До цього часу на окремих радіоактивно забруднених територіях в особистих господарствах отримують радіоактивно забруднене молоко з перевищенням національних допустимих рівнів. Через відсутність забезпечення радіоактивно чистими продуктами харчування й вимушене споживання місцевих продуктів, особливо лісових грибів та ягід, ще на підвищених рівнях формується внутрішнє опромінення населення.

Необхідно докорінне покращення якості диспансеризації, створення реальних механізмів впровадження сучасних технологій лікування та реабілітації, розроблених українськими науковцями.

Природно-техногенний комплекс – "Чорнобильська АЕС – об’єкт "Укриття" – зона відчуження" досі залишається епіцентром Чорнобильської катастрофи.

Виходячи з наявного фінансування, уповноважені центральні органи виконавчої влади забезпечують дотримання вимог законодавства із забезпечення функціонування системи захисту населення та довкілля від впливу зони відчуження, виконання заходів із створенням нових та експлуатації діючих виробництв щодо поводження з техногенними відходами, їх інфраструктурного забезпечення, забезпечення бар’єрних функцій та практичної реабілітації екосистем зони відчуження.

Проблемні питання, що виникають на майданчику Чорнобильської АЕС у зв’язку із залишковим принципом фінансування відповідних бюджетних програм, постійно перебувають у центрі уваги Верховної Ради України та її Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Згідно із Законом України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта “Укриття” на екологічно безпечну систему" діяльність зі зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему потребує періоду часу близько 100 років (абзац 5 розділу "Загальні положення" Програми), тому Програма містить додаток, де діяльність деталізована за завданнями та заходами, які необхідно здійснити протягом певного період часу, а саме протягом 2009-2012 років. Термін дії додатка до Програми формально закінчився у 2012 році. Фактично на реалізацію заходів Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему у 2009-2012 роках з Державного бюджету України було виділено 2305,7 млн. грн. із передбачених 3999,1 млн. грн.

Програма профінансована на рівні 57%, в результаті заплановані завдання і заходи не виконані в повному обсязі, що в свою чергу не дозволило досягти головного результату - припинити експлуатацію першого, другого і третього енергоблоків Чорнобильської АЕС (перший етап Програми) та розпочати роботи з їх остаточного закриття і консервації (другий етап Програми). До того ж згідно абзацу 3 п.1 розділу "Мета Програми" закінчення першого етапу визначено як "не раніше 2013 року".

Таке недофінансування не дозволяє виконувати необхідні роботи зі зняття з експлуатації енергоблоків Чорнобильської АЕС, ускладнює супровід міжнародних проектів та, загалом, є недостатньо ефективним витрачанням бюджетних коштів, оскільки і через 12 років після остаточної зупинки станції основні витрати йдуть на підтримку безпеки станції, а не на зняття її з експлуатації.

Пунктом 3 Закону України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта “Укриття” на екологічно безпечну систему" передбачено: Кабінету Міністрів України наприкінці поточного та на початку чергового етапу робіт із зняття з експлуатації та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему подавати в порядку законодавчої ініціативи до Верховної Ради України проект відповідних змін та уточнень до Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему.

Виходячи з того, що подолання наслідків Чорнобильської катастрофи є одним з головних пріоритетів державної політики України, учасники парламентських слухань р е к о м е н д у ю т ь:

 

Кабінету Міністрів України:

 

1) на підставі даних дозиметричної паспортизації населених пунктів розробити та подати на розгляд Верховній Раді України проект Загальнодержавної цільової соціально-економічної програми подолання наслідків Чорнобильської катастрофи;

 

2) розробити та подати на розгляд Верховній Раді України проект Закону України "Про перелік населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення" на підставі рішень обласних рад;

 

3) прискорити підготовку та внесення на розгляд Верховної Ради України проекту Закону України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему" та забезпечити її належне фінансування шляхом внесення відповідних змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" та наступні роки;

 

4) підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" (щодо здійснення виплати пенсій, призначених особам, які працювали на територіях радіоактивного забруднення на пільгових умовах, передбачених Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", до досягнення такими особами пенсійного віку; порядку відшкодування Пенсійному фонду України витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах працівникам ДСП "Чорнобильська АЕС" та інших підприємств зони відчуження та підприємств, які виконують роботи по контрактам з підприємствами зони відчуження);

 

5) підготувати та внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблоку цієї АЕС на екологічно безпечну систему" з метою поширення дії статті 12 цього Закону на працівників підприємств, створених внаслідок реорганізації ЧАЕС, які влаштувалися на роботу на ЧАЕС до 15 грудня 2000 року;

 

6) у заходах проекту Загальнодержавної цільової соціально-економічної програми подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та у проекті закону про Державний бюджет України на наступні роки передбачати вирішення проблем поліпшення медичного забезпечення, оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та придбання для них ліків; комплексного соціально-економічного розвитку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, та місць компактного переселення громадян; забезпечення житлом громадян; радіаційного захисту населення та екологічного оздоровлення забруднених територій; соціально-психологічної реабілітації та інформування громадян про радіаційний стан територій та безпечне проживання на цих територіях; наукового забезпечення робіт та інформаційних систем.

 

7) забезпечити виконання Постанови Верховної Ради України від 18 квітня 2008 року № 276-VI "Про стан, заходи і перспективи подолання наслідків Чорнобильської катастрофи" щодо внесення змін до законів України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" та проекту Закону України про перелік населених пунктів України, віднесених до зон радіоактивного забруднення;

 

8) забезпечити належне виконання взятих Україною міжнародних зобов’язань щодо сплати внесків України до Чорнобильського фонду "Укриття" та Рахунку ядерної безпеки ЄБРР;

 

9) за підсумками першого півріччя 2013 року внести пропозиції щодо внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2013 рік" про збільшення видатків за бюджетними програмами:

 

"Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи";

 

"Радіологічний захист населення та екологічне оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення";

 

"Наукове забезпечення робіт та інформаційні системи щодо ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи";

 

"Підтримка у безпечному стані енергоблоків та об'єкта "Укриття" Чорнобильської АЕС";

 

"Внески України до Чорнобильського фонду "Укриття" та до рахунку ядерної безпеки ЄБРР";

 

"Заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації атомних блоків та поводження з відпрацьованим ядерним паливом та радіоактивними відходами на Чорнобильській АЕС".

 

"Соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (за напрямами використання бюджетних коштів: "Оздоровлення громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Компенсація сім’ям з дітьми та видатки на безоплатне харчування дітей, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", "Виплата щомісячної грошової допомоги у зв’язку з обмеженням споживання продуктів харчування місцевого виробництва та компенсації за пільгове забезпечення продуктами харчування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи");

 

збільшення обсягу видатків міжбюджетних трансфертів на безоплатне придбання ліків та зубопротезування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, порівняно з 2012 роком;

 

виділення бюджетних коштів на реалізацію Чорнобильської будівельної програми;

 

передбачити фінансування заходів щодо забезпечення виконання рішень суду, що гарантовані державою відповідно до Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" стосовно громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

 

поліпшення матеріально-технічного та медико-санітарного забезпечення Державної установи "Національний науковий центр радіаційної медицини НАМН України у відповідності до п.23 Постанови Верховної Ради України від 05.04.2011 р. N 3191-VI;

 

забезпечення достатнього обсягу фінансової підтримки бюджету міста Славутича за рахунок коштів Державного бюджету України та видатків на реалізацію пункту 5 "Соціальне забезпечення" завдань, визначених Першочерговими заходами Закону України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об'єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему";

 

збільшення додаткової дотації бюджету міста Славутича на забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста у повному обсязі відповідно до п.п.3 п.4 статті 13 Закону України "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему";

 

збільшити річний кошторис видатків на утримання державного закладу "Спеціалізована медико-санітарна частина № 5" з безумовним дотриманням вимог пункту 4 статті 13 Закону України "Про загальні засади подальшої експлуатації і зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення зруйнованого четвертого енергоблока цієї АЕС на екологічно безпечну систему" та з повним урахуванням річної потреби у бюджетному фінансуванні цього закладу для забезпечення спеціалізованого медичного обслуговування працівників ДСП "ЧАЕС" та жителів міста Славутича;

 

10) затвердити переліки робіт з особливо шкідливими та шкідливими і важкими умовами праці, на яких встановлюється підвищена оплата праці;

 

11) прискорити реалізацію Концепції створення нового багатоцільового дослідницького ядерного реактора, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 2008 року № 1299-р, з метою ефективного використання висококваліфікованого трудового ресурсу ДСП "ЧАЕС", Державної науково-дослідної установи "Чорнобильський центр з проблем ядерної безпеки, радіоактивних відходів та радіоекології", а також підприємств та установ інфраструктури міста Славутича;

 

12) розробити стратегію подальшого розвитку майданчика Чорнобильської АЕС з урахуванням вирішення питань атомної галузі України, щодо централізованого поводження з відпрацьованим ядерним паливом та зняття з експлуатації  енергоблоків АЕС;

 

13) забезпечити здійснення санаторно-курортного лікування громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, виходячи з пріоритету медичних і екологічних показників;

 

14) забезпечити належне фінансування Державного реєстру осіб України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

 

15) передбачити у структурі територіальних органів та лабораторних центрів Державної санітарно-епідеміологічної служби України окремі відповідні структурні підрозділи, які будуть здійснювати державний санітарно-епідеміологічний нагляд та контроль на об’єктах, що використовують радіаційно-небезпечні технології;

 

16) забезпечити продовження робіт з радіаційного моніторингу об’єктів довкілля;

 

17) оптимізувати систему диспансеризації осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

 

18) організувати на базі Державного закладу "Український спеціалізований диспансер радіаційного захисту населення Міністерства охорони здоров'я України" дитяче неврологічне реабілітаційне відділення;

 

19) розробити комплекс заходів з активізації діяльності спеціалізованих медико-санітарних частин, які обслуговують персонал об’єктів з особливим режимом роботи та населення, яке проживає у зонах спостереження навколо цих об’єктів для забезпечення ефективної профілактики захворювань, травматизму та інвалідності, оздоровлення працівників, які зайняті на цих об’єктах та населення зон спостереження.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку