Рішення комітету № 4/4 від 20 березня 2013 р. про проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади та вдосконалення дозвільної системи у сфері охорони навколишнього природного середовища, екологічної безпеки, надрокористування та зменшення регуляторного тиску на суб'єктів господарювання (№ 2287)

Опубліковано 06 квітня 2013, о 15:09

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

20 березня 2013 р.                      № 4/4

 

 

Про проект Закону України про внесення змін

до деяких законодавчих актів України

щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади

та вдосконалення дозвільної системи у сфері

охорони навколишнього природного середовища,

екологічної безпеки, надрокористування

та зменшення регуляторного тиску

на суб’єктів господарювання (№ 2287)

 

 

Розглянувши проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади та вдосконалення дозвільної системи у сфері охорони навколишнього природного середовища, екологічної безпеки, надрокористування та зменшення регуляторного тиску на суб’єктів господарювання, поданий народним депутатом України Палицею І.П. (реєстр. № 2092), Комітет відмічає.

Як зазначено в пояснювальній записці до законопроекту, основною метою його прийняття є зменшення регуляторного тиску на суб’єктів господарювання та покращення інвестиційного клімату шляхом:

- вдосконалення законодавства в сфері охорони навколишнього природного середовища, екологічної безпеки та надрокористування;

- ефективного розподілу функцій між центральними та територіальними державними органами виконавчої влади;

- зменшення кількості документів дозвільного характеру;

- спрощення процедури погодження та отримання документів дозвільного характеру;

- збільшення терміну дії документів дозвільного характеру.

У сфері регулювання водного господарства у статтях 49 та 86 Водного кодексу України пропонується змінити орган, який здійснює відповідні погодження, з центрального органу виконавчої влади у сфері розвитку водного господарства на| територіальні органи центрального органу виконавчої влади у сфері розвитку водного господарства.

Наразі, у складі центрального органу виконавчої влади у сфері розвитку водного господарства територіальні органи відсутні. У зв'язку з тим, реалізація запропонованих змін призведе до правової колізії. Крім того, стаття 16 Водного кодексу України вже передбачає, що центральний орган виконавчої влади у сфері розвитку водного господарства здійснює, покладені на нього повноваження самостійно і через свої територіальні органи (у разі їх утворення), а на території Автономної Республіки Крим - через орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань водного господарства.

П.п. 4 п. 2 розділу І проекту Закону пропонується доповнити статтю 38 Водного кодексу України положенням, яким запроваджується необхідність одержання дозволу на розроблення проектів нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин та погодження таких проектів з територіальними органами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Також законопроектом передбачається введення нових документів дозвільного характеру:

1) дозвіл (ліцензія) на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами, на провадження господарської діяльності із збирання, заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини;

2) дозвіл на утворення та розміщення відходів;

3) дозвіл на розроблення проектів нормативів гранично допустимого скиду забруднюючих речовин.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про Перелік документів    дозвільного характеру у сфері господарської діяльності" забороняється вимагати від суб’єктів господарювання отримання документів дозвільного характеру, необхідність отримання яких не передбачена законом та які не внесені до Переліку, затвердженого цим Законом.

Запровадження на рівні закону нових документів дозвільного характеру є недоцільним і таким, що створює зайві адміністративні ускладнення для суб’єктів господарювання. Реалізація законопроекту призведе лише до збільшення документів дозвільного характеру, а положення, якими внесено зміни до Закону України "Про відходи" не узгоджуються з положеннями Директиви 2008/98/ЄС від 19 листопада 2008 року про відходи та скасування деяких Директив.

Також проектом Закону передбачається запровадження необхідності одержання дозволу (ліцензії) на здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами та дозволу (ліцензії) на провадження господарської діяльності із збирання, заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини (згідно з переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України).

На сьогодні, зазначені види господарської діяльності підлягають ліцензуванню відповідно до Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".

Згідно з частиною другою статті 2 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" дія цього Закону не поширюється на відносини у сфері ліцензування господарської діяльності.

Таким чином, запровадження проектом Закону зазначених дозволів є недоцільним, оскільки питання здійснення операцій у сфері поводження з небезпечними відходами та провадження господарської діяльності із збирання, заготівлі окремих видів відходів як вторинної сировини врегульовано Законом України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності".

Крім того, в законопроекті є певні неузгодження щодо повноважень органів у сфері поводження з відходами, зокрема, абзацом четвертим підпункту 3 пункту 4 розділу І проекту Закону пропонується внести зміни до Закону України "Про відходи" згідно з якими до повноважень місцевих державних адміністрацій у сфері поводження з відходами, зокрема, належить видача відповідно до закону дозволів на утворення та розміщення відходів. Термін дії дозволу встановлюється органом, який видав дозвіл на утворення та розміщення відходів, але не менше ніж на п’ять років.

Зазначене положення проекту потребує приведення у відповідність до вимог частини першої статті 4 Закону про дозвільну систему, згідно з якою, виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюється, серед іншого, строк дії документа дозвільного характеру або необмеженість строку дії такого документа.

Абзацом четвертим підпункту 6 пункту 4 розділу І проекту Закону пропонується внести зміни до частини другої статті 31 Закону України "Про відходи" відповідно до яких порядок отримання, переоформлення, анулювання дозволів на утворення та розміщення відходів встановлює Кабінет Міністрів України.

Зазначене положення проекту потребує приведення у відповідність до вимог статті 4¹ Закону про дозвільну систему, якою встановлюються основні вимоги до порядку видачі документів дозвільного характеру або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання документів дозвільного характеру.

Крім того слід зазначити, що законопроект не є комплексним, та не вирішує всіх питань пов’язаних з дозвільною системою у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Головне науково-експертне управління висловило суттєві зауваження до законопроекту і пропонує його відхилити.

 

 

Комітет вирішив:

 

1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації повноважень органів виконавчої влади та вдосконалення дозвільної системи у сфері охорони навколишнього природного середовища, екологічної безпеки, надрокористування та зменшення регуляторного тиску на суб’єктів господарювання відхилити.

 

2. Визначити співдоповідачем від Комітету на засіданні Верховної Ради України народного депутата України, Голову Комітету І.Сех.

 

 

Голова Комітету                                                  

І. СЕХ

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку