РІШЕННЯ КОМІТЕТУ № 9/20 від 5 червня 2013 року Про екологічні проблеми промислового комплексу Івано-Франківської області

Опубліковано 11 червня 2013, о 14:01

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

від 5 червня 2013 року                                                                       № 9/20

 

 

 

Про екологічні проблеми промислового

комплексу Івано-Франківської області       

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи, розглянувши на виїзному засіданні інформацію про екологічні проблеми промислового комплексу Івано-Франківської області, відзначає.

Законом України від 12.02.2010 р. № 1885-VI, територію міста Калуша та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області оголошено зоною надзвичайної екологічної ситуації.

Для покращення екологічної ситуації на території Калуського гірничо- промислового району у 2010-2012 рр. з державного бюджету виділено 850 млн. грн., за рахунок яких були проведені заходи щодо консервації Домбровського кар’єру (51 млн. грн.), часткове вивезення відходів гексахлорбензолу з полігону токсичних відходів ТзОВ «Оріана-Галев» (750 млн. грн.), придбано медичне обладнання для Калуської центральної районної лікарні (49 млн. грн.).

Однак, природоохоронні роботи, які повинні були здійснюватися відповідно до затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02.03.2010 р. № 381-р «Переліку витрат № 1, пов'язаних з ліквідацією наслідків надзвичайної екологічної ситуації на території міста Калуш та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району» та згідно з «Другим уточненим Переліком № 1 витрат, пов'язаних із ліквідацією наслідків надзвичайної екологічної ситуації на території м. Калуш та сіл Кропивник, Сівка-Калуська Калуського району», виконані не у повному обсязі.

Протягом 2011-2012 рр. через відсутність фінансування і припинення виконання державних програм із забезпечення виробництва калійних добрив в Україні та програми реструктуризації гірничо-хімічних підприємств жодних природоохоронних робіт у зоні калійного виробництва не проводилось.

На сьогодні техногенно-екологічний стан в межах Калуша і прилеглих сіл є складним. Існує загроза переростання надзвичайної екологічної ситуації у транскордонну катастрофу, яка призведе до порушення не лише національного законодавства, але й положень міжнародних угод, стороною яких є Україна. Важливим фактором є й те, що дана ситуація становить загрозу й для безпеки людей, які проживають на даній території. Потрібно відзначити, що в зоні шахтних виробіток утворилося кілька воронок, які мають тенденцію до поширення на територію житлового масиву.

Відповідно до резолюції науково-практичної конференції «Про техногенно-екологічну ситуацію на території Калуського гірничопромислового району» проведеної у м. Калуш 04.04.2013 р., терміну на виконання природоохоронних заходів у зоні діяльності ДП «Калійний завод» для подолання екологічних проблем залишилося небагато - близько 2 років. Все це на сьогодні має стати основним чинником своєчасного виконання усього комплексу природоохоронних робіт, а також здійснення попереджувальних заходів із захисту житлового фонду та промислових споруд, розташованих у зоні техногенно-екологічного впливу підприємства.

До першочергових основних заходів слід віднести відновлення калійного виробництва з метою налагодження промислового перероблення розсолів. Без термінової організації перероблення розсолів усі природоохоронні заходи не дадуть бажаного результату, а без відновлення виробництва калійних добрив розв’язати екологічні проблеми Калуської промислової зони неможливо. Слід зауважити, що сьогодні Україною витрачаються чималі кошти на закупівлю мінеральних добрив для сільського господарства у Білорусі, у той час, як відновлення виробництва калійних добрив надасть можливість повного забезпечення органічними калій-магнієвими добривами вітчизняних сільськогосподарських підприємств.

Не менш важливим є відселення людей з зони просідання в районі шахтних виробіток, для чого потрібно терміново відновити моніторинг ситуації в зоні просідання задля визначення швидкості просідання та ймовірності загрози обвалу в районі масового проживання людей.

Також важливим є вирішення питань завершення ліквідації наслідків стихійного лиха 2008 та 2010 років, які завдали значних збитків Івано-Франківській області та погашення кредиторської заборгованості за виконані роботи з подолання цих наслідків. Повені, окрім завданих матеріальних збитків, активізували у гірських районах зсувні процеси, в зоні впливу яких знаходяться понад 100 житлових та промислових об’єктів. На даний час в області налічується кілька незавершених будівництвом мостів та 43 житлових будинки, які повністю зруйновані зсувами, а також існує необхідність відселення мешканців з понад 100 житлових будинків, яким загрожують зсувні процеси. Для мінімізації впливу повеневих процесів немало важливим є будівництво укріплюючих дамб, регуляція русла та укріплення берегів гірських річок даного регіону, що унеможливить руйнацію мостів та інших капітальних споруд.

При розчищенні русла р. Ворона в м. Тисмениця виявлено відходи креозоту орієнтовним обсягом 208-210 м³. Для вивезення цих відходів та їх знешкодження потрібно виділити кошти в сумі 5,921 млн. гривень.

Важливим етапом ліквідації загрози виникнення екологічної катастрофи є: визначення швидкості просідання земної поверхні, над територією шахтних стволів, та зсувів; засолення розсолами прісноводних горизонтів та попадання у ґрунти хімічних сполук відходів промислового виробництва для чого має бути забезпечено науковий супровід виконання природоохоронних робіт та моніторингу ситуації Калуським ДНДІ «Галургія» та ДУ «Інститут геохімії навколишнього середовища НАН України», які проводили геофізичні дослідження, роботи з відновлення існуючих та буріння нових гідроспостережних свердловин, організовували спостереження за станом захоронення та впливом ГХБ на довкілля, просідання території шахтних виробіток та інші моніторингові дослідження з метою надання рекомендацій, розробки та здійснення комплексу заходів стосовно локалізації джерел забруднення довкілля для більш ефективного проведення природоохоронних робіт.

За результатами виїзного засідання надішли пропозиції до проекту рішення від Івано-Франківської обласної державної адміністрації, які враховані по суті.

Враховуючи викладене, для запобігання та ліквідації наслідків екологічної ситуації, відновлення екологічної рівноваги туристичного Прикарпаття, забезпечення безпеки проживання населення у Калуському гірничопромисловому районі та з метою недопущення переростання надзвичайної екологічної ситуації у катастрофу з можливими транскордонними наслідками,

 

Комітет вирішив:

1. Інформацію про екологічні проблеми промислового комплексу Івано-Франківської області та резолюцію науково-практичної конференції «Про техногенно-екологічну ситуацію на території Калуського гірничопромислового району» взяти до відома.

2. Інформацію щодо ліквідації наслідків надзвичайної екологічної ситуації та наслідків стихії 2008 та 2010 років на території Івано-Франківської області взяти до відома та визнати такими, що потребують негайного вирішення.

3. З огляду на те, що стан фінансування запобігання та ліквідації наслідків надзвичайної екологічної ситуації в Івано-Франківській області є одним із основоположних напрямів вирішення екологічних проблем регіону

рекомендувати:

 

Раді національної безпеки і оборони України:

розглянути питання про екологічну ситуацію у Калуському районі Івано-Франківської області на одному з найближчих засідань;

 

Кабінету Міністрів України:

здійснити в повному обсязі фінансування заходів, спрямованих на запобігання виникненню, усуненню наслідків, недопущення подальшого розвитку надзвичайних екологічних ситуацій на території Івано-Франківської області та недопущення трансформування їх у техногенну трансконтинентальну катастрофу, згідно з Угодою щодо регіонального розвитку Івано-Франківської області на 2011-2015 рр. між Кабінетом Міністрів України та Івано-Франківською обласною радою від 06 жовтня 2010 року та пропозиціями науково-практичної конференції до повної ліквідації загрози та усунення її наслідків;

здійснити у повному обсязі фінансування для виконання у 2013 році невідкладних природоохоронних робіт з завершення видалення, перевезення, утилізації та рекультивації території небезпечних відходів гексахлорбензолу, що перебувають на полігоні твердих токсичних відходів у Калуському районі (280,0 млн. грн.);

розглянути можливість запровадження на законодавчому рівні  екологічного коефіцієнта для бюджетів міста Калуш і Калуського району на 2013-2015 роки – до завершення ліквідації ситуації;

при підготовці проекту змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» передбачити субвенцію Івано-Франківській області на погашення боргів минулих років, пов’язаних з ліквідацією наслідків стихійного лиха на об’єктах комунальної власності в сумі 295,2 млн. грн. та продовження подальших робіт із забезпечення недопущення руйнацій внаслідок повеневих стихій;

при підготовці проекту змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» врахувати та профінансувати відповідно Закону України від 07.06.2012 р. № 4909-VI «Про Загальнодержавну цільову програму захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на 2013-2017 роки» передбачені кошти на 2013 р. у сумі 17,838 млн. грн. на проведення робіт із запобігання руйнування будівель, споруд та об’єктів життєзабезпечення, що виникли внаслідок зсувних процесів;

 

Кабінету Міністрів України, Фонду державного майна України,  Міністерству юстиції України, Міністерству промислової політики України:

терміново здійснити заходи щодо відокремлення ДП «Калійний завод» від ВАТ «Оріана» та відновлення калійного виробництва у регіоні;

у термін до 1 серпня 2013 р. вжити вичерпних заходів щодо розроблення та затвердження плану санації ВАТ «Оріана», в якому передбачити вирішення проблем хвостосховища, Домбровського кар’єру (зокрема укріплення відвалів і переробку розсолів Домбровського кар’єру, рекультивації хвостосховищ);

протягом 2013 року завершити процедуру санації ВАТ «Оріана»;

звернути увагу на незадовільне виконання процедури санації чинним керуючим санацією та доцільність його перебування на займаній посаді;

 

Міністерству економіки України, Міністерству промислової політики України, Івано-Франківській обласній державній адміністрації:

надати пропозиції з питання переробки розсолів Домбровського кар’єру у рамках приватно-державного партнерства;

подати пропозиції щодо кандидатури керуючого санацією ВАТ «Оріана»;

вивчити питання можливості відновлення та розвитку калійного виробництва, виконання заходів з переробки розсолів і відновлення виробництва безхлорних калійних добрив на базі Калуш-Голинського родовища калійних руд;

 

Міністерству екології та природних ресурсів України:

спільно з Івано-Франківською обласною державною адміністрацією визначити обсяги фінансування у 2013–2014 рр. першочергових моніторингових, науково-пошукових та проектних робіт щодо визначення швидкості просідання земної поверхні, над територією шахтних стволів, та зсувів, засолення розсолами прісноводних горизонтів та попадання у ґрунти хімічних сполук відходів промислового виробництва;

передбачити видатки у 2013-2014 рр. за рахунок коштів Державного фонду охорони навколишнього природного середовища на:

1)         проведення невідкладних природоохоронних робіт з завершення видалення, перевезення, утилізації та рекультивації території небезпечних відходів гексахлорбензолу, що перебувають на полігоні твердих токсичних відходів у Калуському районі (280,0 млн. грн.);

2)         розроблення проектно-кошторисної документації для виконання фізичних обсягів робіт з консервації Домбровського кар’єру з рекультивацією солевідвалів № 1, № 4 та хвостосховищ № 1 і № 2 (5,5 млн. грн.);

3)         забезпечення з дотриманням екологічних вимог збирання, перевезення і знешкодження відходів креозоту в м. Тисмениця Івано-Франківської області (згідно проектно-кошторисної документації).

 

Міністерству промислової політики України:

забезпечити фінансування наукового супроводу виконання природоохоронних робіт та моніторингу ситуації Калуським ДНДІ «Галургія», Івано-Франківським національним технічним університетом нафти і газу та  ДУ «Інститут геохімії навколишнього середовища НАН України» для визначення швидкості просідання території шахтних стволів та зсувів, засолення розсолами прісноводних горизонтів та попадання у ґрунти хімічних сполук - відходів промислового виробництва, спостереження за станом захоронення та впливом ГХБ на довкілля та інших моніторингових досліджень.

 

Міністерству охорони здоров’я України, Національній академії медичних наук України:

провести аналіз стану і динаміки основних видів захворювань жителів міста Калуша та Калуського району, зокрема жінок репродуктивного віку та дітей, дитячої смертності та патології при народженні і їх зв’язок із екологічною ситуацією у Калуському регіоні;

протягом 2014-2015 рр. забезпечити проведення комплексного профілактичного обстеження стану здоров’я дітей і жінок репродуктивного віку у місті Калуші та Калуському регіоні;

забезпечити медичні заклади, що здійснюють медичне обслуговування населення, яке проживає в зоні надзвичайної екологічної ситуації - Калуського гірничопромислового регіону, необхідним медичним обладнанням для діагностики та лікування захворювань та необхідними медикаментами;

продовжити виконання робіт з моніторингу джерел постачання питної води для населення Калуського гірничопромислового комплексу;

 

Міністерству фінансів України, Міністерству економічного розвитку і торгівлі України

забезпечити в повному обсязі фінансування «Комплексної регіональної цільової програми розвитку водного господарства на період до 2021 року в області» з метою виконання природоохоронних заходів в межах «Захисту від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та с/г угідь», згідно КПКВ 2407070;

 

Державному агентству автомобільних доріг України:

врахувати при підготовці проекту змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» капітальні видатки на 2013 рік на ліквідацію наслідків стихійного лиха на об’єктах дорожнього господарства відповідно до затвердженого плану заходів;

про підготовці пропозицій до Закону України «Про Державний бюджет України на 2014 рік» передбачити кошти, необхідні для капітального ремонту доріг на території Івано-Франківської області;

 

Міністерству фінансів України, Державному агентству водних ресурсів України:

при підготовці проекту змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» передбачити виділення коштів на проведення робіт з ліквідації наслідків стихійних явищ на водогосподарських об’єктах області в сумі 92,7 млн. гривень та плануванні видатків бюджету 2014 року в необхідному обсязі;

 

Івано-Франківській обласній державній адміністрації, Івано-Франківській обласній раді:

разом з МНС розробити спільну програму заходів, де передбачити відселення людей із небезпечної зони просідання шахтних виробіток;

розробити проектно-кошторисну документацію на будівництво водорегулювального вузла на обвідному каналі ріки Сівка та заходи по недопущенню проникнення розсолів у річки Лімниця, Дністер;

відповідно до «Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну річки Дніпро на період до 2021 року» скоригувати та затвердити регіональну програму щодо протипаводкових заходів у Івано-Франківській області;

підготувати запити до Міністерства екології та природних ресурсів України на фінансування з Державного фонду охорони навколишнього природного середовища заходів щодо:

1) проведення комплексного еколого-геологічного моніторингу на території Калуського гірничопромислового району;

2) проведення невідкладних робіт із завершення вивезення, перевезення, утилізації твердих токсичних відходів гексахлорбензолу, що перебувають на території Калуського району (280,0 млн. грн.) до повного завершення робіт та рекультивації полігону;

3) розроблення проектно-кошторисної документації для виконання робіт з консервації Домбровського кар’єру з рекультивацією солевідвалів № 1, № 4 та хвостосховищ № 1 і № 2;

4) з метою недопущення попадання соляних розсолів у водоносні горизонти забезпечення відновлення обвідного дренажного каналу навколо Домбровського кар’єру та ряд інших заходів;

4) фінансування робіт з реконструкції діючих очисних споруд та будівництва каналізаційних колекторів міста Рогатина з подальшим підключенням до них житлових масивів;

5) завершення 1-ї черги та будівництва 2-ї черги полігону захоронення твердих побутових відходів у місті Калуші.

 

Для ліквідації забруднення водоносних горизонтів в районі басейну річки Дністер

Рогатинській міській раді:

виготовити проектно-кошторисну документацію реконструкції діючих очисних споруд та будівництва каналізаційних колекторів з подальшим підключенням до них житлових масивів та провести її експертизу.

 

Міністерству фінансів України, Міністерству надзвичайних ситуацій, Міністерству екології та природних ресурсів:

 

забезпечити фінансування заходів та робіт із запобігання та ліквідації наслідків природних та техногенних катастроф, відновлення екологічної рівноваги території Івано-Франківської області;

при підготовці проекту змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2013 рік» та плануванні Державного бюджету на 2014 рік передбачити видатки для забезпечення фінансування вищезгаданих заходів.

 

 

Суб'єктам господарювання (Бурштинська ТЕС, ТЗОв «Даноша», ТОВ «Кроно-Україна», АК «Росан-Агро»:

до 1 серпня надати Мінприроди України та Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи плани заходів щодо скорочення викидів шкідливих речовин в атмосферне повітря, скидів забруднюючих речовин у водні об’єкти та забруднення водних і земельних ресурсів.

 

4. Рішення направити Раді національної безпеки і оборони України, Кабінету Міністрів України, Міністерству промислової політики України, Міністерству екології та природних ресурсів України, Міністерству фінансів України, Міністерству економічного розвитку і торгівлі України, Міністерству юстиції України, Фонду державного майна України, Міністерству охорони здоров‘я України, Державній службі з надзвичайних ситуацій України, Національній академії медичних наук України, Державному агентству автомобільних доріг України, Державному агентству водних ресурсів України, Івано-Франківській обласній державній адміністрації.

 

5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Голову підкомітету з питань запобігання та ліквідації наслідків природних і техногенних катастроф, відновлення екологічної рівноваги постраждалих територій Сікору О.М.

 

Голова Комітету                                                   

І. СЕХ

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку