Рішення Комітету 27/1 про проект ЗУ про внесення змін до статті 54 ЗУ "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (щодо перерахунку пенсій) (реєстр. № 2489а від 07.02.2014р.)(доопрацьований), поданий народним депутатом України Кальченком В.М.

Опубліковано 09 липня 2014, о 15:42

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

 ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ

 ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

 

від 02 липня  2014 року                                                        27/1

 

 

Про проект Закону про внесення змін

до статті 54 Закону України

"Про статус і соціальний захист громадян,

які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи"

(щодо перерахунку пенсій)

(реєстр. № 2489а)(доопрацьований)                                                         

 

Розглянувши проект Закону України про внесення змін до статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (щодо перерахунку пенсій) (реєстр. № 2489а від 07.02.2014 р.)(доопрацьований), поданий народним депутатом України Кальченком В.М., Комітет відмічає.

У законопроекті пропонується з 1 січня 2015 року розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, не можуть бути нижчими: по І групі інвалідності – 10 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; по 11 групі інвалідності – 8 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; по ІІІ групі інвалідності – 6 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність; дітям-інвалідам – 3 прожиткових мінімумів для осіб, які втратили працездатність (нова редакція статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", яка присвячена питанням обчислення та призначення державних пенсій особам, віднесеним до 1 категорії та у зв’язку з втратою годувальника). Пенсії в разі втрати годувальника пропонується призначати непрацездатним членам сім'ї померлого годувальника, які були на його утриманні (при цьому дітям - незалежно від того, чи були вони на утриманні годувальника), у розмірі: на одного непрацездатного члена сім'ї - 50  процентів  пенсії по інвалідності померлого годувальника; на двох та більше непрацездатних членів сім'ї - 100 процентів пенсії по інвалідності померлого годувальника, визначеної згідно із зазначеною статтею, що розподіляється між ними рівними частками.

Як видно із пояснювальної записки, проект Закону спрямований на відновленні дії норм статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" в редакції, яка діяла  до 28 грудня 2007 року. Оскільки відповідно до пункту 28 Розділу ІІ  Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України"  внесені зміни до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", а Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року       № 10-рп/2008, визнано такими, що не відповідають Конституції України  неконституційними), положення статті 67 розділу I, пунктів 2 - 4, 6 - 8, 10 - 18, підпунктів 1 - 7 пункту 19, пунктів 20 - 22, 24 - 34, підпунктів 1 - 6, 8 - 12 пункту 35, пунктів 36 - 100 розділу II "Внесення змін до деяких законодавчих актів України" та пункту 3 розділу III "Прикінцеві положення" Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", на сьогодні положення статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" потребують перегляду з огляду на свою правову невизначеність.

Адже при винесенні Рішення Конституційний Суд України не визначив порядку його виконання. У законодавчій базі норми Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" викладено в редакції розділу II Закону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України", визнаного Конституційним Судом неконституційним, зазначено лише, що відповідна норма визнана неконституційною, але раніше діюча її редакція не поновлена.

Наразі мінімальні розміри пенсій для інвалідів, щодо яких встановлено зв'язок з Чорнобильською катастрофою, визначаються постановою Кабінету Міністрів України "Про підвищення рівня соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 23.11.2011 р. № 1210. Однак законодавчо не передбачено віднесення до повноважень Уряду встановлювати розміри вказаних виплат. Згідно цієї ж статті Закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" до компетенції Уряду віднесено тільки визначення порядку обчислення  пенсії.

Комітет Верховної Ради України з питань бюджету у своєму висновку зазначає, що законопроект має вплив на показники бюджету (збільшує витрати державного бюджету). У разі прийняття відповідного закону до 15 липня 2014 року  він має вводитися в дію не раніше 1 січня 2015 року, а після 15 липня 2014 року – не раніше 1 січня 2016 року (або 1 січня наступного за цим року залежно від часу прийняття закону).

Комітет Верховної Ради України з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією у своєму висновку зазначає, що законопроект відповідає  вимогам антикорупційного законодавства.

За висновком Міністерства соціальної політики України,  враховуючи обмеженість дохідної частини державного бюджету, а також необхідність забезпечення своєчасним та в повному обсязі фінансуванням уже прийнятих рішень, вважаємо, що підвищення пенсійних виплат, які вимагають збільшення видатків бюджету, потребує виваженого підходу на основі обов’язкового врахування фінансових можливостей держави. Міністерство соціальної політики України  не підтримує прийняття законопроекту.

Пенсійний фонд не підтримує прийняття законопроекту.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у своєму висновку зазначає, що у законопроекті враховані зауваження, що були висловленні управлінням до попередньої редакції законопроекту, у висновку до якого Головне управління зазначало, що в цілому підтримує необхідність законодавчого унормування питань пенсійного забезпечення інвалідів, щодо яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою. Адже на сьогодні положення статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" дійсно потребують перегляду з огляду на наявність прогалин у законодавчому регулюванні відповідних аспектів їх пенсійного забезпечення.

Реалізація запропонованої законодавчої ініціативи потребуватиме бюджетних видатків. Тому відповідно до вимог частини 1 статті 27 Бюджетного кодексу України до законопроекту, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету, суб'єкт права законодавчої ініціативи зобов'язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки).

За узагальнюючим висновком  Головного науково-експертного управління за результатами розгляду у першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з врахуванням висловленого зауваження.

Враховуючи викладене, Комітет в и р і ш и в:

 

1.         Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до статті 54 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (щодо перерахунку пенсій) (реєстр. №2489а) (доопрацьований)  ) прийняти за основу.

2.         Співдоповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України від Комітету визначити  народного депутата України, голову підкомітету з питань подолання наслідків Чорнобильської катастрофи, управління радіоактивно забрудненими територіями, соціального захисту постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи Кальченка Валерія Михайловича.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                     

О.ЛУКАШУК

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку