Рішення Комітету від 22.04.2015 № 13/10 щодо проекту Закону України про зміну системи регулювання економіки (№ 1069, (доопрацьований)

Опубліковано 27 квітня 2015, о 13:10

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Рішення

 

                                                     22 квітня 2015 року                                         № 13/10  від 22 квітня 2015 р.

 

 

 

Про проект Закону України

про зміну системи регулювання економіки                                                                       

(реєстр.№ 1069 (доопрацьований)

 

            Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув проект Закону України про зміну системи регулювання економіки  (реєстр. № 1069 (доопрацьований) від 31.03.2015 р.), авторами якого є народні депутати України О.Продан, В.Галасюк і відзначає.

Доопрацьований законопроект за своєю суттю та формою представлення практично не відрізняється від попереднього законопроекту (реєстр. № 1069 від 27.11.2014 р.), який розглядався Комітетом і щодо якого було прийнято Рішення від 24 грудня 2014 року про доцільність його відхилення.

Натомість доопрацьованим законопроектом впроваджуються ще більш жорсткі норми. Зокрема, розширено перелік законів України, у яких втрачають чинність положення щодо отримання  суб’єктами підприємницької діяльності дозвільних документів, а також зазначено, що цей Перелік не є вичерпним.

Метою законопроекту авторами  визначено заміну існуючої сьогодні регуляторної системи на систему забезпечення державою безпеки товарів та послуг, які виробляються та/або продаються в Україні.

Шляхом досягнення цієї мети запропоновано відміну регуляторних документів, які, на думку авторів, не несуть у собі функції захисту споживачів товарів та послуг, а тільки збільшують собівартість виробництва в Україні.

Законопроектом передбачається зупинити дію положень 91 законів України, якими встановлено необхідність отримання суб’єктами підприємницької діяльності дозвільних документів та/або встановлено норми, які регулюють господарську діяльність.

Cеред переліку законів України, у яких повністю скасовується необхідність отримання будь-яких дозвільних документів, 16 прямо віднесені до сфери відповідальності та предметів відання Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.

Ще низка законів, до яких авторами запропоновані зміни, є дотичними до предметів відання Комітету і такими, що сфера, яку вони регулюють, має значний вплив на довкілля.

Комітет звертає увагу на те, що необхідність отримувати низку документів дозвільного характеру та дотримуватись умов, які у них визначені, саме і забезпечує дотримання конституційних прав громадян на безпечне довкілля, а також захист прав споживачів товарів та послуг, зокрема у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Отже, в Україні ліквідуються усі документи дозвільного характеру у сфері господарської діяльності та не пропонується жодної конкретної зміни до законодавчих актів, спрямованої на зміну чи удосконалення існуючої регуляторної системи.

У законопроекті не визначено, дія яких саме положень законодавчих актів зупиняється, оскільки у пункті 1 використовується досить абстрактний вираз: «Дія положень законодавчих актів України згідно з переліком, що додається, щодо отримання суб‘єктами підприємницької діяльності дозвільних документів та/або встановлено норми, які регулюють господарську діяльність, втрачає чинність».

Комітет вважає, що такий припис  не дозволяє встановити, дія яких саме положень відповідних законодавчих актів припиняється. Натомість подальша реалізація покладається на Кабінет Міністрів України.

Законопроект суперечить:

частині 8 статті  90 Регламенту Верховної Ради України, якою передбачено, що «якщо для реалізації положень поданого законопроекту після його прийняття необхідні зміни до інших законів, такі зміни мають викладатися в розділі «Перехідні положення» цього законопроекту або в одночасно внесеному його ініціатором окремому законопроекті»;

статті 91 Регламенту Верховної Ради України, відповідно до пункту 6 якої, «до законопроекту про внесення змін до законів додається порівняльна таблиця, яка містить редакцію відповідних положень (статей, частин, пунктів, абзаців тощо) чинного закону та нову його редакцію з урахуванням запропонованих змін». Така порівняльна таблиця у супровідних документах до законопроекту не надана;

Закону України «Про основні засади (Стратегію) державної екологічної політики України на період до 2020 року» та низці інших законодавчих актів;

Європейському законодавству, зокрема Директиві ЄС про попередження та контроль забруднення (IPPC 96/61/РC Directive), яка передбачає запровадження інтегрованого дозволу щодо використання природних ресурсів; зокрема, Європейське екологічне законодавство передбачає вдосконалення системи встановлення лімітів на використання природних ресурсів та встановлення гранично допустимих рівнів забруднення навколишнього природного середовища, що не може бути виконано без належно організованої дозвільної системи у цій сфері;

Угоді про асоціацію між Україною та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами –членами (Глава 6 «Навколишнє середовище» Розділ V «Економічне і галузеве співробітництво», Додаток ХХХ);

Розділу ХУІІ «Реформи у сфері управління та охорони довкілля» Коаліційної Угоди;

Програмі діяльності Кабінету Міністрів України (Постанова Верховної Ради України від  11.12.2014 № 26-VIII).

На думку Комітету, удосконалення дозвільної системи має відбуватись за рахунок спрощення та прозорості взаємовідносин між суб’єктом господарювання та державою, а не за рахунок послаблення вимог до охорони навколишнього природного середовища.

Поліпшення умов ведення бізнесу не може здійснюватись за рахунок створення загрози погіршення екологічної ситуації, а має бути спрямованим на попередження ризиків.

Мета законопроекту - забезпечення безпеки товарів та послуг - не може бути досягнута шляхом тотальної ліквідації дозвільної системи в усіх сферах діяльності без удосконалення існуючої регуляторної системи.

У своїх висновках до аналогічних законопроектів Комітет неодноразово наголошував на тому, що удосконалення дозвільної системи у сфері господарської діяльності, особливо у сфері охорони навколишнього природного середовища, не може йти шляхом тотального скорочення документів дозвільного характеру, особливо коли екологічна ситуація в Україні знаходиться на межі кризи.

Комітет звертає увагу на те, що на пленарному засіданні Верховною Радою України VII скликання 1 липня 2014 р. розглядався та був відхилений і знятий з розгляду проект  Закону України про ліквідацію надмірного регулювання (реєстр. № 3256 від 17.09.2013 р.). Авторами повторно був внесений повністю тотожний попередньому проект Закону України про зміну системи регулювання економіки  (реєстр. № 4334а від 22.07.2014 р.), який був відкликаний 27 листопада 2014р.

Проект Закону України про зміну системи регулювання економіки  (реєстр. № 1069 від 27.11.2014 р.) був повністю аналогічний згаданим законопроектам.  Це можна сказати і про проект Закону (реєстр. № 1069 (доопрацьований) від 31.03.2015 р.).

Комітет вважає, що прийняття законопроекту остаточно зруйнує систему охорони навколишнього природного середовища, призведе до погіршення стану довкілля та до порушення конституційних прав громадян на чисте довкілля.

При цьому Комітет відзначає, що навколишнє природне середовище та природні ресурси не можуть розглядатись лише як «товари та послуги, які виробляються та/або продаються в Україні», як зазначено у Пояснювальній записці до законопроекту. Навколишнє природне середовище та природні ресурси є базовим елементом життєдіяльності держави та невід'ємною умовою сталого економічного  та соціального розвитку України.

Окрім того, система дозволів та визначених у них нормативів є основою для встановлення та сплати екологічного  податку, збору за спеціальне використання води, збору за спеціальне використання лісових ресурсів,  плати за користування надрами.

Комітет вважає, що прийняття законопроекту у запропонованому вигляді призведе до розбалансування екологічного законодавства, створить прецедент для можливого руйнування у подальшому та унеможливить контроль за його додержанням. А правова невизначеність щодо того, дія яких положень перелічених законодавчих актів втрачає чинність, може призвести до непорозумінь при застосуванні відповідних норм, а також створить підґрунтя для зловживань.

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України зазначає, що у доопрацьованому законопроекті не врахована більшість зауважень до його попередньої редакції, висловило низку нових суттєвих зауважень та зазначило, необхідність цього законопроекту є сумнівною.

 

Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва проект Закону України про зміну системи регулювання економіки  (реєстр. № 1069 (доопрацьований) відхилити.

2. Рішення направити Комітету Верховної Ради України з питань промислової політики та підприємництва.

 

 

            Голова Комітету                                                

             М. В. Томенко

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку