Рішення Комітету № 46/8 від 06 жовтня 2016 року щодо проекту Постанови Верховної Ради України про вжиття заходів щодо недопущення зменшення повноважень обласних рад у сфері надання дозволів на надрокористування (реєстр. № 5137)

Опубліковано 07 жовтня 2016, о 10:19

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

РІШЕННЯ

 

від 6 жовтня 2016 р.                                                                                             № 46/8

 

Щодо проекту Постанови Верховної
Ради України про вжиття заходів щодо
недопущення зменшення повноважень
обласних рад у сфері надання дозволів
на надрокористування (реєстр. № 5137)

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув проект Постанови Верховної Ради України про вжиття заходів щодо недопущення зменшення повноважень обласних рад у сфері надання дозволів на надрокористування (реєстр. № 5137), поданий народними депутатами України Деркачем А. Л., Артеменком А. В., Дубілем В. О., і відзначає.

Метою проекту акта визначено врегулювання низки проблем, з метою недопущення звуження повноважень обласних рад у сфері надання дозволів на користування надрами. Зокрема запропоновано рекомендувати Кабінету Міністрів України призупинити дію постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.16 № 277, зобов’язати провести засідання Кабінету Міністрів України з цього питання та доручити Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи взяти на контроль реалізацію зазначених заходів.

По суті питання слід зазначити, що предмет регулювання постанови Кабінету Міністрів України від 06.04.2016 № 277 "Про внесення змін до порядків, затверджених постановами Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 594 і від 30 травня 2011 р. № 615 та визнання такими, що втратили чинність, деяких актів Кабінету Міністрів України", стосується, проте не обмежується запровадженням принципу "мовчазної згоди" у разі ненадання Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідними обласними, Київською та Севастопольською міськими радами - стосовно користування ділянками надр, що містять корисні копалини загальнодержавного значення, а також ділянками надр, що надаються для цілей, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин, та відповідними районними, міськими, селищними, сільськими радами - стосовно користування ділянками надр, що містять корисні копалини місцевого значення, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але у будь-якому разі не пізніше ніж через 90 календарних днів з дати отримання документів від організатора аукціону). Зазначена постанова спрямована на комплексне регулювання процедури надання спеціальних дозволів на користування надрами. Її розроблення зумовлене вимогами ряду законодавчих актів, якими регулюються питання надання документів дозвільного характеру, зокрема законів України "Про довільну систему у сфері господарської діяльності", "Про засади державної регуляторної політики", "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Тому призупинення її дії не узгоджується з вимогами зазначених законодавчих актів щодо спрощення умов отримання документів дозвільного характеру суб'єктами господарювання, та на приведення українського законодавства у відповідність до вимог законодавства Європейського Союзу.

Крім того, зазначена постанова Кабінету Міністрів України спрямована на вдосконалення, оптимізацію процедури та прискорення погодження органами місцевого самоврядування надання ділянок надр у користування як шляхом продажу на аукціоні, так і без аукціону. Практика погодження надання надр у користування органами місцевого самоврядування свідчить про використання можливостей зволікання у прийнятті рішень на черговій сесії відповідних рад, немотивованими неодноразовими перенесеннями розгляду питань надрокористування з подальшим формуванням вирішення цих питань у непрозорий спосіб, що спричиняло численні звернення суб'єктів господарювання – надрокористувачів. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України, зокрема, пункт 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами доповнено новими абзацами, які передбачають, що для здійснення погодження орган, який видає дозвіл, не пізніше ніж протягом шести робочих днів з дати реєстрації документів надсилає їх копії у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, що здійснюють погоджувальні процедури, та встановлює строк розгляду зазначених документів. За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, що здійснюють погоджувальні процедури, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

Зазначені зміни до пункту 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами узгоджуються з вимогами частини 5 статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", згідно з якою сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Крім того, у Верховній Раді України на розгляді перебуває законопроект "Про внесення змін до статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування" (реєстр. № 4557), Головним з розгляду якого визначено Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, і яким передбачено, що сесія місцевої ради скликається з питань погодження надання надр у користування не рідше ніж один раз на місяць.

Планом законодавчого забезпечення реформ в Україні, схваленим Постановою Верховної Ради України від 04.06.15 № 509-VІІІ, передбачено розроблення Кодексу України про надра (нова редакція), яким може бути комплексно врегульовано порушені питання. Зазначений Кодекс розробляється під керівництвом Кабінету Міністрів України. Скасування та внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України також відноситься до повноважень Уряду.

Також слід зазначити, що відповідно до статті 92 Конституції України виключно законами України визначаються засади використання природних ресурсів, виключної (морської) економічної зони, континентального шельфу, а також засади місцевого самоврядування. Відповідно до частини 15 статті 106 зупинити дію актів Кабінету Міністрів України з мотивів невідповідності цій Конституції з одночасним зверненням до Конституційного Суду України щодо їх конституційності може Президент України.

Державна служба геології та надр заперечує проти прийняття запропонованого проекту Постанови Верховної Ради України і вважає, що він ускладнює умови отримання документів дозвільного характеру для суб'єктів господарювання та іде у розріз з вимогами чинного законодавства, зокрема статті 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

 

Зважаючи на викладене, Комітет      в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту Постанови Верховної Ради України про вжиття заходів щодо недопущення зменшення повноважень обласних
рад у сфері надання дозволів на надрокористування (реєстр. № 5137),
поданого народними депутатами України Деркачем А. Л., Артеменком А. В., Дубілем В. О.

2. Рішення направити до Комітету з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування.

 

 

Перший заступник

Голови Комітету

 

А. Дирів

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку