Рішення Комітету № 51/14 від 22 березня 2017 щодо проекту Закону про звернення Всеукраїнської громадської організації інвалідів «Союз Чорнобиль України» та Соціально-екологічної партії «Союз. Чорнобиль. Україна.» стосовно фінансування Державної установи «Національний науковий центр радіаційної медицини»

Опубліковано 22 березня 2017, о 21:52

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

від 22 березня 2017 р.              № 51/14

 

 

 

 

Про звернення Всеукраїнської громадської організації інвалідів

 «Союз Чорнобиль України» та Соціально-екологічної партії

 «Союз. Чорнобиль. Україна.»  стосовно фінансування

Державної установи «Національний науковий центр радіаційної медицини»

 

 

Розглянувши звернення Всеукраїнської громадської організації інвалідів «Союз Чорнобиль України» та Соціально-екологічної партії «Союз. Чорнобиль. Україна.»  стосовно фінансування Державної установи «Національний науковий центр радіаційної медицини», Комітет зазначає.

Як видно із звернень громадських чорнобильських організацій, Державна установа «Національний науковий центр радіаційної медицини НАМН України» (далі ННЦРМ) є головною науково-медичною державною установою країни з мінімізації медичних наслідків аварії на Чорнобильській АЕС.

Станом 01.01.2017 року статус постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи в Україні мають 1 912914 осіб, серед них: 204 220 учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС; 1 708 694 потерпілих, з них 398 104 потерпілих дітей. Більше 37,5 тис. осіб, що мають статус дружини/чоловіка померлого громадянина, смерть якого пов'язана з Чорнобильською катастрофою; 3 066 осіб, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій та віднесені до відповідних категорій постраждалих. Чисельність постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи постійно зменшується. Із 2009 по 2017 рік чисельність постраждалих загалом зменшилася більше ніж на 400 000 осіб.

В той же час, при зростанні захворюваності і смертності серед постраждалих, в першу чергу на онкологічні та серцево-судинні захворювання можливості надання висококваліфікованої медичної допомоги постраждалим контингентам через низку фінансових, організаційних та матеріально-технічних проблем в лікувальних закладах що опікуються постраждалими внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, в тому числі і в першу чергу ННЦРМ, суттєво обмежуються. Треба зазначити, що це підкреслювалося на Всеукраїнському Чорнобильському форумі що проводився у Верховній Раді України 06 грудня 2016 року.

У 2016 році амбулаторну медичну допомогу у ННЦРМ отримали 15930 пацієнтів - дорослих та дітей. Вcьoгo в стаціонарних відділеннях клініки проліковано 9580 пацієнтів. Медичну допомогу отримали 5231 (32,83 %) інвалідів (з них 65 дітей), у яких захворювання пов'язано з впливом факторів аварії на ЧАЕС. Надана допомога 11 учасникам та інвалідам Другої Світової війни.

ННЦРМ надає волонтерську допомогу у вигляді безкоштовного здійснення високоякісного індивідуального дозиметричного контролю (ІДК) медичного персоналу чотирьох військових госпіталів МО (Київ, Львів, Одеса, Чернівці), що надають медичну допомогу пораненим воїнам АТО. Надана консультативна допомога 23 пацієнтам учасникам АТО, 85 переселенцям із зони АТО, а також 1128 дітям-переселенцям із зони АТО та дітям учасників АТО.

Впродовж 2016 проведено 4262 медичні контролі для допуску до радіаційно-небезпечних робіт персоналу підрядних організацій ПЗЗ (Shelter Implementation Plan) на Об'єкті «Укриття» ДСП «ЧАЕС».

Як зазначено у зверненні, у 2017 році в ННЦРМ склалася низка проблем з надання медичної допомоги постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи через абсолютний брак фінансування, а саме:

- Кошти за розділом «охорона здоров'я» заробітна плата в номінальному обчисленні в порівнянні з 2016 роком зменшені на – 17 567,9 тис. грн. Реальні потреби за цим розділом мають бути принаймні в два рази більше - 49 700, тис. грн.;

Кошти за розділом «наука» заробітна плата в номінальному обчисленні в порівнянні з 2016 роком зменшені на – 1 348,8 тис. грн. Реальні за цим розділом мають бути принаймні в три рази більше ­12 563,6 тис. грн. 

- Також зменшені кошти на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, тепло і водопостачання.

Все вищевикладене призводить до необхідності звільнення майже 400 співробітників ННЦРМ і, практично, до припинення надання високоспеціалізованої медичної допомоги постраждалим внаслідок аварії на ЧАЕС. Це може призвести до повної дезорганізації діяльності єдиної державної установи, що має загальнодержавне стратегічне значення щодо медичного та дозиметричного забезпечення населення та персоналу при радіаційних аваріях, стратегічному або тактичному застосуванні ядерної зброї, терористичних актах з застосуванням «брудної бомби».  Окрім цього буде проблематично подовження участі України в співпраці з МАГАТЕ (ІАЕА) по мінімізації наслідків радіаційної аварії у Фукусімі (Японія) та з ВООЗ (WНO) в мережі медичної готовності та допомоги при радіаційних аваріях (REМPAN).

Як зазначено у зверненнях, катастрофічна ситуація склалася щодо фінансування Центральної міжвідомчої експертної комісії (ЦМЕК) зв'язку захворювань, інвалідності і смерті з впливом наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, що фінансувалася в рамках державної програми "Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (код 2301490).

Впродовж 2016 року Центральною Міжвідомчою експертною комісією МОЗ України з встановлення причинного зв'язку захворювань і причин смерті з впливом наслідків аварії на Чорнобильській АЕС проведена медична експертиза 5032 справ постраждалих, в т. ч. більше 2000 онкохворих та більше 1500 посмертно.

Відсутність фінансування ЦМЕК та, відповідно припинення її діяльності, може привести до суттєвого зростання соціального напруження серед постраждалих внаслідок  Чорнобильської катастрофи.

В Законі України «Про Державний бюджет України на 2017 рік»  бюджетна програма (код 2301490) відсутня.

Як зазначено у листі Міністерства фінансів України, за пропозицією Міністерства охорони здоров'я України, з метою упорядкування повноважень щодо здійснення видатків, які у Державному бюджеті України на 2016 рік передбачалися у складі видатків Міністерства охорони здоров'я за бюджетною програмою за КПКВК 2301490, у Державному бюджеті України на 2017 рік зазначені видатки передбачені за бюджетними програмами МОЗ України (за КПКВК 2301350 та КПКВК 2311410), Національної академії. медичних наук України за КПКВК 6561060 та за бюджетною програмою СБУ - КПКВК 6521050.

 Більше 1 млн. грн. (а саме 1 152,18 тис. грн.) мало становити фінансування Центральної міжвідомчої експертної комісії, але в бюджеті на 2017 рік що ННЦРМ отримав з НАМН, кошти для Центральної міжвідомчої експертної комісії  не передбачені.

Сума додаткового фінансування для повноцінної діяльності ННЦРМ складає 118 000 тис. грн. ( 99 000 тис. – охорона здоров’я, 19 000 тис. грн. наука), а також 610 тис. грн. – додаткове фінансування ЦМЕК.

Комітет зазначає, що у  Законі України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» фінансування бюджетної програми КПКВК  2301490 «Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" було передбачено у складі видатків Міністерства охорони здоров'я в сумі 60 446,6 тис. грн.

Пунктом  19 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» доручено Кабінету Міністрів України розглянути можливість відновлення Міністерству охорони здоров’я України бюджетної програми "Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (код 2301490) з обсягом видатків у сумі 61.343,9 тис. гривень.

Також нагальним залишається питання:

Придбання магнітно-резонансного томографа (п.24 Постанови Верховної Ради  України «Про рекомендації парламентських слухань «Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи» від 05.04.2011р .№3191-VI) - 87 000,0 тис. грн.

Ремонт будівель та споруд ННЦРМ - 11 500,0 тис. грн.

Придбання діагностичного та лабораторного обладнання для надання медичної допомоги постраждалим внаслідок аварії на ЧАЕС - 38000,0 тис. грн.

Завершення проектування та реконструкції Реабілітаційного центру для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи - 70000,0 тис. грн.;

Придбання медичного лабораторного та діагностичного обладнання для новозбудованого патолого-анатомічного корпусу ННЦРМ - 40 000,0 тис. грн.

 

 

Враховуючи викладене, Комітет вирішив:

 

1.              Кабінету Міністрів України, Міністерству охорони здоров’я України, Міністерству фінансів України забезпечити виконання вимог пункту 19 Прикінцевих положень Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» щодо відновлення Міністерству охорони здоров’я України бюджетної програми "Комплексне медико-санітарне забезпечення та лікування онкологічних захворювань із застосуванням високовартісних медичних технологій громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (код 2301490) з обсягом видатків у сумі 61.343,9 тис. гривень.

 

2.              Кабінету Міністрів України, Міністерству фінансів України при внесенні змін до  Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» передбачити виділення Національній академії медичних наук України додатково цільових коштів для фінансування Державної Установи «Національний науковий центр радіаційної медицини Національної академії медичних наук України» за статтею «охорона здоров’я» - 103 380,0 тис., за статтею «наука» - 6 453,2 тис. грн., а також 613,18 тис. грн. – для додаткового фінансування «Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ України по встановленню причинного зв’язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС» на базі ННЦРМ.

 

3.              Міністерству фінансів України, Міністерству охорони здоров’я, Національній академії медичних наук України, визначити реальні джерела фінансування експертних комісій по встановленню причинного зв’язку хвороб, інвалідності та причини смерті з впливом наслідків аварії  на Чорнобильській АЕС.

 

4.              Рекомендувати Кабінету Міністрів України, Національній академії медичних наук України під час підготовки проекту Закону України про внесення змін до  Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» передбачити можливість  включення фінансування капітальних видатків на забезпечення надання медичної допомоги постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи та розвиток матеріально-технічної бази ДУ "ННЦРМ НАМН України" за наступними пріоритетними  напрямками:

завершення проектування та реконструкції Реабілітаційного центру для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи – 70 000,0 тис. гривень;

придбання медичного лабораторного та діагностичного обладнання для надання медичної допомоги постраждалим внаслідок Чорнобильської катастрофи – 38 000,0 тис. гривень.;

придбання магнітно – резонансного томографа для ДУ "ННЦРМ НАМН України" – 87 000,0 тис. гривень;

придбання медичного лабораторного та діагностичного обладнання для новозбудованого патолого-анатомічного корпусу ННЦРМ - 40 000,0 тис. грн.

 

 

5.              Рішення Комітету направити Кабінету Міністрів України,  Міністерству фінансів України, Міністерству охорони здоров’я України,  Міністерству соціальної політики України, Національній академії медичних наук України, Державній установі "Національний науковий центр радіаційної медицини НАМН України",  ВГОІ "Союз Чорнобиль України",  Соціально-екологічній партії «Союз. Чорнобиль. Україна.».   

 

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                         А.ДИРІВ

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку