Рішення № 15/1 про проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо імплементації положень деяких міжнародних угод та директив ЄС у сфері охорони тваринного та рослинного світу) (реєстр. № 2351 від 30.10.2019), внесений народними депутатами України Маріковським О.В., Овчинниковою Ю.Ю., Бондаренком О.В. та іншими народними депутатами України
Опубліковано 26 листопада 2019, о 18:11
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ
26 листопада 2019 р. № 15/1
Про проект Закону про внесення змін до деяких
законодавчих актів України (щодо імплементації
положень деяких міжнародних угод та директив ЄС
у сфері охорони тваринного та рослинного світу)
Розглянувши проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо імплементації положень деяких міжнародних угод та директив ЄС у сфері охорони тваринного та рослинного світу), внесений народними депутатами України Маріковським О.В., Овчинниковою Ю.Ю., Бондаренком О.В., Криворучкіною О.В., Нестеренком К.О., Люботою Д.В., Андрійовичем З.М., Аліксійчуком О.В., Галайчуком В.С., Фельдманом О.Б. (реєстр. № 2351 від 30.10.2019 р.), Комітет відмічає.
Метою законопроекту є впровадження європейських гуманних цінностей та стандартів по відношенню до тварин та приведення законодавства України у відповідність до Директив Європейського Союзу, що регламентують гуманне ставлення до цілого ряду груп сільськогосподарських тварин (Директива Ради 98/58/ЄС від 20 липня 1998 року стосовно захисту тварин, що утримуються для сільськогосподарських потреб); захист тварин, які використовуються для експериментів та інших наукових цілей (Директива 2010/63/ЄС від 22 вересня 2010 року); захист тварин під час перевезення (транспортування) (Директива 91/628/ЄЕС, узгоджена з Директивою 95/29/ЄС).
Для реалізації зазначеної мети пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального процесуального кодексу України, Лісового кодексу України, законів України "Про захист тварин від жорстокого поводження", "Про тваринний світ", "Про Національну поліцію", "Про Червону книгу України", "Про місцеве самоврядування в Україні".
Законопроектом забороняється винищування з метою регулювання чисельності бездомних тварин, бити, вбивати, отруювати або калічити бездомних і домашніх тварин. Крім того, забороняється жебрацтво із бездомними, свійськими та дикими тваринами.
Запроваджується заборона дарувати домашніх тварин як призи, нагороди чи премії, завдання їм болю або страждання, дресирування тварин способом, який завдає шкоди здоров'ю та її загальному стану, топити, душити тварин, труїти і використовувати електричний струм.
Забороняється утримувати в закладах громадського харчування, нічних клубах, готелях, оздоровчих закладах та інших непридатних для показу диких тварин громадських місцях, а також у квартирах, приватних будинках, присадибних, садових ділянках ведмедів, левів, тигрів, кабанів, крокодилів, вовків, великих та отруйних змій, хижих птахів, інших тварин, які становлять загрозу для людей, або видів тварин, занесених до Червоної книги, і до Списку II Бернської конвенції (Конвенції про охорону дикої флори та фауни), а також використання тварин для реклами в розважальних закладах та закладах громадського харчування. Забороняється надавати фотопослуги з дикими тваринами, крім зоопарків, цирків і дельфінаріїв. Забороняється пропаганда жорстокого поводження з тваринами.
Пропонується заборонити всі види рубок лісу за периметром охоронних ділянок у лісах навколо місць проживання та розмноження рідкісних і таких, що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу в радіусі 500 метрів.
У проекті зазначено, що здійснювати контроль над дотриманням вимог у сфері захисту тварин від жорстокого поводження і вживати відповідних заходів у разі порушення законодавства у цій сфері в межах своєї компетенції визначеної законодавством, має Національна поліція.
Переміщення через митний кордон України, поза митним контролем або з приховуванням рідкісних видів тварин і рослин, занесених до Червоної книги, Конвенції СІТЕС і Бернської конвенції, що заподіяло суттєвої шкоди, карається позбавленням волі на термін від трьох до семи років. Ті самі дії, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб або службовою особою караються позбавленням волі на термін від п'яти до десяти років із конфіскацією майна.
Жорстоке поводження з тваринами, що належать до хребетних, зокрема бездомними тваринами, якщо ці дії призвели до тілесних ушкоджень, каліцтва чи загибелі тварини, караються позбавленням волі на термін від двох до трьох років із конфіскацією тварини.
Ті самі дії, вчинені у присутності малолітнього чи неповнолітнього, караються позбавленням волі на термін від трьох до п'яти років із конфіскацією тварини.
Законопроект також встановлює умови використання тварин у сільському господарстві. Вони мають відповідати їхнім фізіологічним, видовим та індивідуальним особливостям, а також задовольняти їхні природні потреби в харчуванні, воді, сні, рухах, у природній активності. Зокрема, умови в приміщеннях для утримання тварин або на майданчиках для вигулу, зокрема освітлення, температура, вологість, циркуляція повітря, вентиляція, концентрація газів і рівень шуму тощо мають відповідати їхнім фізіологічним і видовим потребам в обсягах, визначених законодавством. Забороняється: використання для роботи хворих, поранених, слабких, вагітних в останній третині вагітності або недогодованих тварин; використання під час роботи з тваринами спорядження та інших засобів, які можуть призвести до травмування, каліцтва чи загибелі тварин; утримувати тварин у приміщеннях, де проводиться їх забій або де містяться туші забитої тварини. Під час проведення біркування та кастрації застосовувати методи знеболювання.
Міністерство енергетики та захисту довкілля України підтримує законопроект за умови врахування зауважень, окремі з яких можуть бути враховані при його доопрацюванні.
Міністерство не погоджується із запропонованою редакцією нової частини статті 31 Закону України "Про тваринний світ" і пропонує її виключити. За висновком Міністерства запропоновані доповнення суперечать статті 6 Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі. Заборона добування (придбання) об'єктів тваринного світу, занесених до Додатку ІІ Конвенції, лише "з метою утримання і розведення у напіввільних умовах чи в неволі для використання цих тварин та отриманих продуктів їх життєдіяльності", залишення можливості вилучення їх з будь-якою іншою метою визначеною Законом України "Про тваринний світ", не вирішить питання незаконного вилучення з природного середовища об'єктів тваринного світу, що охороняються Конвенцією, і не зупинить нелегальну торгівлю ними.
Крім того, у Додатку ІІ Конвенції є об'єкти Червоної книги України щодо яких відповідно до статті 19 Закону України "Про Червону книгу України" встановлюється спеціальне використання, а також рідкісні тварини, що перебувають під загрозою зникнення, умови поводження з якими передбачені статтею 45 Закону України "Про тваринний світ".
Також Міністерство заперечує проти змін до статті 85 Лісового Кодексу України, якими пропонується по периметру охоронних ділянок в лісах навколо середовищ існування та розмноження рідкісних і таких , що перебувають під загрозою зникнення, видів тваринного і рослинного світу, у радіусі 500 метрів заборонити всі види рубок лісу.
З цим також не погоджується Державне агентство лісових ресурсів України. За висновком Агентства заборона всіх вирубок в радіусі 500 м. навколо "особливо охоронних лісових ділянок" є недиференційованим і не враховує специфічні біологічні та екологічні особливості раритетних видів рослинного і тваринного світу, стан лісової ділянки і об'єктів її оточення. Доцільність, обсяги, черговість та повторюваність природоохоронних, у тому числі лісогосподарських заходів мають визначатися залежно від специфічних, у тому числі біологічних і сезонних особливостей, а також стану об'єктів охорони.
Агентство вважає, що абсолютна заборона санітарних рубок може спричинити розповсюдження шкідників і хвороб лісу, а також поширенню адвентивних видів рослин з високою інвазійною спроможністю спочатку по периметру, а потів всередину особливо охоронних лісових ділянок.
Головне науково-експертне управління вважає, що за результатом розгляду у першому читанні законопроект потребує доопрацювання із врахуванням висловлених ним зауважень.
Зауваження стосуються термінології, у запропонованій редакції, а також на невідповідність змін окремим частинам законів України "Про захист тварин від жорстокого поводження", "Про національну поліцію", "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про тваринний світ", "Про охорону навколишнього природного середовища", "Про червону книгу України".
Зазначається, що частинами 3-4 ст. 44 Закону України "Про тваринний світ" види тварин, які не занесені до Червоної книги України, але мають особливу наукову, природоохоронну та іншу цінність, за рішенням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, заносяться до переліків видів тварин, що підлягають особливій охороні. Визначення видів і встановлення порядку охорони, використання і відтворення тварин, занесених до зазначених переліків, здійснюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Передання відповідних повноважень Верховній Раді Автономної Республіки Крим, відповідним обласним, Київської та Севастопольської міським радам може негативно позначитися на рівні захисту зазначених тварин. При цьому прийняття проекту у запропонованому вигляді призведе до того, що, з одного боку – особливо цінні види тваринного і рослинного світу визначатимуться у Червоній книзі України, яка має загальнодержавне значення і порядок ведення якої встановлюється законом. З іншого боку – з’являється необхідність дотримуватись правил щодо особливої охорони інших тварин і рослин, перелік яких міститься в регіональних документах. Підстави для розмежування між тими видами, які потребують особливої охорони і мають бути включені у Червону книгу України, і тими видами, які також потребують особливої охорони, проте вноситимуться до відповідних переліків видів тварин та рослин на території області, міст Києва та Севастополя у законопроекті відсутнє. Тому пропонуємо не вносити запропоновані у проекті зміни до ст. 44 Закону України "Про тваринний світ".
Управління вважає недоцільним внесення цих змін до Закону України "Про тваринний світ" та до КпАП.
Не вбачається доцільним внесення змін також до статей 89, 242-1 222 та 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Дискусійними є запропоновані зміни до статті 299 Кримінального кодексу України щодо зниження віку, згідно з якого настає кримінальна відповідальність за вчинення злочину, та позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю.
Законопроектом пропонується передбачити, що конфіскація майна встановлюється, зокрема, за жорстоке поводження з тваринами та за злочини проти довкілля, громадського порядку та моральності незалежно від ступеня їх тяжкості і може бути призначена лише у випадках, спеціально передбачених в Особливій частині Кримінального кодексу (ч. 2 ст. 59 КК у редакції проекту). Звертаємо увагу, що істотне розширення переліку складів злочинів, за вчинення яких може бути призначене додаткове покарання у виді конфіскації майна, нівелює суть останнього. Застосування конфіскації майна як виду покарання має вважатись виправданим тоді, коли винна особа у зв’язку із вчиненням нею злочину одержує певну матеріальну вигоду для себе чи інших осіб за рахунок чужого майна. У таких випадках покарання у виді конфіскації майна має забезпечувати утримання винних осіб від скоєння відповідних злочинів через потенційну небезпеку втратити не тільки незаконне здобуте майно, а й майно, що перебуває у власності останніх на законних підставах.
Управління вважає, що доповнення ч. 2 ст. 59 КК (у редакції проекту) юридичною конструкцією "проти довкілля, громадського порядку та моральності" без відображення конфіскації майна безпосередньо у санкціях вказаних статей (частин статей) Особливої частини КК, втрачає свій сенс.
Аналогічні зауваження відносяться до запропонованих змін до статті 201-1 Кримінального кодексу, наразі щодо їх невідповідності статті 88 Адміністративного кодексу та статті 201-2 Кримінального кодексу.
Не погоджується Управління із запропонованими змінами до статей 248 "Незаконне полювання" та 249 "Незаконне зайняття рибним, звіриним або іншим водним добувним промислом, якими пропонується передбачити додаткове покарання у виді: 1) конфіскації знарядь, засобів полювання і всього добутого; 2) конфіскації знарядь, засобів рибного, звіриного або іншого водного добувного промислу і всього добутого; 3) конфіскації тварини; 4) конфіскації зображень, творів, кіно- та відеопродукції, комп’ютерних програм, що пропагують жорстоке поводження з тваринами.
Законами України "Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення інституту спеціальної конфіскації з метою усунення корупційних ризиків при її застосуванні" від 10 листопада 2015 року № 770-VIII та "Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської комісії про стан виконання Україною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, стосовно удосконалення процедури арешту майна та інституту спеціальної конфіскації" від 18 лютого 2016 року № 1019-VIII із усіх санкцій Особливої частини КК були виключені положення стосовно застосування так званої спеціальної конфіскації (конфіскації предметів, засобів, знарядь вчинення злочину, тощо). Враховуючи положення статей 96-1 та 96-2 КК, спеціальна конфіскація аналізованих речей матеріального світу буде можлива на підставі: 1) обвинувального вироку суду; 2) ухвали суду про звільнення особи від кримінальної відповідальності; 3) ухвали суду про застосування примусових заходів медичного характеру; 4) ухвали суду про застосування примусових заходів виховного характеру.
Тому, на думку Управління, вказівка на конфіскацію знарядь, засобів полювання або рибного, звіриного або іншого водного добувного промислу та всього добутого, тварин, зображень, творів, кіно- та відеопродукції, комп’ютерних програм, що пропагують жорстоке поводження з тваринами підлягає виключенню зі санкцій статей 248, 249 та 299 КК.
Управління звертає увагу на запропонований проектом порядок тимчасового вилучення тварини (ст. 256-3 КУпАП в редакції проекту). Так, працівникам Національної поліції пропонується під час складання протоколу про адміністративне правопорушення, передбачене ст. 89 КУпАП, та за наявності достатніх підстав вважати, що існує реальна загроза для життя чи здоров’я тварини у разі її подальшого перебування у власника, вилучати тварину до набрання законної сили рішенням суду у справі про адміністративне правопорушення.
На думку Управління, із виконанням вказаної вимоги на практиці можуть виникнути значні складнощі, а в окремих випадках її виконання неможливе з огляду на об’єктивні причини: відсутність у працівників поліції необхідних професійних навичок роботи із тваринами, відсутність спеціальних транспортних засобів та обладнання, засобів захисту, спеціальних ветеринарних препаратів тощо. Адже тваринами, що зазнали жорстокого ставлення можуть бути не лише домашні коти та маленькі собаки, а й, наприклад, одомашнені хижаки (леви, тигри, оцелоти), тварини, що використовуються у цирках (слони, коні, ведмеді), отруйні змії та ін.
Комітет вирішив:
1. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо імплементації положень деяких міжнародних угод та директив ЄС у сфері охорони тваринного та рослинного світу) (реєстр. № 2351) за результатом розгляду у першому читанні прийняти за основу.
2. Визначити співдоповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України народного депутата України, голову підкомітету з питань лісових ресурсів, об’єктів тваринного та рослинного світу, природних ландшафтів та об‘єктів природно-заповідного фонду Овчинникову Ю.Ю.
Голова Комітету О.Бондаренко