Рішення № 11/13 про лист Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут» щодо занепокоєння негативними екологічними, соціальними та макроекономічними наслідками масового ввезення застарілих легкових автомобілів, та необхідність вирішення цієї проблеми

Опубліковано 05 листопада 2019, о 22:42

 КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ

ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

від 05 листопада 2019 р.                                       № 11/13

 

 

Про лист ДП «Державний автотранспортний

науково-дослідний і проектний інститут» щодо

занепокоєння негативними екологічними,

соціальними та макроекономічними наслідками

масового ввезення застарілих легкових автомобілів,

та необхідність вирішення цієї проблеми

 

До Комітету з питань екологічної політики та природокористування надійшов лист Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут» щодо занепокоєння негативними екологічними, соціальними та макроекономічними наслідками масового ввезення застарілих легкових автомобілів, та необхідність вирішення цієї проблеми.

Автор повідомляє, що наразі у Верховній Раді України зареєстрований проект Закону про внесення змін до статті 2 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів» щодо міжнародних екологічних вимог для деяких транспортних засобів (реєстр. № 2078-1 від 16.09.2019), який викликає занепокоєння негативними екологічними, соціальними та макроекономічними наслідками масового ввезення застарілих легкових автомобілів, та необхідність вирішення цієї проблеми.

За інформацією ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут», у 2016 році автомобілі, які на момент виготовлення відповідали нормам «Євро-0» - «Євро-3», були джерелом до 95 % викидів оксидів азоту та до 93 % викидів РМ2.5 (канцерогенних твердих частинок – переважно від автомобілів з дизелями). Наразі європейські автомобілі, які на момент виготовлення відповідали нормам «Євро-2» - «Євро-5», з часом без заміни нейтралізаторів, сажових фільтрів, датчиків кисню тощо, відповідають нормам «Євро-0». За даними Європейського агентства з навколишнього середовища щорічна смертність людей в ЄС від забруднення повітря канцерогенними твердими частинками (РМ2.5) у сім разів перевищує смертність від дорожньо-транспортних пригод. За даними Світової організації охорони здоров’я Україна посідає перші місця у світі за рівнем смертності спричиненої забрудненням повітря. Макроекономічні втрати від забруднення довкілля автотранспортом в Україні оцінюють в еквіваленті 2,5 млрд. євро щороку.

На думку ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут», стримування подальшого погіршення екологічної ситуації, смертності, захворювань і збитків від надмірного забруднення повітря потребує, відповідно до статті 2-1 Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів», запровадження системних, ефективних заходів для забезпечення протягом життєвого циклу автомобілів задовільних екологічних властивостей, закладених виробниками в їх конструкцію, а саме, введення обов’язкового періодичного інструментального технічного контролю автомобілів всіх категорій, штрафних санкцій до власників автомобілів, що не відповідають екологічним нормам, надання повноважень поліції зупиняти автомобілі з ознаками істотної технічної несправності (дим), застосування практики країн-членів ЄС щодо обмежень або плати за в’їзд до центральних частин міст та об’єктів природно-заповідного фонду для автомобілів низьких екологічних рівнів.

Автор вважає, що для поступового поліпшення екологічної ситуації і оновлення парку транспортних засобів, необхідно впорядкувати ввезення екологічно небезпечних автомобілів, для чого для транспортних засобів за кодом товарної позиції 8703 згідно з УКТЗЕД, що були в користуванні, які ввозять на митну територію України, впровадити (повернути) європейські екологічні норми, принаймні:

не нижче рівня «ЄВРО-4» - з 1 січня 2021 року (в ЄС запроваджені з 2005 р.);

не нижче рівня «ЄВРО-5» - з 1 січня 2023 року (в ЄС – з 2009 р.);

не нижче рівня «ЄВРО-6» - з 1 січня 2025 року (в ЄС – з 2014 р.).

 

Комітет підтримує саму ідею необхідності поступового поліпшення екологічної ситуації шляхом оновлення парку транспортних засобів.

Комітет зазначає, внесення змін до Закону України «Про деякі питання ввезення на митну територію України та проведення першої державної реєстрації транспортних засобів», а саме продовження ще на п’ять років терміну для ввезення на територію України вживаних європейських автомобілів, які на момент виготовлення відповідали нормам «Євро-2» - «Євро-5», а наразі за своїми технічними характеристиками є непридатними для використання в країнах ЄС, сприятиме збільшенню обсягів ввезення в Україну морально застарілих та фізично зношених транспортних засобів, що призведе до збільшення забруднення атмосферного повітря пересувними джерелами, особливо у великих урабанізованих центрах, а також значно прискорить накопичення об’ємів відходів від транспортних засобів непридатних для використання.

Комітет зазначає, що це не узгоджується з основними принципами охорони навколишнього природного середовища щодо гарантування екологічно безпечного середовища для життя і здоров'я людей, визначеними Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища»; з вимогами Закону України «Про охорону атмосферного повітря» щодо забезпечення екологічної безпеки атмосферного повітря для забезпечення екологічної безпеки громадян і навколишнього природного середовища; з положеннями Закону України «Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року», якими визначено, що основними засадами державної екологічної політики є сприяння збалансованому (сталому) розвитку шляхом досягнення збалансованості складових розвитку (економічної, екологічної, соціальної), орієнтування на пріоритети збалансованого (сталого) розвитку.

Комітет зазначає, що відтермінування запровадження в Україні екологічного стандарту «ЄВРО-6» передбачає уповільнення наближення до екологічних європейських стандартів у сфері автомобільного транспорту, виконання завдань співробітництва в межах Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, зокрема, відповідно до ст. 368 глави сьомої «Транспорт» її розділу V «Економічне і галузеве співробітництво», де зазначається, що співробітництво між Сторонами має на меті сприяння реструктуризації та оновленню транспортного сектору України і поступовій гармонізації діючих стандартів та політики з існуючими в ЄС.

Крім того, у Програмі діяльності Кабінету Міністрів України (постанова Верховної Ради України від 0410.2019 р. № 188-ІХ) в контексті загальної орієнтації на сталий розвиток Урядом задекларовано, зокрема, зменшення рівня забруднення довкілля шляхом зменшення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від пересувних джерел (ціль 9-4).

Враховуючи зазначене та те, що нині модель автомобільного ринку в Україні формується під дією хаотичних ситуативних впливів, не базуючись на програмних засадах, в якій дедалі більше зміцнюється тенденція орієнтації населення на вживані автомобілі, а також з метою мінімізації негативного впливу викидів пересувних джерел на стан забруднення атмосферного повітря, Комітет вважає слушною пропозицію ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут».

 

За результатами розгляду листа ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут»,       Комітет   в и р і ш и в :

 

1.         Інформацію взяти до відома.

 

2.         Підтримати пропозицію відображену в листі ДП «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут» щодо поліпшення екологічної ситуації і оновлення парку транспортних засобів.

 

3.         Рішення направити до Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики, Державного підприємства «Державний автотранспортний науково-дослідний і проектний інститут».

 

 

 

Голова Комітету                                                   О. БОНДАРЕНКО

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку