Рішення № 21/3 на проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення державного регулювання у сфері поводження із пестицидами і агрохімікатами (реєстр. № 2548 від 06.12.2019), внесений народними депутатами України Халімоном П.В., Грищенко Т.М., Чернявським С.М. та іншими народними депутатами України

Опубліковано 15 січня 2020, о 16:48

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

15 січня  2020 р.                                № 21/3

 

Про проект Закону України про внесення змін

до деяких законів  України щодо  вдосконалення

державного регулювання у сфері поводження із

пестицидами і агрохімікатами

 

         

          Розглянувши проект Закону України про внесення змін до деяких законів  України щодо  вдосконалення державного регулювання у сфері поводження із пестицидами і агрохімікатами (реєстр. № 2548 від 06.12.2019 р.), внесений народним депутатом України Халімоном П.В. та іншими народними депутатами України (разом 7 суб'єктів), Комітет відмічає.

Метою законопроекту є удосконалення правового регулювання у сфері поводження із пестицидами і агрохімікатами.

Для досягнення мети проекту Закону авторами пропонується внести зміни до Закону України "Про пестициди та агрохімікати", відповідно до яких,  розмежовуються повноваження органів державної влади у сфері поводження з пестицидами і агрохімікатами, запроваджується Державний реєстр пестицидів і агрохімікатів, дозволених до використання в Україні, врегульовуються питання ввезення в Україну зразків незареєстрованих пестицидів і агрохімікатів для державних реєстраційних випробувань, забезпечується прозорість процедур державних випробувань пестицидів і агрохімікатів, уточняється перелік підстав, наявність яких є достатньою для випуску пестицидів і агрохімікатів у вільний обіг на митній території України тощо.

За ствердженням суб'єкта законодавчої ініціативи, прийняття Закону забезпечить створення більш сучасного та належного регулювання відносин у сфері поводження з пестицидами та агрохімікатами, наблизить законодавство України у сфері поводження з пестицидами та агрохімікатами до законодавства ЄС, підвищить ефективність та прозорість процедури державних випробувань пестицидів і агрохімікатів, покращить доступ вітчизняних сільгоспвиробників до більш сучасних та високоефективних пестицидів.

Так, змінами до статті 4 Закону України "Про пестициди та агрохімікати" передбачається, що державна реєстрація не вимагається для пестицидів і агрохімікатів, що використовуються для державних випробувань та наукових досліджень. Одночасно з цим вилучається норма щодо обов'язкової умови завезення та застосування незареєстрованих в Україні пестицидів для цих цілей документального підтвердження їх державної реєстрації в країні, де вони виробляються. А підставою для випуску у вільний обіг на митній території України пестицидів і агрохімікатів є дозвіл центрального органу виконавчої влади, що формує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, на ввезення на митну територію України незареєстрованих пестицидів і агрохімікатів, що використовуються для державних випробувань та наукових досліджень, а також обробленого ними насіннєвого (посадкового) матеріалу.

Таким чином виникають ризики, що відповідні посадові особи з особистої зацікавленості можуть прийняти рішення щодо надання такого дозволу, наслідком чого може бути невиправдане встановлення чи надмірне розширення дискреційних повноважень, створить умови для виникнення конфлікту інтересів на місцях та надасть можливість для зловживання наданими їм повноваженнями.

Крім цього, слід зауважити, що за таких умов Україна може стати  територією для проведення досліджень та випробувань створених за кордоном і незареєстрованих ніде пестицидів невідомої якості і дії, що  матиме негативний вплив на навколишнє середовище і можливі незворотні наслідки.

На думку авторів законопроекту, встановлення можливості ввезення в Україну незареєстрованих в Україні пестицидів з метою їх державної реєстрації тільки за умови документального підтвердження державної реєстрації таких пестицидів у країні їх виробництва є прикладом надмірного регулювання. Такі надмірні вимоги з боку держави призводять до посилення конкурентних переваг іноземних виробників сільгосппродукції (завдяки їх доступу до більш сучасних пестицидів), та одночасного гальмування розвитку сільського господарства в Україні (через менш ефективну боротьбу із шкідливими організмами, більші втрати аграрної продукції, меншу врожайність тощо).

Слід зазначити, що, оскільки у проекті  йдеться про скасування підтвердження державної реєстрації в країні, де виробляються пестициди, лише щодо дослідних партій пестицидів, що використовуються для державних випробувань та наукових досліджень, навряд чи це може стати підставою для втрати українською сільськогосподарською продукцією своїх позицій, як це стверджується у Пояснювальній записці до проекту.

Суперечливою є пропозиція щодо вилучення статті 9 Закону "Діяльність, пов'язана з виробництвом і торгівлею пестицидами та агрохімікатами", а саме норми, що "екологічний ризик діяльності, пов'язаної з ввезенням на територію України пестицидів і агрохімікатів, їх транспортуванням та використанням, підлягає обов'язковому страхуванню в порядку, визначеному актами законодавства України". Також цю норму пропонується вилучити і з статті 7 Закону України "Про страхування", якою "страхування цивільної відповідальності суб’єктів господарювання за шкоду, яку може бути заподіяно довкіллю або здоров’ю людей під час зберігання та застосування пестицидів і агрохімікатів" віднесено до видів обов'язкового страхування.

Сумнівною є пропозиція вилучення із Закону України "Про пестициди та агрохімікати" статті 13 якою обмежується застосування пестицидів і агрохімікатів на землях природоохоронного, оздоровчого, культурного призначення, на території, що зазнала радіоактивного забруднення, у зонах надзвичайних екологічних ситуацій, у спеціальних сировинних зонах, призначених для вирощування продукції для дитячого і дієтичного харчування, а також розділу 5 "Вимоги до безпечності сільськогосподарської сировини".

При розгляді законопроекту слід взяти до уваги і запропоновані зміни до Закону України "Про пестициди та агрохімікати" у проекті реєстр. № 2289 від 18.10.2019 р. "Про внесення змін до статті 4 Закону України "Про пестициди та агрохімікати" щодо ввезення пестицидів на митну територію України", якими також скасовується норма щодо документального підтвердження державної реєстрації таких пестицидів у країні їх виробництва.

У разі схвалення зазначених законопроектів виникають ризики, що на територію України ввозитимуться пестициди та агрохімікати, які є невизнаними ні в Україні, ні в країні, в якій вони виробляються, що створяться передумови для здійснення певних правопорушень, в тому числі корупційних. Крім того, за цих умов територія України може стати базою для проведення досліджень та випробувань створених за кордоном і незареєстрованих ніде пестицидів невідомої якості, що може матиме негативний вплив на екологію та здоров'я людей.

Вказане не відповідає статтям 16 та 50 Конституції України, які гарантують забезпечення в Україні екологічної безпеки, підтримання екологічної рівноваги на її території, збереження генофонду Українського народу та право кожного на безпечне для життя і здоров'я довкілля.

 

Комітет вирішив:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань аграрної та земельної політики внести до Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту Закону України про внесення змін до деяких законів  України щодо  вдосконалення державного регулювання у сфері поводження із пестицидами і агрохімікатами.

 

2. Висновок направити до Комітету з питань аграрної та земельної політики.

 

 

          Голова Комітету                                                        О.Бондаренко

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку