Рішення № 21/5 на проект Закону № 2581 про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо кримінальної відповідальності керівників лісових господарств за необґрунтовану вирубку лісів) та проект Закону 2581-1 про внесення змін до Кримінального кодексу України, щодо кримінальної відповідальності керівників лісових господарств

Опубліковано 15 січня 2020, о 16:55

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

 

 

          від 15 січня 2020 року                                                            № 21/5

 

 

Про проекти Законів України

(реєстр. №№  2581 та 2581-1)

 

Комітет з питань екологічної політики та природокористування відповідно до предметів відання розглянув проекти законів:

про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо кримінальної відповідальності керівників лісових господарств за необґрунтовану вирубку лісів) (реєстр. № 2581 від 12.12.2019), внесеного народним депутатом України Костюком Д.С.,

про внесення змін до Кримінального кодексу України, щодо кримінальної відповідальності керівників лісових господарств (реєстр. № 2581-1 від 20.12.2019 (альтернативний)), внесений народним депутатом України М’яликом В.Н., і відзначає.

Метою законопроектів (реєстр. № 2581 та № 2581-1), відповідно до пояснювальних записок, є підвищення ефективності охорони та захисту лісів від незаконних та/чи необґрунтованих рубок лісів.

1.      Проектом Закону № 2581 пропонується статтю 246 Кримінального кодексу України (далі – ККУ), доповнити новою частиною 4 такого змісту: «За необґрунтовану порубку дерев у лісах, здійснену лісовим господарством та за відома керівника цього господарства, персональну відповідальність у вигляді позбавлення волі на строк від трьох до п’яти років несе керівник лісового господарства».

За вищезазначені дії, якщо вони спричинили тяжкі наслідки (станом на 2020 рік – 63 060 грн і більше) – караються позбавленням волі на строк від п’яти до семи років.

Комітет зазначає, що законопроект № 2581 не відповідає вимогам Конституції України, зокрема не врахована вимога забезпечення юридичної визначеності правової норми, яка є невід'ємною складовою принципу верховенства права (стаття 8 Конституції України) та згідно з якою юридичні норми мають бути чіткими, ясними і недвозначними, оскільки інше не може забезпечити їх однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці.

Законопроектом пропонується передбачити відповідальність «за необґрунтовану порубку дерев у лісах, здійснену лісовим господарством…». Однак, лісове господарство – це галузь виробництва, що вивчає, веде облік і відтворення, охорону і захист лісів, а також регулювання їх використання в цілях задоволення потреб в лісових ресурсах. Враховуючи зазначене, використання словосполучення «лісове господарство» у тексті частини четвертої статті 246 ККУ є недоцільним.

Також слова «необґрунтована порубка дерев» мають неоднозначне тлумачення. До необґрунтованої порубки можна віднести як «незаконну», так і «законну» рубку, тому запропоновані норми права потребують правової визначеності та уточнення.

Зазначаємо, що структура норми права складаються з гіпотези, диспозиції та санкції, однак у запропонованій частині четвертій статі 246 ККУ відсутня логічність викладення структурних елементів норм права.

 

2.      Альтернативним законопроектом № 2581-1 пропонується статтю        246 ККУ доповнити новою частиною 4 відповідно до якої «Керівник лісового господарства несе персональну відповідальність за незаконну (необґрунтовану) порубку дерев у лісах, здійснену лісовим господарством, за його відома, у вигляді позбавленням права обіймати керівні посади в сфері лісового господарства на строк від двох до п’яти років.».

За вищезазначені дії, якщо вони спричинили тяжкі наслідки – караються позбавленням волі на строк від п’яти до семи років.

Зазначаємо, що відповідно до діючої частини першої статті 246 ККУ незаконна порубка дерев або чагарників у лісах, захисних та інших лісових насадженнях, що заподіяли істотну шкоду (станом на 2020 рік – від 21 020 до       63 060 грн), карається штрафом від тисячі до тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або арештом на строк до шести місяців, або обмеженням волі на строк до трьох років, або позбавленням волі на той самий строк.

Запропонованою нормою проекту Закону за незаконну (необґрунтовану) порубку дерев на суму до 63 060 грн за відома керівника лісового господарства пропонується позбавленням його права обіймати керівні посади в сфері лісового господарства на строк від двох до п’яти років.

Відповідно санкція запропонованої норми за здійснення більшої шкоди, завданої навколишньому природному середовищі, є нижчою за класифікацією злочинів у залежності від ступеня тяжкості злочину у порівнянні з діючими нормами.

Зауваження щодо використання словосполучення «лісове господарство» висловлені до законопроекту № 2581 аналогічні і до проекту Закону № 2581-1.

Крім цього Комітет звертає увагу щодо доцільності запровадження кримінальної відповідальності лише для керівників лісового господарства, враховуючи, що запропоновані зміни до статті 246 законопроектів № 2581 та      № 2581-1 не поширюється на керівників, що видають дозвіл на рубки головного користування та керівників підприємств, що не відносяться до лісогосподарських підприємств, але можуть видавати спеціальний дозвіл на рубку дерев.

 

Враховуючи викладене, Комітет вирішив:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань правоохоронної діяльності внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання проекти законів:

 про внесення змін до Кримінального кодексу України (щодо кримінальної відповідальності керівників лісових господарств за необґрунтовану вирубку лісів) (реєстр. № 2581 від 12.12.2019), внесеного народним депутатом України Костюком Д.С.

про внесення змін до Кримінального кодексу України, щодо кримінальної відповідальності керівників лісових господарств (реєстр. № 2581-1 від 20.12.2019 (альтернативний)), внесений народним депутатом України М’яликом В.Н.

 

2. Рішення направити до Комітету з питань правоохоронної діяльності.

 

 

 

Голова  Комітету                                                            О. БОНДАРЕНКО

 

 

 

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку