Рішення № 12/3 на проект Закону про внесення змін до деяких законів щодо кримінальної відповідальності за незаконне видобування бурштину або будь-які інші незаконні операції з ним (реєстр. № 2059-1 від 11.09.2019), внесений народними депутатами України Луценко І.С., Южаніною Н.П., Забродським М.В. та іншими народними депутатами України.
Опубліковано 11 листопада 2019, о 09:16КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ
ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ
від 11 листопада 2019 р. № 12/3
Щодо законопроекту про внесення
змін
до деяких законів щодо кримінальної
відповідальності за незаконне видобування
бурштину або будь-які інші незаконні
операції з ним (реєстр. № 2059-1)
Комітет з питань екологічної
політики та природокористування відповідно до предметів відання розглянув альтернативний
законопроект про внесення змін до деяких законів щодо кримінальної
відповідальності за незаконне видобування бурштину або будь-які інші незаконні
операції з ним (реєстр. № 2059-1), поданий народними депутатами України Луценко
І. С., Южаніною Н. П., Забродським М. В., Фединою С. Р., Бондарем М. Л., Фріз
І. В.,
Княжицьким М. Л., Сюмар В. П., і відзначає.
Метою законопроекту визначено посилення відповідальності за незаконний видобуток бурштину, а також реалізацію, зберігання, збут, придбання, пересилання, передачу, переробку, перевезення незаконно видобутого бурштину, що слугуватиме превентивним механізмом для зменшення негативних наслідків від вчинення зазначеного злочину.
Ідея посилення відповідальності за порушення правового режиму використання усіх природних ресурсів заслуговує на підтримку. Проте до тексту законопроекту у запропонованій редакції можна висловити ряд таких зауважень.
Законопроект стосується відповідальності за незаконне видобування бурштину або будь-які інші незаконні операції з ним. Проте врегулювання питання диференційованого підвищення відповідальності за незаконне поводження з усіма корисними копалинами могло б забезпечити єдиний, системний підхід до запобігання злочинам у сфері надрокористування.
Запропоноване законопроектом покарання громадян з конфіскацією майна має узгоджуватися з приписами частини другої статті 59 Кримінального кодексу України, згідно з якою конфіскація майна встановлюється за тяжкі та особливо тяжкі корисливі злочини, а також за злочини проти основ національної безпеки України та громадської безпеки незалежно від ступеня їх тяжкості.
Внесення до кримінального законодавства України спеціальних норм, у даному випадку щодо бурштину, має бути обумовлено підвищеним (або пониженим) рівнем суспільної небезпечності діяння порівняно з діянням, передбаченим загальною нормою. У даному випадку суспільна небезпечність діяння щодо незаконного видобутку бурштину має кореспондуватися, наприклад, з видобутком технічного алмазу, корунду чи берилу, який може кваліфікуватися (залежно від наслідків) за частиною 2 або 4 чинної статті 240 Кримінального кодексу України. Крім того, запропоноване встановлення розміру істотної шкоди для посилення покарання за незаконне видобування бурштину, реалізацію, зберігання, збут, придбання, пересилання, передачу, переробку перевезення незаконно видобутого бурштину (крім операцій переміщення через митний кордон) у розмірі в 750 і більше разів понад неоподаткований мінімум доходів громадян (порівняно з 100 і більше разів понад неоподаткований мінімум доходів громадян для всіх інших корисних копалин загальнодержавного значення) фактично означає зменшену відповідальність за правопорушення щодо бурштину порівняно з усіма іншими корисними копалинами загальнодержавного значення, що не відповідає меті законопроекту.
Законопроектом пропонується встановити кримінальну відповідальність за сприяння службовою особою шляхом використання свого службового становища незаконному видобутку, перевезенню, зберіганню, збуту, придбанню корисних копалин загальнодержавного значення та інші незаконні операції з ними. За змістом таке сприяння є пособництвом у вчиненні даного злочину і додаткового регулювання не потребує. Зокрема, відповідно до частини п’ятої статті 27 Кримінального кодексу України пособником є особа, яка порадами, вказівками, наданням засобів чи знарядь або усуненням перешкод сприяла вчиненню злочину іншими співучасниками.
Під час обговорення народними депутатами України-членами Комітету було висловлено думку про врахування окремих положень альтернативного законопроекту під час опрацювання основного законопроекту про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо кримінальної відповідальності за незаконне видобування бурштину або переміщення його через митний кордон України (реєстр. № 2059), поданого Президентом України та визначеного ним як невідкладний для позачергового розгляду Верховною Радою України.
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Комітету з
питань правоохоронної діяльності врахувати окремі положення альтернативного
законопроекту про внесення змін до деяких законів щодо кримінальної
відповідальності за незаконне видобування бурштину або будь-які інші незаконні
операції з ним (реєстр. № 2059-1), поданого народними депутатами України
Луценко І. С., Южаніною Н. П., Забродським М. В., Фединою С. Р., Бондарем М.
Л., Фріз І. В.,
Княжицьким М. Л., Сюмар В. П., під час підготовки до другого читання основного
законопроекту про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо
кримінальної відповідальності за незаконне видобування бурштину або переміщення
його через митний кордон України (реєстр. № 2059), поданого Президентом
України.
2. Рішення направити до Комітету з питань правоохоронної діяльності.
Голова Комітету |
О. БОНДАРЕНКО |