Рішення № 24/6 про проекти законів реєстр. № 2720 та № 2720-1

Опубліковано 11 лютого 2020, о 15:54

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

 

від 11 лютого 2020 року       № 24/6

 

Про проекти законів

реєстр. № 2720 та № 2720-1

 

Комітет з питань екологічної політики та природокористування відповідно до предметів відання розглянув проекти законів:

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму (реєстр. № 2720 від 13.01.2020), внесений Кабінетом Міністрів України,

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму на рівень, не нижчий рівня фактичного прожиткового мінімуму (реєстр. № 2720-1 від 30.01.2020 (альтернативний)), внесений народними депутатами Королевською Н.Ю., Солодом Ю.В. та іншими народними депутатами України, та відзначає.

1.    Метою розробки проекту Закону № 2720, як зазначено у пояснювальній записці, є удосконалення підходів до визначення розмірів заробітної плати, зокрема визначення мінімальної заробітної плати та мінімального посадового окладу, а також врегулювання питань плати за надання адміністративних послуг, запровадження розміру штрафної ставки та розрахункової одиниці, що створить можливість для ефективного бюджетного планування та забезпечить передумови для підвищення прожиткового мінімуму до фактичного рівня.

Законопроектом № 2720 вносяться зміни до близько 40 законодавчих актів, зокрема до Кодексу України про адміністративні правопорушення, Кримінального, Кримінально-виконавчого, Кримінального процесуального, Господарського процесуального кодексів України, законів України «Про оплату праці», «Про державну службу», «Про мисливське господарство та полювання», «Про охорону прав на сорти рослин», «Про державний земельний кадастр», «Про державну експертизу землевпорядної документації», «Про ліцензування видів господарської діяльності», «Про метрологію та метрологічну діяльність».

Проект Закону передбачає зміну підходів до встановлення розмірів посадових окладів, а саме не в залежності від прожиткового мінімуму, а від мінімального розміру посадового окладу для відповідних категорій працівників.

Законопроектом пропонується плату за надання адміністративних послуг визначати Кабінетом Міністрів України та регулярно переглядати з урахуванням соціального та економічного значення надання послуги.

Проектом Закону № 2720 пропонується у Кодексі України про адміністративні правопорушення і Кримінальному кодексі України передбачити, що для кваліфікації адміністративних і кримінальних правопорушень застосовується розрахункова одиниця, встановлена законом про Державний бюджет України на відповідний рік.

Враховуючи вищезазначене та з метою уникнення правових колізій необхідно разом з даним проектом Закону № 2720 розробити та внести на розгляд Верховної Ради України законопроект щодо внесення змін до пункту 5 підрозділу 1 розділу XX Податкового кодексу України, відповідно до якого «якщо норми інших законів містять посилання на неоподатковуваний мінімум доходів громадян, то для цілей їх застосування використовується сума в розмірі 17 гривень, крім норм адміністративного та кримінального законодавства в частині кваліфікації адміністративних або кримінальних правопорушень, для яких сума неоподатковуваного мінімуму встановлюється на рівні податкової соціальної пільги».

Також звертаємо увагу щодо необґрунтованості внесення змін проектом Закону № 2720 до ряду норм законодавчих актів стосовно розмірів штрафів, наприклад у частині другій статі 382 Кодексу адміністративного судочинства «штраф у сумі від 20 до 40 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб» пропонується замінити на «штраф у сумі від 2000 до 4000 розмірів штрафної ставки». Однак, у проекті Закону передбачено лише, що розрахункова одиниця, встановлюється законом про Державний бюджет на відповідний рік та штрафна ставка становитиме 2 % розрахункової одиниці, але наразі ні в проекті Закону, ні у пояснювальній записці не вказано навіть орієнтовний розмір цієї розрахункової одиниці чи штрафної ставки.

Комітет зазначає, що відповідно до вимог статті 27 Бюджетного кодексу України та статті 91 Регламенту Верховної Ради України до законопроекту, прийняття якого призведе до зміни показників бюджету, суб'єкт права законодавчої ініціативи зобов'язаний додати фінансово-економічне обґрунтування (включаючи відповідні розрахунки), однак розробником відповідні розрахунки не надано.

 

2.    Завданнями проекту Закону № 2720-1, відповідно до пояснювальної записки, є удосконалення процедури встановлення та затвердження прожиткового мінімуму з метою досягнення його фактичного рівня, підвищення державних соціальних стандартів в Україні та стимулювання зростання заробітних плат і соціальних платежів, обмеження розміру заробітної плати топ-керівників у державному секторі, усунення розбіжностей в Законі України «Про освіту» стосовно розміру посадового окладу педагогічних працівників.

Законопроектом вносяться зміни до Кодексу законів про працю України, законів України «Про прожитковий мінімум», «Про позашкільну освіту», «Про дошкільну освіту», «Про освіту», «Про оплату праці».

Проектом Закону № 2720-1, відповідно до пояснювальної записки, пропонується розглянути альтернативний підхід до встановлення та затвердження прожиткового мінімуму підвищення прожиткового мінімуму на рівень, не нижчий рівня фактичного прожиткового мінімуму; встановити розміри посадових окладів, а саме не в залежності від прожиткового мінімуму, а від розміру мінімальної заробітної плати; встановити обмеження розміру заробітної плати у державному секторі; підвищити заробітні плати педагогічним працівникам та інше.

Комітет зазначає, що пропозиції законопроекту № 2720-1 в частині набрання чинності Законів (з дня, наступного за днем його опублікування), не відповідають статті 27 Бюджетного кодексу України, якою визначено, що закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим.

Також відповідно до статті 116 Конституції України проведення фінансової політики та виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України забезпечує Кабінет Міністрів України, тому головному Комітету доцільно отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо законопроекту № 2720-1.

Враховуючи викладене, Комітет вирішив:

 

1.    Рекомендувати Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання проекти законів:

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму (реєстр. № 2720 від 13.01.2020), внесений Кабінетом Міністрів України,

про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення передумов для підвищення прожиткового мінімуму на рівень, не нижчий рівня фактичного прожиткового мінімуму (реєстр. № 2720-1 від 30.01.2020), внесений народними депутатами Королевською Н.Ю., Солодом Ю.В. та іншими народними депутатами України.

2. Рішення направити до Комітету з питань соціальної політики та захисту прав ветеранів.

 

 

 

Голова Комітету                                                                О. БОНДАРЕНКО

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку