Результати аудиту Рахункової палати виконання основних завдань Держкомлісгоспом України протягом 2008-2009 років

Опубліковано 27 травня 2010, о 09:30

Розглянуто Колегією Рахункової палати 29.04.2010

 

Державний комітет лісового господарства України є спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства, на який покладено державне управління галуззю, державний контроль за додержанням норм та правил у лісогосподарській сфері, також лісовпорядкування, облік і раціональне використання лісових ресурсів, забезпечення державної лісової охорони. Натомість, за результатами аудиту Рахункової палати, Держкомлісгосп протягом 2008-2009 років не забезпечив у повному обсязі виконання основних завдань, визначених Положенням про Комітет та задекларованих у меті бюджетної програми "Керівництво та управління у сфері лісового господарства", а отже, і ефективне використання виділених на цю мету бюджетних коштів.

 

Єдиної системи управління лісовим господарством не створено, підпорядкування лісів єдиному органу управління не забезпечено. Загальна площа земель, на яких здійснюється ведення лісового господарства в Україні, становить 10,8 млн. га., з яких у віданні Держкомлісгоспу перебуває 7,4 млн. га (68 відс.), Мінагрополітики - 1,8 млн. га (17 відс.), Міноборони, МНС - по 0,2 млн. га (2 відс.), Мінприроди, Мінтрансзв'язку - по 0,1 млн. га (1 відс.), інших міністерств та відомств - 0,2 млн. га (2 відс.), земель запасу і не наданих у користування - 0,8 млн. га (7 відсотків).

 

Заради вирішення власних вузьковідомчих інтересів, Мінагрополітики відверто проігнорувало рішення Уряду та відмовилося передавати Держкомлісгоспу лісоаграрні підприємства, які провадять господарську діяльність на землях державної власності. Не розмежовано повноважень Мінприроди та Держкомлісгоспу у питаннях здійснення державного контролю за використанням лісів. Саме внаслідок децентралізації функцій контролю за збереженням, використанням та відтворенням лісів, поза увагою держави залишається 32 відсотки їх загальної площі. Це не сприяє збільшенню лісистості територій, підвищенню ефективності заходів із збереження лісового фонду країни, унеможливлює проведення інвентаризації лісів та єдиної державної політики в лісовому господарстві.

 

Нормативно неврегульованими залишаються базові для галузі питання щодо ведення державного лісового кадастру і первинного обліку лісів, організації та проведення лісової сертифікації, лісовпорядкування, моніторингу лісів, використання корисних їхніх властивостей і відтворення, порядку реєстрації договорів на право довгострокового користування лісами, проектування, технічного приймання, обліку та оцінки якості лісокультурних об'єктів, проведення рубок для формування і оздоровлення лісу тощо.

 

Якісне здійснення Держкомлісгоспом контрольних функцій у сфері лісового і мисливського господарства унеможливлюється вкрай обмеженим фінансовим забезпеченням діяльності інституції. Зокрема, на службові відрядження одного працівника територіальних органів Держкомлісгоспу бюджет передбачає 29 грн. на місяць, що не покриває навіть нормативно визначені добові витрати. Не відповідає законодавству і порядок надання Держкомлісгоспом платних послуг, через що одержані Українською державною лісонасіннєвою інспекцією кошти в сумі 1,2 млн. грн. спрямовані не на покриття видатків, пов'язаних з наданням послуг, а використані як додаткове джерело утримання Інспекції.

 

Внаслідок неефективної системи управління, фундаментальні дослідження та прикладні розробки у сфері розвитку лісового господарства, що виконуються на замовлення Держкомлісгоспа, не забезпечують належного наукового супроводу галузі та наукової підтримки управлінських рішень для її функціонування й розвитку. Держкомлісгосп не здійснює контроль за впровадженням одержаних результатів науково-дослідних робіт, не дає оцінки впливу цих результатів на раціональне використання та відтворення лісового фонду країни. Упродовж 2008-2009 років кошти на виконання прикладних розробок у сумі 14,1 млн. грн. використано фактично на утримання двох підвідомчих Комітету науково-дослідних інститутів.

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку