Аналіз виконання Державної науково-технічної програми розвитку топографо-геодезичної діяльності та національного картографування на 2003-2010 роки

Опубліковано 27 вересня 2010, о 11:57

Розглянуто Колегією Рахункової палати 11.08.2010

На початку третього тисячоліття в умовах прискореного технологічного розвитку існуюча в Україні державна геодезична мережа та система відліку за своєю густотою і точністю пунктів вже не забезпечувала на належному рівні перехід до сучасних систем координат, які вимагали оновленої і значно точнішої прив'язки до геодезичних пунктів. Постало завдання задовольнити потреби економіки, науки, оборони та безпеки держави. Для вирішення цієї проблеми Кабмін у 2003 р. затвердив Державну науково-технічну програму розвитку топографо-геодезичної діяльності та національного картографування на 2003-2010 роки.

Аудитори Рахункової палати провели аналіз виконання цієї програми і дійшли висновку, що нормативно-правове, фінансове та організаційне забезпечення її виконання є незадовільним.

Видатки з державного бюджету на виконання топографо-геодезичних робіт та національного картографування у 2003-2010 роках склали лише близько 40 відс. від передбачених програмою. Державні кошти отримували не всі органи влади, які визначені виконавцями програми. Так, Мінфін, готуючи пропозиції до проектів Державного бюджету України, передбачав видатки на виконання завдань за програмою лише Мінприроди та Міноборони. Тоді як міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, науки і освіти, Національна академія наук України та Національне космічне агентство, які також мали б забезпечувати реалізацію заходів програми, - за відсутності фінансування взагалі не брали участі в її виконанні.

Після передачі Державної служби геодезії, картографії та кадастру в підпорядкування Держкомзему у першому півріччі 2010 р. фінансування заходів Програми не проводилось.

Перевірками встановлено, що через відсутність контролю з боку Каміну та Мінприроди за 6 років не здійснено в повному обсязі нормативно-правове забезпечення виконання програми. В результаті, діюче в Україні законодавство у сфері геодезії, топографії та картографування не гармонізовано із відповідним законодавством Європейського Союзу.

Не створені координаційна рада і геоінформаційні центри, через що топографо-геодезичні роботи і національне картографування проводились без необхідної координації.

Щорічне недофінансування завдань програми призвело до невідповідності існуючих картографічних матеріалів реальному стану місцевості, а це знижує забезпеченість потреб органів державного управління та органів місцевого самоврядування в геопросторових даних, геодезичній і картографічній продукції.

На належному рівні не забезпечено подальше впровадження сучасної Державної геодезичної референцної системи координат, що знижує її практичне використання в космічній, оборонній, транспортній галузях, геологічній розвідці, екології, а також у політичній, освітній та інформаційній сферах. Не виконані заплановані заходи з картографування територій, які можуть постраждати від повеней та паводків.

Наведені факти знижують умови інтегрування України в європейську та світову інфраструктури геопросторових даних.

Колегія Рахункової палати зазначила, що на час закінчення дії Державної науково-технічної програми розвитку топографо-геодезичної діяльності та національного картографування на 2003-2010 роки основні її завдання і напрями не виконані. Проблеми топографо-геодезичної та картографічної діяльності в державі залишаються. І тому для забезпечення функціонування єдиного геоінформаційного простору і з метою усунення загроз економічним та політичним інтересам України питання прийняття нової програми на 2011-й і подальші роки, вимагає термінового розгляду.

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку