Рішення Комітету від 18.04.2011р. № 93/8 щодо листа Рахункової палати України щодо Аналізу стану виконання рекомендацій Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття"

26 квітня 2011, 10:22

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

18   квітня  2011 року                                                                                       93/8

 

 

Про лист Рахункової палати України

щодо Аналізу стану виконання рекомендацій

Міжнародного координованого аудиту

Чорнобильського фонду "Укриття"

 

 

За дорученням Голови Верховної Ради України В.М.Литвина від 08.02.2011 року № 20338 у Комітеті розглянуто висновки Рахункової палати України (далі - РПУ) за підсумками розгляду Аналізу стану виконання рекомендацій Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття", Спільний звіт про результати якого було підписано 03.06.2008 року на VII Конгресі EUROSAI керівниками вищих органів фінансового контролю 6 країн та Європейського суду аудиторів (висновки РПУ та відповідна до висновків інформація МНС додаються).

 

1. РПУ відзначає, що Спільні рекомендації Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття" (далі – ЧФУ) розглянуті Асамблеєю донорів ЧФУ, Європейським банком реконструкції та розвитку і урядами країн - вкладників (донорів) фонду. Окремі з них у період 2008 – 2010 років набули практичної реалізації, що сприяло в першу чергу активізації роботи із перетворення об’єкта "Укриття"  на екологічно безпечну систему.

Зокрема, уточнено оцінку вартості реалізації проектів та досягнуто домовленості щодо необхідності затвердження Урядом України за погодженням з Європейським банком реконструкції та розвитку чітких графіків реалізації всіх проектів на майданчику Чорнобильської АЕС.

Прийнято Закон України "Про Загальнодержавну програму зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему" (далі - Загальнодержавна програма), активізовано роботу Міжвідомчої комісії з комплексного розв’язання проблем Чорнобильської АЕС та відновлено діяльність Міжвідомчої робочої групи з координації діяльності регулюючих органів під час видачі ліцензій на виконання робіт на об’єкті "Укриття" та із зняття Чорнобильської АЕС з експлуатації, що сприяло покращенню робіт на майданчику Чорнобильської АЕС.

Водночас моніторинг стану виконання спільних рекомендацій Міжнародного координованого аудиту ЧФУ засвідчив, що, незважаючи на певні позитивні зрушення, ризики щодо своєчасного завершення будівництва нового безпечного конфаймента, створення інфраструктури на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС та збільшення їх вартості залишаються, а отже, навантаження на Державний бюджет України у зв’язку з необхідністю фінансування заходів з перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему зростає.

 

2. За інформацією МНС, за згодою Асамблеї донорів ЧФУ і ЄБРР було прийнято рішення про оптимізацію організаційної структури групи управління проектом Плану здійснення заходів на об’єкті "Укриття" та поетапну передачу повноважень щодо управління проектом українському персоналу, що було відображено у додатковій угоді № 19 до контракту між державним спеціалазованим підприємством "Чорнобильська АЕС" (далі – ДСП ЧАЕС) та Консультантом, що значно підвищило ефективність управління проектом.

З 1 січня 2010 року вступила в дію вищезгадана Загальнодержавна програма, що мало б забезпечити до 2012 року на належному рівні обсяги фінансування заходів щодо зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему .

Однак недофінансування бюджетних програм ДСП ЧАЕС за останні роки носить вже "хронічний" характер і складає в середньому до 40% відсотківі на рік. Дефіцит фінансування становить пряму загрозу ядерній безпеці об’єктів ДСП ЧАЕС та досягнутому на підприємстві рівню радіаційної безпеки, ставить під загрозу забезпечення виконання законодавчих та нормативних актів у сфері використання ядерної енергії, змушує тримати великий штат обслуговуючого персоналу, підтримувати у працездатному стані додаткове обладнання, збільшує термін зняття атомної станції з експлуатації, що потребуватиме у подальшому додаткових витрат на підтримку у безпечному стані зупинених енергоблоків.

Це також побічно впливає на реалізацію міжнародних проектів, що у свою чергу визиває напругу у відношеннях України з ЄБРР та країнами - донорами.

Так, наприкінці 2010 року через неможливість розрахунків були відключені від електропостачання важливі об’єкти на промисловому майданчику Чорнобильської АЕС, результатом чого стало повна зупинка робіт компанії NOVARKA (один день роботи компанії оцінюється у            170 тис. євро) та під загрозою було відключення від мереж газопостачання, що могло призвести до порушення меж та умов безпечної експлуатації ядерних установок. Ситуацію було частково вирішено виділенням коштів із стабілізаційного фонду у розмірі 10,9 млн. грн.

 

МНС пропонувало Мінфіну під час опрацювання змін до Державного бюджету України на 2010 рік, а згодом і на 2011 рік, включити додаткові кошти на роботи ДСП ЧАЕС щодо поводження з радіоактивними відходами, які утворилися під час інтенсивного виконання робіт з підготовки до будівництва нового безпечного конфайнменту, в обсязі 12,072 млн. грн., однак пропозицію МНС не було підтримано. В результаті цього утворилася кредиторська заборгованість, що може привести до зупинки робіт на майданчику об’єкта "Укриття".

Загальна потреба на 2011 рік на підтримку у безпечному стані енергоблоків та об’єкта "Укриття" складає 824,9 млн. грн., на заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації атомних блоків на Чорнобильській АЕС – 207,7 млн. грн. Відповідно мінімальна додаткова потреба на 2011 рік на підтримку у безпечному стані енергоблоків та об’єкта "Укриття" складає 256,4 млн. грн. (у тому числі і додаткові видатки на енергоносії), на заходи щодо підготовки до зняття з експлуатації атомних блоків на Чорнобильській АЕС – 23,4 млн. грн. та 12,072 млн. грн. погашення кредиторської заборгованості.

Крім того, Законом України "Про Державний бюджет України на 2011 рік" фінансування бюджетних програм, спрямованих на виконання Загальнодержавної програми та роботи з посилення бар'єрних функцій зони відчуження повністю або частково здійснюються за рахунок спеціального фонду державного бюджету, видатки якого не є захищеними.

Залишається проблемою щодо завершення проектів міжнародної технічної допомоги на майданчику Чорнобильської АЕС дефіцит коштів для виконання цих проектів  у ЧФУ та на Рахунку ядерної безпеки у розмірі      740,0 млн. євро.

 

Виходячи з вищевикладеного, вивчивши та обговоривши висновки РПУ та інформацію МНС, Комітет   в и р і ш и в :

        

            1. Інформацію Рахункової палати України від 07.02.2011 року                № 03-196 за підсумками розгляду Аналізу стану виконання рекомендацій Міжнародного координованого аудиту Чорнобильського фонду "Укриття", взяти до відома.

             

            2. Звернути увагу Уряду та відповідальних центральних органів виконавчої влади на недостатнє дотримання рекомендацій Верховної Ради України та її профільного Комітету щодо  забезпечення на державному рівні всебічного сприяння процесу зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему, які викладено в постановах парламенту за підсумками щорічних "чорнобильських" слухань та відповідних рішеннях Комітету (останні -         № 67/3 від 10.03.2010 року та № 79/1 від 06.10.2010 року).

 

 

            3. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:

            3.1. Забезпечити реалізацію Рекомендацій парламентських слухань "Сучасний стан та актуальні завдання подолання наслідків Чорнобильської катастрофи", схвалених Постановою Верховної Ради України від      05.04.2011 року № 3191-VI, спрямованих на унеможливлення подальшого збільшення термінів реалізації проектів міжнародної технічної допомоги з наступним зростанням їх вартості.

 

            3.2. За підсумками першого півріччя 2011 року внести наступні пропозиції до Закону України "Про Державний бюджет України на 2011 рік":

           

            забезпечити фінансування за бюджетними програмами КПКВ: 3201510, 3201520, 3201530 3201180, 3201570 в обсягах, передбачених на 2011 рік Першочерговими заходами Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкту "Укриття" на екологічно безпечну систему, затвердженої Законом України від 15 січня 2009 року  № 886-VI;

           

            забезпечити фінансування міжнародних зобов’язань України згідно з Законом України "Про ратифікацію Угоди (у формі обміну листами) між  Україною та  Європейським банком реконструкції та розвитку про внесення змін до Рамкової угоди між Україною та Європейським банком реконструкції та розвитку стосовно діяльності Чорнобильського фонду "Укриття" в Україні від 20 листопада 1997 року"  від 17.11.2010 року № 2699-VI, відповідно до якого сума додаткового українського внеску становить 54,163 млн. доларів США;

 

змінити (у зв’язку із складним станом з фінансуванням комплексу заходів щодо зняття із експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему) порядок відшкодування Пенсійному фонду України коштів на виплату пільгових пенсій, а саме:  виплату за рахунок бюджетних програм, що забезпечують фінансування комплексу заходів у зоні відчуження та на проммайданчику Чорнобильської АЕС, замінити на  пряму передачу цих коштів  Пенсійному фонду України, що також спростить процедуру їх проходження, або

            виділити цільовим призначенням кошти ДСП ЧАЕС на забезпечення  витрат з  відшкодування Пенсійному фонду України  на  виплату та доставку пенсій особам, яким вона призначена на пільгових умовах, до отримання права на пенсію за віком.

 

            3.3. Надати доручення Міжвідомчій комісії з комплексного розв’язання проблем Чорнобильської АЕС взяти на постійний контроль:

            графіки виконання робіт та кошториси видатків міжнародних проектів, що реалізуються на майданчику Чорнобильської АЕС, у першу чергу проектів нового безпечного конфайнмента та нового сховища відпрацьованого ядерного палива;

графік ліцензування проекту нового безпечного конфайнменту з метою запобігання подальшого збільшення терміну його будівництва;

            поточний стан фінансування з державного бюджету Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкту "Укриття" на екологічно безпечну систему.

 

3.4. Активізувати роботу з країнами-донорами щодо додаткового наповнення коштами Чорнобильського фонду "Укриття" та Рахунку ядерної безпеки, а також залучення до реалізації Чорнобильських проектів потенційних країн-донорів.

 

            4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Голів  підкомітетів, народних депутатів України Кальченка В.М., Скубенка В.П.

    

            5. Рішення Комітету направити до Кабінету Міністрів України та Рахункової палати України.

    

 

Голова Комітету                                                                                                       А.Семинога