Рішення Комітету 26/4 "Про внесення змін до статті 86 Водного кодексу України щодо видобування піску і гравію в руслах гірських річок для потреб експлуатаційного утримання автомобільних доріг" (реєстр. № 4610 від 31.03.2014 р.), поданий народним депутатом України Москалем Г.Г.

08 липня 2014, 15:12

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ,

 ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

 

 

 

 

18 червня 2014 р.                                                                           26/4

 

Про проект Закону України

(реєстр. № 4610) 

 

Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону України  проект Закону України "Про внесення змін до статті 86 Водного кодексу України щодо видобування піску і гравію в руслах гірських річок для потреб експлуатаційного утримання автомобільних доріг" (реєстр. № 4610 від 31.03.2014 р.) , поданий народним депутатом України Москалем Г.Г., і відзначає.

Метою законопроекту є зняття заборони на видобування піску і гравію в руслах гірських річок та використання видобутого руслового матеріалу виключно на утримання на належному експлуатаційному рівні автомобільних доріг державного, місцевого значення та комунальної власності.

Для цього передбачається внесення змін до частини першої статті 86 Водного кодексу України щодо надання можливості суб'єктам господарювання видобувати пісок та гравій в руслах гірських річок, а також доповнення частини першої цієї статті новою нормою, згідно з якою видобування піску і гравію в руслах гірських річок може проводитись у разі, якщо це не справляє негативного впливу на гідрологічний та екологічний стан гірської річки, та з використанням видобутого піску і гравію виключно для потреб експлуатаційного утримання автомобільних доріг.

Комітет звертає увагу на те, що статтею 86 Водного кодексу України передбачена можливість розчистки русел річок, у тому числі гірських. Зазначені роботи проводяться у рамках природоохоронної та протипаводкової діяльності і, таким чином, піщано-гравійний матеріал, отриманий у процесі руслорегулюючих робіт, може бути використаний і для потреб експлуатаційного утримання автомобільних доріг.

Також слід зазначити, що видобування піску і гравію в руслах гірських річок з іншою метою (як корисних копалин)  негативно впливатиме на їх гідрологічний режим, руслові процеси та процеси берегової ерозії, що неприпустимо у межах паводконебезпечних регіонів.

Окрім того, у проекті Закону не визначено, на яких засадах та в який спосіб буде оцінюватись ступінь впливу на гідрологічний та екологічний стан річок, що може призвести до неконтрольованого видобутку піску і гравію, а це, у свою чергу – може призвести до загроз тій же транспортній інфраструктурі (дорогам, зазничним коліям, мостовим переходам тощо.

Не визначено також підприємства якої форми власності матимуть право на видобування таких корисних копалин, яким підприємствам та на підставі яких законодавчих актів будуть передані видобуті користі копалини та яким чином здійснюватиметься державний контроль (нагляд) за цільовим використанням видобутих таким чином корисних копалин.

Така юридична невизначеність законодавчих норм, з огляду на їх довільне викладення, допускає неясність та двозначність у їх розумінні та призведе до їх довільного тлумачення як органами державної влади, місцевого самоврядування, їх посадовими особами, так і суб’єктами господарювання. Це є порушенням вимог статті 19 Конституції України щодо обов’язку органів державної влади, місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Міністерство інфраструктури України не підтримує законопроект та зазначає, що запропоновані зміни суперечать  конституційним засадам у сфері господарювання по відношенню до інших виробників та споживачів піску та гравію, а також несуть загрозу інфраструктурі транспортної галузі та життю пасажирів і споживачів транспортних послуг.

Кабінет Міністрів України не підтримує законопроект та зазначає, що видобування піску та гравію у руслах гірських річок є неприпустимим через значний негативний вплив на гідрологічний та екологічний стан цих річок.

Комітет з питань боротьби з організованою злочинністю і корупцією зазначив, що у проекті акта не виявлено корупціогенних факторів – проект акта відповідає вимогам антикорупційного законодавства (рішення Комітету від   16 квітня 2014 р., протокол № 37).

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає недоцільним вносити запропоновані зміни, наголошує на ризиках виникнення корупційних проявів при багаторівневому погодженні відповідних питань згідно з процедурою, передбаченою у чинній редакції статті 86 Водного кодексу України та пропонує за результатами розгляду у першому читанні відхилити законопроект.

 Комітет в и р і ш и в:

1.         Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України  "Про внесення змін до статті 86 Водного кодексу України щодо видобування піску і гравію в руслах гірських річок для потреб експлуатаційного утримання автомобільних доріг" (реєстр. № 4610), поданий народним депутатом України Москалем Г.Г., відхилити. 

2.         Співдоповідачем від Комітету визначити народного депутата України Сікору Ольгу Мирославівну.

 

Перший заступник

Голови Комітету                                                   

О.Г.Лукашук