Рішення № 13/1 про проект Закону про внесення змін до Закону України "Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року" (реєстр. № 2157 від 19.09.2019), внесений народним депутатом України Бабенком М.В.

13 листопада 2019, 20:20

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

 

від  13 листопада 2019 р.                                                                13/1

 

Щодо законопроекту про внесення змін до Закону
України "Про затвердження Загальнодержавної
програми розвитку мінерально-сировинної бази
України на період до 2030 року" (реєстр. № 2157)

 

Комітет з питань екологічної політики та природокористування розглянув законопроект про внесення змін до Закону України "Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року" (реєстр. № 2157), поданий народним депутатом України Бабенком М. В., і відзначає.

Метою прийняття законопроекту визначено виключення Тарасівсько-Таращанської площі із переліку об’єктів, що підлягають промисловому освоєнню (підготовки до промислового освоєння) в частині видобутку циркон-титанових руд. Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту початок експлуатації Тарасівського родовища, неодноразово був предметом розгляду органів місцевого самоврядування прилеглих населених пунктів, Володарської та Білоцерківської районних рад, Білоцерківської міської ради, прийняті рішення про недопущення початку його промислового освоєння.

Слід зазначити, що Загальнодержавною програмою розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року за напрямом "Цирконій і гафній" передбачаються забезпечення приросту запасів цирконію категорій С1 та В на Тарасівсько-Таращанській площі, а також здійснення підготовки до промислового освоєння об'єкта в межах Тарасівсько-Таращанської площі.

Згідно з пунктом 4 статті 116 Конституції України розробка і здійснення загальнодержавних програм економічного, науково-технічного, соціального і культурного розвитку України віднесені до повноважень Кабінету Міністрів України, тому для прийняття виваженого рішення щодо внесеного законопроекту також слід отримати відповідний експертний висновок Уряду.

Як зазначає у своєму висновку Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України, необхідність прийняття законопроекту обґрунтована недостатньо. Зокрема, у пояснювальній записці до нього не наведено інформації щодо проведених досліджень, які б підтверджували можливість негативного впливу на стан навколишнього природнього середовища Білоцерківського та Володарського районів, міста Біла Церква Київської області під час промислового освоєння об’єктів комплексних циркон-титанових руд у межах Тарасівсько-Таращанської площі, а також не з’ясовано те, чи можуть бути подоланий або мінімізований негативний вплив на навколишнє природне середовище відповідної діяльності застосуванням відповідних технологій.

За інформацією Держгеонадр та даними Державного науково-виробничого підприємства "Геоінформ України" роботи з геологічного вивчення Тарасівського родовища були проведені Північним державним регіональним геологічним підприємством "Північгеологія" відповідно до спеціального дозволу на користування надрами від 12.09.2006 № 2851 з метою геологічного вивчення Тарасівського родовища терміном на 4 роки за бюджетні кошти. Протоколом Державної комісії України по запасах корисних копалин від 27.02.2009 №1710 Тарасівське родовище визнано підготовленим для детальної геолого-економічної оцінки з дослідно-промисловою розробкою.

Після цього було видано спеціальний дозвіл на користування надрами від 27.01.2012 № 5471 з метою видобування розсипних циркон-рутил-ільменітових руд та супутніх компонентів ТОВ "Рутил-ільменітова компанія" на термін 20 років згідно з рішенням окружного адміністративного суду м. Києва по адміністративній справі від 30.07.2009 та постанов відділу примусового виконання рішень департаменту державної виконавчої служби про відкриття виконавчого впровадження та про внесення змін від 19.05.2011 та від 17.10.2011 відповідно, в частині зобов’язання Держгеонадр видати ТОВ "Рутил-ільменітова компанія" спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування розсипних ільменіт-рутил-цирконових руд на Тарасівському родовищі. При цьому у відомостях про погодження надання спеціального дозволу є інформація про надання погодження Київською обласною радою (рішення від 02.10.2007 №190-13-У), Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища в Київській області (лист від 24.10.2006 №12-09/8986) та Держгірпромнаглядом (лист від 10.05.2007 №1/04-07.12/2935).

Серед особливих умов зазначеного спеціального дозволу визначено необхідність упродовж трьох років після отримання спеціального дозволу на видобування циркон-рутил-ільменітових руд Тарасівського родовища опрацювати матеріали детальної геолого-економічної оцінки його запасів та подати на затвердження до Державної комісії України по запасах корисних копалин, а також проведення щорічного радіаційного контролю за породами в кар’єрі та продукцією з нього на відповідність вимогам Норм радіаційної безпеки України (НРБУ-97).

Крім того Тарасівське родовище включено до Державного фонду родовищ корисних копалин, який є частиною Державного фонду надр. Відповідно до статті 5 Кодексу України про надра, Державний фонд надр включає ділянки надр, що використовуються, та ділянки надр, не залучені до використання, в тому числі континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Усі родовища корисних копалин, у тому числі техногенні, з запасами, оціненими як промислові, становлять Державний фонд родовищ корисних копалин, а всі попередньо оцінені родовища корисних копалин - резерв цього фонду. Зазначений фонд разом з його резервом формується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Враховуючи викладене, на думку Держгеонадр, виключення Тарасівського родовища із Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року є недоцільним з огляду на виконання відповідного завдання зазначеної програми, підготовку родовища для детальної геолого-економічної оцінки з дослідно-промисловою розробкою, включенням родовища до державного фонду надр та можливістю його розробки у майбутньому.

Виключення Тарасівського родовища із зазначеної Загальнодержавної програми не призведе до безумовного скасування спеціального дозволу на користування надрами щодо видобування розсипних циркон-рутил-ільменітових руд та супутніх компонентів, який видано в судовому порядку.

Крім того законопроект містить техніко-юридичні недоліки. Зокрема, згідно із проектом зміни вносяться до статті "Титан" підрозділу "Кольорові та легуючі метали" та статті "Цирконій і гафній" підрозділу "Рідкісні та рідкісноземельні метали" Розділу III "Завдання і заходи Програми". Проте Програма не містить такої структурної одиниці, як "стаття".

Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України не підтримує прийняття законопроекту у запропонованому вигляді.

Зважаючи на викладене, Комітет   в и р і ш и в:

1. Рекомендувати Верховній Раді України повернути суб'єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання законопроект про внесення змін до Закону України "Про затвердження Загальнодержавної програми розвитку мінерально-сировинної бази України на період до 2030 року" (реєстр. № 2157), поданий народним депутатом України Бабенком М. В.

2. Співдоповідачем при розгляді законопроекту від Комітету визначити голову підкомітету з питань охорони і раціонального використання надр, водних ресурсів, народного депутата України Андрійовича Зіновія Мирославовича.

 

 

Голова Комітету

О. БОНДАРЕНКО