Рішення № 11/5 про проект Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зміни спрямування екологічного податку з метою проведення додаткових заходів, що сприятимуть зміцненню здоров'я та покращенню медико-санітарного забезпечення громадян України (реєстр. № 2281 від 17.10.2019), внесений народним депутатом України Шевченком Є.В.

05 листопада 2019, 22:21

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ

ТА ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ

 

 

5 листопада 2019 р.                                № _11/5____

 

Про проект Закону України про внесення змін

до Бюджетного кодексу України щодо зміни

спрямування екологічного податку з метою

проведення додаткових заходів, що сприятимуть

зміцненню здоров'я та покращенню

 медико-санітарного забезпечення громадян

 

            Розглянувши проект Закону України про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зміни спрямування екологічного податку з метою проведення додаткових заходів, що сприятимуть зміцненню здоров'я та покращенню медико-санітарного забезпечення громадян (реєстр. № 2281 від 17.10.2019 р.), поданий народним депутатом України Шевченком Є.В., Комітет відмічає.

Як зазначено у пояснювальній записці проект розроблено з метою забезпечення спрямування надходжень від екологічного податку до спеціального фонду місцевих бюджетів (крім екологічного податку, що справляється за викиди в атмосферне повітря двоокису вуглецю стаціонарними джерелами забруднення, який зараховується до загального фонду державного бюджету у повному обсязі; екологічного податку, що справляється за утворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) та/або тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк, який зараховується до спеціального фонду державного бюджету у повному обсязі) та їх цільове використання на здійснення заходів, що сприятимуть зміцненню здоров’я та покращенню медико-санітарного забезпечення громадян України.

На переконання автора, перерозподіл сум екологічного податку між державним та місцевими бюджетами різних рівнів дозволить забезпечити цільове фінансування нагальних заходів, що сприятимуть зміцненню здоров’я та покращенню медико-санітарного забезпечення громадян України, як державного так і місцевого значення.

Законопроектом пропонується внести зміни до Бюджетного кодексу України щодо нового розподілу зарахування екологічного податку, а саме: 70 (55 відсотків у чинній редакції Бюджетного кодексу) відсотків екологічного податку (крім екологічного податку, визначеного пунктом 161 частини другої статті 29 цього Кодексу), у тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об'єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, - 30 (25) відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим – 40 (30) відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя – 70 (55) відсотків.

До доходів Державного бюджету України пропонується спрямувати 30 відсотків екологічного податку, замість діючих 45.

Ні у проекті закону, ні у пояснювальній записці не вказано, яким чином кошти екологічних фондів усіх рівнів можуть бути спрямовані на покращення медико-санітарного забезпечення громадян. Адже відповідно до норм Бюджетного кодексу (статей 90 та 91) та статті 47 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища, екологічний податок крім фінансування природоохоронних заходів не може спрямовуватися на заходи, що не мають відношення до природоохоронної діяльності.

Порушення цільового спрямування екологічного податку на реалізацію природоохоронних програм та заходів може спричинити негативну динаміку надходжень цього податку до державного та місцевих бюджетів, обумовлену специфікою його розрахунку та адміністрування.

Автор законопроекту зазначає, що його реалізація не потребує додаткових витрат з Державного бюджету України. Проте, на думку Комітету запропоновані зміни матимуть вплив на дохідну та видаткові частини як Державного, так і місцевих бюджетів. Всупереч вимогам Бюджетного кодексу України техніко-економічне обгрунтування не надається.

Оскільки відповідно до статті 116 Конституції України проведення фінансової політики та виконання затвердженого Верховною Радою України Державного бюджету України забезпечує Кабінет Міністрів України, головному Комітету доцільно отримати відповідний експертний висновок Уряду щодо зазначеного законопроекту.

 

Комітет вирішив:

 

1.              Рекомендувати Комітету з питань бюджету внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту Закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зміни спрямування екологічного податку з метою проведення додаткових заходів, що сприятимуть зміцненню здоров'я та покращенню медико-санітарного забезпечення громадян.

 

2.    Висновок направити до Комітету з питань бюджету.

 

 

Голова Комітету                                                                     О.Бондаренко