РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 10.02.2012 №114/7 Про проекти законів України про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини та про засади органічного виробництва (реєстр. № 9707)
Опубліковано 26 лютого 2012, о 22:40ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
10.02.2012 року № 114/7
Про проекти законів України про виробництво та обіг
органічної сільськогосподарської продукції та сировини
та про засади органічного виробництва (реєстр. № 9707)
Розглянувши проекти законів України про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини, поданий народним депутатом України Кармазіним Ю.А. (реєстр. № 9707) та про засади органічного виробництва, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9707-1), Комітет відмічає.
За період з 2007 року до теперішнього часу у парламенті розглядалося декілька законопроектів, спрямованих на врегулювання відносин у сфері органічного виробництва (реєстр. № 3446 від 05.04.2007, № 0959 від 23.11.2007, № 4814 від 10.07.2009, № 7003 від 19.07.2010). Однак усі вони були підготовлені на належному фаховому рівні і жодний з них не був прийнятий.
Ідея запропонованих проектів відповідає екологічній політиці держави та взятого Україною курсу на гармонізацію національного законодавства із законодавством Європейського Союзу та спрямована на визначення правових, економічних та соціальних основ ведення органічного виробництва сільськогосподарської продукції та сировини.
Положення законопроектів спрямовані на забезпечення раціонального використання ґрунтового покриву, охорону здоров’я населення та довкілля шляхом стимулювання розвитку органічного виробництва в Україні, створення сприятливих умов для виробництва і споживання органічної продукції, формування цілісної системи розвитку органічного сектора в Україні.
Створення рівних умов господарювання, надання органічному сектору легальної визначеності, офіційного визнання технології органічного виробництва дозволить секторові чітко визначити себе перед споживачами і гарантувати, що органічні продукти, які надходять на ринок, заслуговують на довіру і є справді органічними продуктами з відповідними перевагами до споживання, особливо як здорові харчі.
У той же час визначення в обох законопроектах "органічного виробництва" не дає достатньо чіткого уявлення про таке виробництво. Так, за законодавством ЄС термін "оrganic" означає натуральний продукт, вирощений без застосування хімічних добрив, пестицидів, ГМО, консервантів тощо. Саме ці ознаки і повинні бути наведені у цьому визначенні, з яким пов’язується й інша термінологія, що застосовується в законопроектах.
Термінологія проектів також має бути узгодженою із національною правовою системою. В екологічному законодавстві України не існує нормативно-правових актів, які б містили термін "органічний" у розумінні "екологічно чистий". Навпаки, термінологія "органіка", "органічний" є усталеною і має дещо інше значення, ніж подане у проектах. Так, Закон України "Про ветеринарну медицину", даючи визначення забруднюючої речовини, серед іншого, називає органічні речовини; Закон "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення", при визначенні факторів середовища життєдіяльності, називає органічні фактори як складову хімічних факторів; Закон "Про пестициди і агрохімікати" виділяє органічні добрива як складову агрохімікатів. Таким чином впровадження закону із запропонованою назвою може призвести до певних законодавчих неузгодженостей.
У законопроектах йдеться про перехідний період для запровадження органічного виробництва відповідно статті 23 та 8). Проте проектами не визначені критерії переходу на органічне виробництво не визначено,що таке "період, більший за встановлений строк" тощо.
Відповідно до статті 11 Закону України "Про підтвердження відповідності" сертифікація в законодавчо регульованій сфері провадиться згідно з вимогами технічних регламентів, а в запропонованих проектах органічна продукція (в іншому випадку – виробництво) підлягає обов’язковій сертифікації.
Поза увагою обох проектів залишаються вимоги про відповідність органічної продукції вимогам центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я. У статтях проектів, присвячених органам, які здійснюють управління у відповідній сфері, центральний орган виконавчої влади з питань охорони здоров'я не згадується. Не регулюють проекти також питання державної експертизи (санітарно-епідеміологічної та ветеринарно-санітарної) і нормування у зазначеній сфері.
Також слід взяти до уваги, зо закон "Про органічне виробництво" (реєстр. № 7003 від 19.07.2010) був відхилений 09.09.2011 р. у зв’язку із зауваженнями Президента України.
Одне із зауважень Президента України стосується того, що органічне виробництво здійснюється згідно з правилами органічного виробництва, які затверджуються Кабінетом Міністрів України. а, основні питання організації та здійснення органічного виробництва (вирощування), переробки, зберігання та реалізації органічної продукції визначатимуться актами Кабінету Міністрів України, які є підзаконними нормативно-правовими актами.
У проекті закону, поданого народним депутатом України Кармазіним Ю.А. (реєстр. № 9707) залишається зазначена норма (стаття 7). Також значна частина положень законопроекту носить описовий характер, а окремі положення, що містять нормативне навантаження, спрямовані на делегування законодавчих повноважень органам виконавчої влади чи призведуть до колізії з нормами інших законів, що потребує техніко-юридичного доопрацювання.
У проекті закону, поданого Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9707-1) не відображені вимоги до умов вирощування, переробки, перевезення, зберігання органічної продукції тощо. Зазначимо, що відповідно до законодавства ЄС для присвоєння продукції статусу "organic" контролюючі органи інспектують кожен етап цього шляху "від поля до прилавку": посівний матеріал, сільськогосподарські угіддя і агротехнічні заходи, умови збереження, переробки, пакування продукції тощо.
Комітет вирішив:
1. За результатами розгляду в першому читанні проект Закону України про засади органічного виробництва, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 9707-1) може бути прийнятий за основу з подальшим врахуванням окремих положень проекту Закону України про виробництво та обіг органічної сільськогосподарської продукції та сировини (реєстр. № 9707).
2. Висновок Комітету направити до Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.
Голова Комітету
А. СЕМИНОГА