РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 11.01.2012 №113/3 Про проект Закону про затвердження Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну р. Дніпра на період до 2020 року (реєстр. №9584 від 13.12.2011р., внесений Кабінетом Міністрів України).
Опубліковано 16 січня 2012, о 12:34ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
11 січня 2012 року №113/3
Про проект Закону
(реєстр.№ 9584)
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув проект Закону України про затвердження Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну р. Дніпра на період до 2020 року (реєстр.№ 9584 від 13.12. 2011 р.), поданий Кабінетом Міністрів України (далі – Програма), і відзначає.
Метою прийняття Закону є підвищення рівня забезпеченості якісною водою населення та галузей економіки, оптимізація водоспоживання, захист територій і населених пунктів від шкідливої дії вод, збереження і відтворення водних ресурсів на засадах інтегрованого управління водними ресурсами і адаптація водного законодавства до законодавства ЄС.
Програма передбачає реалізацію заходів за такими напрямами:
• забезпечення розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених угідь;
• першочергове забезпечення централізованим водопостачанням сільських населених пунктів, що користуються привізною водою;
• захист сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод та комплексного протипаводкового захисту в басейнах річок Дністра, Пруту та Сірету, а також у басейні р. Тиси у Закарпатській області;
• екологічне оздоровлення басейну р. Дніпра та поліпшення якості питної води.
Комітет відзначає, що законопроект має розбіжності з Концепцією Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства на період до 2020 року, схваленою розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 вересня 2009 р. № 1029-р. При цьому стаття 9 Закону «Про державні цільові програми» визначає, що проект державної цільової програми розробляється на основі схваленої концепції. Так, шляхи і способи розв’язання проблем, визначені Концепцією, охоплюють значно ширше коло питань, є конкретними, системними та комплексними на відміну від завдань та заходів, запропонованих проектом Програми. За Концепцією виконання програми має здійснюватися двома етапами (перший етап до 2015 року; другий етап – 2016 - 2020 роки). У проекті ці етапи не визначені.
Завдання, передбачені у тексті Програми не співпадають з завданнями, визначеними у додатках до неї.
Зокрема, за напрямами:
За напрямом "Забезпечення розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених угідь" у заходах і завданнях (Додаток 2) передбачено заходи з реконструкції інженерної інфраструктури зрошувальних та осушувальних систем. Цей напрям потребує доопрацювання в частині визначення заходів щодо поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених угідь, що не передбачено.
Заходи щодо удосконалення систем управління водними ресурсами, нормативної бази та організаційної структури, розроблення планів управління річковими басейнами та водними ресурсами, зміцнення міжнародного співробітництва, проведення моніторингу тощо мають бути виключені з напряму "Забезпечення розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених угідь" та виділені в окремий напрям.
Напрям у тексті Програми "Захист сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод та комплексного протипаводкового захисту в басейнах річок Дністра, Пруту та Сірету, а також у басейні р. Тиси у Закарпатській області" не відповідає напряму та завданням, визначеним у Додатку 2.
Стосовно завдань та заходів, передбачених для реалізації напряму "Екологічне оздоровлення басейну р. Дніпра та поліпшення якості питної води" Комітет відзначає наступне.
Відповідно до інформації Кабінету Міністрів України, Міністерства екології та природних ресурсів, Державного агентства водних ресурсів, яка надходила на запити щодо подальшої реалізації Національної програми екологічного оздоровлення басейну Дніпра та покращання якості питної води, зазначена програма мала увійти складовою до проекту Загальнодержавної програми розвитку водного господарства України.
Комітет вважає за доцільне:
у Завданні 1 напряму "Екологічне оздоровлення басейну р. Дніпра та поліпшення якості питної води" виключити слова "сільськогосподарських угіддях", оскільки ці заходи передбачені іншими напрямами цієї Програми;
завдання 2 цього напряму (Додаток 2) "Забезпечення екологічно безпечного функціонування дніпровських водосховищ" передбачає реалізацію лише одного заходу, а саме: "відтворення рибних та інших водних живих ресурсів", тоді як вирішення цієї проблеми потребує комплексного підходу (зменшення забруднення, у тому числі дифузного, запобігання руйнуванню берегів водосховищ, створення водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, забезпечення екологічно безпечного режиму функціонування водосховищ, відновлення нерестовищ, вирішення питання функціонування мілководь тощо);
завдання 6 цього напряму "Відродження та підтримання сприятливого гідрологічного стану річок та ліквідація наслідків шкідливої дії вод" у частині ліквідації наслідків шкідливої дії вод частково дублює заходи, передбачені завданнями напряму "захист сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод…". Окрім того, заходами цього завдання не передбачені роботи з ліквідації наслідків шкідливої дії вод.
Виконання місцевих програм відродження лише малих річок і водойм та створення об’єктів природно-заповідного фонду недостатньо для відродження та підтримання сприятливого гідрологічного стану річок.
Таким чином, запропоновані у додатку 2 заходи не повністю вирішують питання екологічного оздоровлення басейну р. Дніпра та поліпшення якості питної води і потребують уточнення та систематизації відповідно до визначених напрямів.
Загальна вартість заходів Програми становить 46478, млн..гривень. При цьому, у структурі фінансування заходів Програми переважає напрям "Забезпечення розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану зрошуваних та осушених угідь", кошти на який передбачені у сумі 30090,49 млн. грн., що становить 65% від коштів, передбачених на реалізацію Програми.
На напрям "Першочергове забезпечення централізованим водопостачанням сільських населених пунктів, що користуються привізною водою" передбачено 3,5 % від загальної вартості Програми.
На напрям "Захист сільських населених пунктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод та комплексний протипаводкового захист в басейнах річок Дністра, Пруту та Сірету, а також у басейні р. Тиси у Закарпатській області" – 18,9%.
На напрям "Екологічне оздоровлення басейну р. Дніпра та поліпшення якості питної води" - 13%.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України висловлює ряд зауважень і пропонує за результатами розгляду у першому читанні прийняти законопроект за основу.
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України відзначило, що зазначений законопроект оформлений та зареєстрований з дотриманням вимог статей 90-92 Регламенту Верховної Ради України.
Комітет, погоджуючись з зауваженнями Головного науково-експертного управління зазначає, що проект Закону України про затвердження Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну р. Дніпра на період до 2020 року потребує доопрацювання до другого читання за участю Міністерства екології та природних ресурсів України і Державного агентства водних ресурсів України.
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Внести на розгляд Верховної Ради України проект Закону України про затвердження Загальнодержавної цільової програми розвитку водного господарства та екологічного оздоровлення басейну р. Дніпра на період до 2020 року (реєстр.№ 9584 від 13.12. 2011 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, для прийняття його за основу з подальшим врахуванням висловлених зауважень.
2. Співдоповідачем при розгляді законопроекту визначити Голову Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи Семиногу Анатолія Івановича.
Голова Комітету
А.Семинога