РІШЕННЯ КОМІТЕТУ № 109/9 від 16.11.2011 про проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо відомчої реєстраціїт транспортних засобів)(реєстр. № 9209)
Опубліковано 29 листопада 2011, о 09:09ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
від 16 листопада 2011р. № 109/9
Про проект Закону України про внесення змін
до деяких законів України (щодо відомчої реєстрації
транспортних засобів)(реєстр. № 9209)
Розглянувши проект Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо відомчої реєстрації транспортних засобів)(реєстр. № 9209 від 23.09.2011 року), внесений народним депутатом України Василенком С.В., Комітет, відповідно до предметів відання, зазначає.
Метою проекту Закону України є покладання завдань щодо здійснення контролю за виконанням вимог законодавства з питань безаварійного використання техніки, ведення обліку та розподілу номерних знаків, здійснення технічного контролю та відомчої реєстрації транспортних засобів на уповноважені органи внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ, Державної прикордонної служби, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації та Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту.
Прийняття законопроекту, на думку автора законодавчої ініціативи, дозволить заінтересованим міністерствам та відомствам запобігти значних непродуктивних витрат бюджетних коштів та неефективному використанню існуючої матеріально-технічної бази. Крім того, надання внутрішнім військам МВС України, МНС, Держприкордонслужбі, Держспецтрансслужбі та Держспецзв’язку права здійснювати технічний огляд та відомчу реєстрацію належних їм транспортних засобів на існуючій організаційній та матеріально-технічній базі, забезпечить значну економію бюджетних коштів та виключить необхідність збільшення видатків з державного бюджету для оплати послуг стороннім підприємствам, установам та організаціям за проведення вищевказаних заходів.
Міністерство внутрішніх справ України, Міністерство юстиції України та Міністерство фінансів України висловили ряд зауважень до проекту Закону.
Зокрема, відповідно до частини третьої статті 17 Конституції України організація і порядок діяльності військових формувань та правоохоронних органів визначаються законом. Виключно законами України визначаються організація і діяльність органів виконавчої влади (пункт 12 частини першої статті 92 Конституції України).
Проте проект Закону, наділивши відповідних суб'єктів повноваженнями, зокрема, щодо здійснення контролю за виконанням вимог законодавства з питань безаварійного використання техніки, не передбачає правового механізму, способу забезпечення реалізації, запропонованих повноважень.
Відсутність способу забезпечення реалізації запропонованих повноважень дозволить органу (особі, уповноваженій на виконання відповідних функцій) на власний розсуд обрати форму реалізації своїх повноважень, оцінювати юридичні факти, визначати порядок юридично значущих дій та може сприяти вчиненню корупційних правопорушень.Проектом Закону також допущено внутрішню неузгодженість норм між собою. Так, абзацом третім підпункту 2 пункту 1 розділу І проекту Закону пропонується, зокрема, статтю 34 Закону України "Про дорожній рух" доповнити новими частинами п'ятою та шостою, згідно з якими Єдиний державний реєстр, створений для автоматизованого обліку транспортних засобів, що використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування, міститиме відомості як про ті транспортні засоби, що пройшли державну реєстрацію, так і про ті, що підлягають відомчій реєстрації. При цьому органи, що здійснюють відомчу реєстрацію, мають відразу ("у режимі реального часу") подавати відомості про зареєстрований транспортний засіб до Державтоінспекції МВС для внесення їх до Єдиного державного реєстру.
Зміни щодо повноважень Державтоінспекції МВС у частині проведення автоматизованого обліку транспортних засобів, що підлягають державній та відомчій реєстрації, торкнулися також статті 52-1 Закону України "Про дорожній рух" (підпункт 3 пункту 1 розділу І проекту Закону).
Разом з тим абзацом сьомим підпункту 2 пункту 1 розділу І проекту Закону пропонується доповнити частину сьому статті 34 Закону новим реченням, яким передбачається, що "органи, які здійснюють відомчу реєстрацію транспортних засобів, що використовуються на вулично-дорожній мережі загального користування, проводять реєстрацію транспортного засобу, а також у разі, внесення змін до облікових даних щодо такого транспортного засобу, подають відомості до Єдиного державного реєстру Державтоінспекції МВС у режимі реального часу".
Згідно з цим до Єдиного державного реєстру передаватимуться відомості лише про ті транспортні засоби, до облікованих даних яких унесені зміни, що не узгоджуються з пропозиціями, викладеними в абзаці третьому підпункту 2 та підпункті 3 пункту 1 розділу І проекту Закону щодо внесення до відповідного реєстру відомостей про всі транспортні засоби, що пройшли відомчу реєстрацію.
Таким чином, абзац сьомий підпункту 2 пункту 1 розділу І проекту Закону слід узгодити з іншими положеннями проекту Закону.
Разом з тим Міністерство юстиції висловило зауваження стосовно дотримання таких принципів нормопроектування, як точність опису, правильність компонування тексту проекту акта, забезпечення логічної послідовності його викладення.
Крім цього, проект Закону містить положення щодо надання окремим уповноваженим органам та підрозділам повноважень з проведення технічного огляду належних їм транспортних засобів. Проте згідно з частиною дванадцятою статті 35 Закону України "Про дорожній рух" на військові формування та органи внутрішніх справ покладається обов'язковий технічний контроль транспортних засобів, що їм належать.
За оцінкою Міністерства фінансів реалізація законопроекту пов'язана зі створенням уніфікованої автоматизованої електронно-облікової системи для ведення відомчого обліку зареєстрованих транспортних засобів, а тому може збільшити видаткову частину державного бюджету та потребувати додаткових видатків на її створення, обсяг яких розробником не визначено, а також вплинути на виконання Закону про Державний бюджет України в поточному бюджетному періоді.
Водночас пропозиція щодо розширення діючого переліку органів з державної реєстрації транспортних засобів не узгоджується з вимогами Президента України щодо забезпечення усунення дублювання повноважень центральних органів виконавчої влади, надмірного державного регулювання та вдосконалення порядку надання адміністративних та платних послуг, У зв'язку з цим до завершення реформування сфери надання адміністративних та платних послуг, Мінфін вбачає передчасним прийняття проекту Закону.
За висновком Міністерства внутрішніх справ, Міністерства юстиції та Міністерства фінансів законопроект потребує доопрацювання.
За висновком Міністерства надзвичайних ситуацій України, метою прийняття законопроекту є недопущення відриву від цілодобового чергування транспортних засобів, посилення рівня безпеки дорожнього руху, забезпечення відомчої реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку та проведення технічних оглядів транспортних засобів у системі Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту. Міністерство зауважує, що в службі цивільного захисту є в наявності організаційні структури для здійснення відомчої реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку та проведення технічних оглядів транспортних засобів системи МНС. Міністерство надзвичайних ситуацій України підтримує прийняття законопроекту.
Міністерство інфраструктури України, Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України, Адміністрація державної прикордонної служби України підтримують законопроект.
Головне управління внутрішніх військ Міністерства внутрішніх справ України пропонує погодити законопроект.
Враховуючи викладене, Комітет вирішив:
1.Рекомендувати Комітету з питань транспорту і зв’язку внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про прийняття за основу проекту Закону України про внесення змін до деяких законів України (щодо відомчої реєстрації транспортних засобів)(реєстр. № 9209).
2.Рішення Комітету направити до Комітет з питань транспорту і зв’язку.
Голова Комітету
А.І. Семинога