РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 05.10.2011 № 105/8 Про проект Закону України про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2012 рік та основні напрями розвитку на 2013 і 2014 роки (реєстр. №9159 від 15.09.2011р.)
Опубліковано 09 жовтня 2011, о 16:57ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
від 5 жовтня 2011р. № 105/8
Про проект Закону України про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2012 рік та основні напрями розвитку на 2013 і 2014 роки (реєстр. №9159 від 15.09.2011р.) | |
Розглянувши проект Закону України про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2012 рік та основні напрями розвитку на 2013 і 2014 роки (реєстр. №9159 від 15.09.2011р., поданий Кабінетом Міністрів України), який прийнятий за основу 22 вересня 2011 року, Комітет, в межах своїх повноважень, зазначає наступне.
Метою прийняття Державної програми, на думку суб’єкта права законодавчої ініціативи, є зростання добробуту і підвищення якості життя населення за рахунок забезпечення позитивних структурних зрушень в економіці, підвищення її конкурентоспроможності як основи для збалансованого зростання стандартів та показників економічного розвитку.
У зв’язку з цим, Комітет вирішив:
І. Інформацію прийняти до відома.
ІІ. Рекомендувати Комітету з питань економічної політики при підготовці проекту Закону України про Державну програму економічного і соціального розвитку України на 2012 рік та основні напрями розвитку на 2013 і 2014 роки (реєстр. №9159 від 15.09.2011р.) до другого читання врахувати наступні пропозиції:
1. Підрозділ 3.4. "Забезпечення природної і техногенної безпеки подолання наслідків Чорнобильської катастрофи" пропонується доповнити наступними частинами:
"У рамках удосконалення політики у сфері подолання наслідків Чорнобильської катастрофи необхідно виконати такі завдання:
підвищення ефективності державної підтримки вразливих верств населення; реформування сфери надання соціальних послуг і забезпечення соціального захисту населення; реформування системи соціального захисту громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, без зниження досягнутого рівня соціального захисту та поетапне підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
створення умов для сталого соціально-економічного розвитку територій, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, спрямованих на покращення якості та підвищення рівня життя населення і забезпечення гарантованих державних соціальних стандартів незалежно від місця проживання;
забезпечення зменшення негативних наслідків впливу на здоров'я людей та навколишнє природне середовище радіаційного фактору Чорнобильського походження, здійснення радіаційного захисту населення."
2. Підрозділ 3.5. "Охорона навколишнього природного середовища" викласти у редакції:
"3.5. Охорона навколишнього природного середовища
Антропогенне і техногенне навантаження на навколишнє природне середовище в Україні у кілька разів перевищує відповідні показники у розвинених країнах світу.
Ситуацію у сфері охорони навколишнього природного середовища загалом можна охарактеризувати як загрозливу: водокористування здійснюється переважно нераціонально, практично всі поверхневі водні джерела і ґрунтові води забруднені, стан земельних ресурсів близький до критичного - на всій території поширені процеси деградації земель, серед яких найбільш масштабним є ерозія, загальний обсяг накопичених відходів становить 35 млрд. тонн, включаючи 2 млрд. тонн небезпечних відходів.
Проте в останні роки спостерігається тенденція до покращення ситуації шляхом стабілізації та зменшення викидів забруднюючих речовин, започаткування процесу вивезення на знешкодження небезпечних відходів та пестицидів, поступове збільшення площі природно-заповідних територій.
Головними завданнями у цій сфері є стабілізація і поліпшення стану навколишнього природного середовища з метою гарантування екологічно безпечного природного середовища для життя і здоров'я населення, упровадження екологічно збалансованої системи природокористування та збереження природних екосистем. У рамках реалізації державної екологічної політики належить вирішити такі завдання:
удосконалення державної системи моніторингу навколишнього природного середовища через упровадження інноваційних технологій у системі екологічного моніторингу із застосуванням сучасних технічних засобів та інформаційних систем;
зменшення викидів забруднюючих речовин та парникових газів в атмосферне повітря, зокрема шляхом реалізації пілотних проектів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин та парникових газів;
охорона та відтворення вод (поверхневих, підземних, морських), раціональне використання водних ресурсів шляхом зменшення антропогенного впливу на них, оцінки такого впливу;
забезпечення раціонального використання надр та проведення робіт із геологічного вивчення надр;
здійснення протипаводкових заходів та ліквідація наслідків підтоплення територій шляхом попередження шкідливої дії вод, захисту населених пунктів, виробничих об'єктів і сільськогосподарських угідь від шкідливої дії вод та створення безпечних умов для життєдіяльності населення;
забезпечення екологічної безпеки у сфері поводження з відходами та непридатними до використання хімічними засобами захисту рослин шляхом упровадження екологічно безпечних технологій їх знешкодження;
охорона земель через проведення консервації деградованих, малопродуктивних та техногенно забруднених земель, рекультивації порушених земель та проведення робіт, спрямованих на боротьбу з опустелюванням;
охорона, збереження і відтворення біологічного та ландшафтного різноманіття, створення системи біобезпеки генетично модифікованих організмів шляхом розроблення нормативно-правової бази щодо збереження флори та фауни та їх середовища існування, а також створення правової та інституційної основи державного регулювання і контролю у сфері поводження з генетично модифікованими організмами та генетично-інженерної діяльності;
формування екомережі через збільшення її площі;
збереження та розвиток природно-заповідного фонду шляхом створення нових та розширення існуючих його територій та об’єктів, розташованих на суходолі і морській акваторії.
Кількісні та якісні критерії ефективності політики
Показники | 2010 факт | 2011 очікуване | 2012 прогноз |
Викиди забруднюючих речовин стаціонарними джерелами, млн.т | 4,13 | 4,48 | 4,62 |
Загальне відведення зворотних вод, у т. ч. | 8141 | 8650 | 9160 |
забруднених, млн. куб.м | 1744 | 1780 | 1820 |
Знешкодження накопичених, непридатних до використання пестицидів та небезпечних відходів, тис. тонн | 12,4 | 13,5 | 13,3 |
Площа територій та об’єктів природно - заповідного фонду, % від загальної території України | 5,6 | 5,8 | 5,9 |
3. У Додатку 1:
завдання 3.4.3. "Перетворення об’єкта "Укриття" на екологічно безпечну систему" доповнити заходом "3.4.3.1: "Загальнодержавної програми зняття з експлуатації Чорнобильської АЕС та перетворення об’єкту "Укриття" на екологічно безпечну систему", а до графи "Зокрема, потреба у фінансуванні з Державного бюджету" внести суму 1 073 498,5 тис. грн.;
завдання 3.5.4. "Збереження і відтворення біологічного та ландшафтного різноманіття, створення системи біобезпеки генетично модифікованих організмів, формування екомережі та розвиток природно-заповідного фонду" захід 3.5.4.1. викласти у редакції: "Загальнодержавна програма формування національної екологічної мережі на 2000-2015 роки", доповнивши механізм виконання наступним реченням "Реалізація Загальнодержавної програми формування національної екологічної мережі на 2000-2015 роки". Окрім того, має бути передбачено фінансування з державного бюджету.
доповнити новим завданням такого змісту: "3.5.5. "Реалізація державної екологічної політики на регіональному рівні" та заходом 3.5.5.1. у редакції: "Державна цільова програма розвитку Криму ("Екологічно безпечний Крим") на 2011 – 2015 роки", механізмом виконання "Реалізація "Державної цільової програми розвитку Криму ("Екологічно безпечний Крим") на 2011 – 2015 роки" та передбачити відповідне фінансування.
4. У додатку 1 "Заходи щодо реалізації Державної програми економічного і соціального розвитку України на 2012 рік" таблицю 3.4.2. "Мінімізація наслідків Чорнобильської катастрофи" пропонується доповнити наступними рядками:
3.4.2.1. Радіологічний захист населення та екологічне оздоровлення території, що зазнала радіоактивного забруднення | Механізм виконання | Виконавець | Потреба у фінансовому забезпеченні |
Державний моніторинг населених пунктів, віднесених до зон радіоактивного забруднення | Державне агентство України з управління зоною відчуження | 5 378,7 тис. грн. | |
Впровадження комбікормів з радіопротекторними властивостями | -"- | 16 227,7 тис. грн. | |
Агрохімічні та агротехнічні заходи на сільськогосподарських угіддях | -"- | 70 281,0 тис. грн. | |
Внесення підвищених норм мінеральних добрив | -"- | 13 320,0 тис. грн. | |
Підготовка кадрів | -"- | 236,6 тис. грн. | |
Проведення комплексу контрзаходів щодо утримання територій зони безумовного (обов’язкового) відселення та її реабілітації | -"- | 276,5 тис. грн. |
Всього по завданню 107 418,3 тис. грн.
6. У Додатку 2 перелік Державних (цільових) програм, які планується виконувати у 2012 році з використанням коштів державного бюджету доповнити після пункту 6 окремими рядками наступного змісту:
"Загальнодержавна програма формування національної екологічної мережі на 2000-2015 роки", визначивши державним замовником Міністерство екології і природних ресурсів України;
"Державна цільова програма розвитку Криму ("Екологічно безпечний Крим") на 2011 – 2015 роки", визначивши державним замовником Міністерство екології і природних ресурсів України;
ІІІ. Рішення Комітету направити до Комітету з питань економічної політики.
Голова Комітету
А.І. СЕМИНОГА