РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 06.03.2013 № 3/6 Про проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язкового комерційного обліку та вдосконалення відносин у сфері житлово-комунальних послуг (№ 2052)

Опубліковано 18 березня 2013, о 01:59

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

06 березня 2013 р.                 № 3/6

 

Про проект Закону України про внесення змін

до деяких законів України щодо обов'язкового

комерційного обліку та вдосконалення відносин

у сфері житлово-комунальних послуг (№ 2052)

 

Розглянувши проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язкового комерційного обліку та вдосконалення відносин у сфері житлово-комунальних послуг, поданий Кабінетом Міністрів України (реєстр. № 2052), Комітет відмічає.

Метою законопроекту є запровадження комерційного обліку теплової енергії та води для усіх категорій споживачів, що забезпечить раціональне споживання цих ресурсів, зменшить негативний вплив на економіку України від значного зростання цін на імпортований природний газ, підвищить рівень енергетичної безпеки держави.

На думку авторів законопроекту запровадження обов’язкового комерційного обліку теплової енергії та води призведе до раціонального споживання таких ресурсів, забезпечить їх реалізацію лише за умови комерційного обліку і, як наслідок, скоротить бюджетні видатки на субсидії та пільги.

Підтримуючи в цілому ідею законопроекту Комітет висловив ряд зауважень.

Проект Закону виключає виконавця житлово-комунальних послуг і не запроваджує механізм надавача таких послуг. Замість цього, в проекті всі  функції виконавця покладаються на виробника, при цьому не визначається  механізм компенсації витрат на обслуговування внутрішньобудинкових мереж та споруд на них. За вимогами діючих законодавчих актів, виробник може виробляти послуги, але не надавати їх.

Проект встановлює нові права та обов'язки виробникам, які мають право розробляти і подавати на затвердження уповноваженим органам ціни/тарифи на житлово-комунальні послуги, розрахунки щодо їх рівня. За смисловим значенням поняття з тексту проекту Закону "виробник - суб'єкт господарювання, який виробляє житлово-комунальні послуги та є їх виконавцем відповідно до умов договору, укладеного зі споживачем".

Але згідно зі ст. 6 Закону України "Про державне регулювання у сфері комунальних послуг" Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, здійснює встановлення тарифів на комунальні послуги суб'єктам природних монополій та суб'єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється такою Комісією. З цього слідує, що підприємства водопровідно-каналізаційного господарства не можуть бути виробником житлово-комунальних послуг та вести комерційний облік, а більш того, "вимагати від споживачів дотримання вимог правил експлуатації житлових приміщень та прибудинкової території..".

Законопроектом концептуально не визначено належність квартирних засобів обліку до внутрішньоквартирних мереж та їх експлуатацію, а також можливості передачі квартирних засобів обліку, встановлених за кошти населення, суб'єктам господарювання для подальшої їх експлуатації.

Оскільки законопроект передбачає постачання холодної та гарячої води та їх виробництво, що спрямоване на гарантоване забезпечення населення якісною водою, дотриманням санітарно-гігієнічних умов та пов'язаних з благополуччям населення, зазначений законопроект потребує погодження з Міністерством охорони здоров'я, що не визначене у пояснювальній записці.

Законопроект не узгоджений із законами України "Про здійснення державних закупівель" та "Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності" дія яких поширюється на суб'єктів господарювання, які провадять діяльність у сфері забезпечення виробництва, транспортування та постачання теплової енергії, тоді як законопроектом передбачається регулювання відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками і споживачами, що потребує законодавчого врегулювання.

Крім того, дія вищезазначених законів не розповсюджується на "колективного споживача", який запропонований законопроектом.

У разі введення такої категорії споживачів необхідно врегулювати взаємовідносини між кожним членом колективного споживача.

Законопроект протирічить вимогам Загальнодержавної програми реформування і розвитку житлово-комунального господарства на 2009-2014, в частині введення квартирного обліку (індивідуальних вузлів обліку), у той час як Програмою передбачена можливість обладнання усіх багатоквартирних будинків побудинковими приладами обліку тепла, холодної та гарячої води.

Враховуючи викладене та з метою дотримання принципів юридичної визначеності, яке передбачає чіткість, доступність та передбачуваність норм проект Закону потребує доопрацювання.

 

 

Комітет вирішив:

 

1. За результатом розгляду у першому читанні проект Закону України про внесення змін до деяких законів України щодо обов'язкового комерційного обліку та вдосконалення відносин у сфері житлово-комунальних послуг може бути прийнятий за основу з подальшим врахуванням висловлених зауважень.

 

2. Висновок направити до Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства та регіональної політики.

 

 

 

Голова Комітету                                                  

І. СЕХ

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку