Рішення Комітету № 3/2 від 06 березня 2013 р. про проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину" щодо авіаційного палива (№ 2073)
Опубліковано 06 квітня 2013, о 15:51ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
06 березня 2013 р. № 3/2
Про проект Закону України про внесення змін
до Закону України "Про заборону ввезення і реалізації
на території України етилованого бензину та
свинцевих добавок до бензину"
щодо авіаційного палива (№ 2073)
Розглянувши проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину" щодо авіаційного палива (реєстр. № 2073 від 23.01.2013 р.), поданий Кабінетом Міністрів України, Комітет зазначає.
Основною метою законопроекту, на думку суб‘єктів права законодавчої ініціативи, є виведення зі сфери дії Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину" та ввезення авіаційного бензину на територію України.
У пояснювальній записці зазначено, що експлуатація таких повітряних суден на будь-якому іншому паливі є порушенням технічних умов, і у відповідності до міжнародних угод та стандартів у галузі цивільної авіації вимагає заборону прильоту до України іноземних повітряних суден, що використовують неетилований бензин.
Активні розробки перспективних авіаційних двигунів, що працюють на дизельному пальному, та неетилованих аналогів високооктанових авіабензинів, ведуться з 90-х років, але на даний час ще ніде в світі, в т.ч. і країнах ЄС, не вирішене питання забезпечення безпечного переводу існуючої поршневої авіаційної техніки на неетилований бензин.
Зокрема неетилований авіаційний бензин "91/96 UL", не є аналогом малоетилованого авіаційного бензину "Avgas 100 LL" і не допущений до використання на авіаційних двигунах, що сертифіковані для бензину з октановим числом не менше 100.
Як видно із пояснювальної записки, в усьому світі, зокрема у Європі та країнах СНД, за винятком тільки України, без обмежень використовується малоетилований авіаційний бензин "Avgas 100 LL". Відповідно до експлуатаційної документації виробників, поршневі двигуни авіації загального призначення повинні працювати виключно на малоетилованому авіаційному бензині, а саме тому користувачі таких повітряних суден в Україні змушені купляти пальне, що завозиться контрабандним шляхом.
У Комітеті неодноразово розглядався законопроект з аналогічною назвою та змістом (реєстр. № 11031 від 25.07.2012 р.). За результатами розгляду законопроекту на засіданні Комітету 18 вересня 2012 р. було направлено Кабінету Міністрів України лист № 04-16/11-785 від 19.09.2012 р. про необхідність надати висновок державної екологічної експертизи щодо зазначеного законопроекту.
Відповідно до рішення Комітету № 130/6 від 16.10.2012 р., Комітетом було підготовлене подання Верховній Раді України VI скликання (№ 04-16/7-880 від 22.10.2012 р.) з рекомендацією у першому читанні прийняти за основу. Проте Кабінетом Міністрів України законопроект був відкликаний.
Висновок державної екологічної експертизи було надано Комітету Міністерством екології та природних ресурсів України.
Відповідно до Висновку державної екологічної експертизи Мінприроди України щодо проекту Закону України про внесення змін до Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину" щодо авіаційного палива (№ 22288/17/10-12 від 20.11.2012 р.) державна екологічна експертиза проведена за участі Міністерства охорони здоров‘я України та Міністерства інфраструктури України.
Як зазначено у висновку державної екологічної експертизи, за інформацією Міністерства охорони здоров‘я України (№ 05.01-11-10/13/2541/15884 від 19.10.2012 р.), відповідно до вимог статті 11 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" проекти законів України не відносяться до об‘єктів державної санітарно-епідеміологічної експертизи. З прийняттям Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину" значно знизилося надходження в атмосферне повітря, грунт та водойми високотоксичних сполук свинцю, що віднесені до І-го класу небезпеки. Якщо автотранспорт забруднює довкілля на відстані декількох сотень метрів від автомагістралей, то авіація робить це в значно більших масштабах, піддаючи впливу шкідливих викидів великі території та значні контингенти населення.
З огляду на зазначене, Міністерство охорони здоров‘я України вважає за недоцільне вносити зміни до Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину".
Відповідно до висновку державної екологічної експертизи, Міністерством інфраструктури України надані матеріали повідомлення про оприлюднення законопроекту із зазначеними адресами для надсилання зацікавленими юридичними та фізичними особами пропозицій та зауважень до законопроекту.
Згідно з висновком державної екологічної експертизи, Державною авіаційною службою України Міністерства інфраструктури України представлене обґрунтування щодо річної потреби авіаційного бензину "Avgas 100 LL" для легкомоторної поршневої авіації України на найближчі 5-7 років. Відповідно до обгрунтування, річна потреба авіаційного бензину "Avgas 100 LL" не перевищить 1 000 тонн і у майбутньому буде поступово зменшуватись.
Як зазначено у висновку державної екологічної експертизи, сфера застосування Директиви 98/70/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 13.10.1998 р. щодо якості бензину та дизельного палива та внесення змін до Директиви Ради 93/12/ЄЕС не поширюється на паливо, яке використовується в авіації та судноплавстві. Крім того, авіаційний бензин марки "Avgas 100 LL" відповідає ДСТУ 1012-72 "Міждержавний стандарт. Бензини авіаційні. Технічні умови".
Крім того, в "Огляді ефективності та відповідності заходів Протоколу про важкі метали 1998 року до Конвенції ЄЕК ООН про транскордонне забруднення повітря на великі відстані" зазначено, що "Avgas 100 LL" з вмістом свинцю на рівні 0,45 г/л розроблений як альтернатива з низьким використанням свинцю порівняно з "Avgas 100/130", де вміст свинцю становить 1,12 г/л.
З урахуванням вищезазначеного, висновком державної екологічної експертизи зазначається, що використання авіаційного бензину "Avgas 100 LL" в Україні не суперечить вимогам європейського законодавства в рамках євроінтеграційних прагнень України та чинним міжнародним угодам, зокрема Протоколу про важкі метали 1998 року.
Висновком державної екологічної експертизи зазначається, що Мінприроди із врахуванням зауважень МОЗ, вважає за доцільне висловити зауваження щодо необхідності доповнення законопроекту положеннями з такими вимогами:
щодо вмісту свинцю у авіаційному бензині марки "Avgas 100 LL" на рівні не більше 0,56 г/л;
щодо здійснення обов‘язкового контролю за обсягами його ввезення на територію України;
щодо передбачення механізмів, які б сприяли зменшенню завезення та використання в Україні етилованого авіаційного бензину.
Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України вважає, що прийняття позитивного рішення щодо внесеного законопроекту має здійснюватися на підставі висновку державної екологічної експертизи. А також, відповідно до вимог Регламенту Верховної Ради України до законопроекту мають бути надані супровідні документи, в яких наводяться висновки експертиз щодо нього (пункт 3 частини 2 статті 99).
Головне науково-експертне управління звертає увагу на доцільність надання до законопроекту зауважень Міністерства охорони здоров‘я України, а також ознайомлення із зауваженнями Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, яке, як зазначається у пункті 5 Пояснювальної записки до законопроекту, висловило зауваження, які суб‘єктом права законодавчої ініціативи не враховані.
Окрім того, окремі положення проекту потребують приведення у відповідність до вимог митно-тарифного законодавства. Зважаючи на вимоги статті 67 Митного кодексу України, за якою структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТ ЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків), у пунктах 1, 2 частини 1 проекту слова "авіаційний бензин за товарною позицією 2710 11 31 00 згідно з УКТ ЗЕД" доцільно замінити словами "авіаційні бензини за товарною підкатегорією 2710 11 31 00 згідно з УКТ ЗЕД".
Законопроект не передбачає механізмів, спрямованих на прискорення введення сертифікованого в Україні альтернативного виду палива, наслідком якого має стати припинення ввезення на територію України авіаційного бензину "Avgas 100 LL".
Комітет з питань Регламенту, депутатської етики та забезпечення діяльності Верховної Ради України зазначає, що проект Закону (реєстр. № 2073 від 23.01.2013 р.) оформлений і зареєстрований згідно з вимогами статей 90-92 Регламенту Верховної Ради України.
Генеральний штаб Збройних сил України просить підтримати законопроект.
Комітет, на виконання вимог пункту 3 частини 2 статті 99 Регламенту Верховної Ради України та відповідно до зауважень висновку Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, звернувся до Міністерства охорони здоров‘я та Міністерства економічного розвитку і торгівлі України щодо надання висновків стосовно законопроекту (реєстр. № 2073 від 23.01.2013 р.).
Відповідно до висновку Мінекономрозвитку України, проектом Закону передбачається фактично встановити квоту обсягом 1 000 тонн на ввезення в Україну авіаційного бензину. Мінекономрозвитку зазначає, що основні засади та правила, а також випадки запровадження ліцензування (встановлення квот) імпорту товарів встановлено статтею 16 Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність".
Щорічно рішення про застосування режиму ліцензування імпорту товарів, у тому числі встановлення квот (кількісних або інших обмежень), приймається Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади з питань економічної політики з визначенням переліку конкретних товарів, імпорт яких підлягає ліцензуванню, періоду дії ліцензування та кількісних або інших обмежень щодо кожного товару.
Ураховуючи викладене, Мінекономрозвитку вважає доцільним застосування згаданих обмежень через внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України № 1201 від 19.12.2012 р. "Про затвердження переліків товарів, експорт та імпорт яких підлягає ліцензуванню, та квот на 2013 рік".
У зв‘язку із зазначеним у підпункті 1 пункту 1 проекту закону слова "не більше 1 000 тонн протягом календарного року" Мінекономрозвитку України вважає за необхідне замінити словами "встановленому Кабінетом Міністрів України".
Крім того, з метою узгодження термінології, що вживається у чинному законодавстві, Мінекономрозвитку України вважає за необхідне у законопроекті слова "позицією" замінити словами "підкатегорією", що відповідатиме положенням статті 67 Митного кодексу України.
Відповідно до висновку Міністерства охорони здоров‘я України Законом України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину" з 2001 року припинено використання етилованого бензину, що дозволило значно знизити надходження високотоксичних сполук свинцю в атмосферне повітря, грунти, воду.
У більшості держав ЄС та США етилований бензин заборонено використовувати з 2000 року. Авіація поряд з автотранспортом є одним з масштабних джерел забруднення навколишнього середовища. Проте якщо автотранспорт забруднює довкілля на відстані декількох сотень метрів від автомагістралей, то авіація робить це в значно більших масштабах, піддаючи впливу викидів великі території та значні контингенти населення.
Як зазначає Міністерство охорони здоров‘я України, зміни, які пропонуються цим проектом Закону України, призведуть до викиду в навколишнє природне середовище 1 156 кг сполук свинцю, що значно погіршить існуючу екологічну ситуацію в країні. Неорганічні сполуки свинцю є високотоксичними речовинами, їх віднесено до І-го класу небезпеки. Потрапляючи в грунт і воду, вони включаються у харчові ланцюги, що, у свою чергу, при споживанні їжі та води може призвести до хронічного отруєння.
Одночасно МОЗ зазначає, що з 2007 року в Україні сертифіковано авіабензин "91/96 UL", який є аналогом авіаційного бензину "AVGAS 100 L", проте він не містить тетраетилсвинцю.
Зважаючи на викладене, Міністерство охорони здоров‘я України вважає за недоцільне вносити зміни до Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину" (щодо авіаційного палива).
Враховуючи викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Інформацію взяти до відома.
2. Рекомендувати Верховній Раді України проект Закону України про внесення змін до Закону України "Про заборону ввезення і реалізації на території України етилованого бензину та свинцевих добавок до бензину" щодо авіаційного палива (реєстр. № 2073 від 23.01.2013 р.), внесений Кабінетом Міністрів України, у першому читанні прийняти за основу з наступним доопрацюванням висловлених зауважень під час підготовки його до другого читання.
3. Співдоповідачем на пленарному засіданні Верховної Ради України від Комітету визначити народного депутата України, Голову Комітету – Сех Ірину Ігорівну.
Голова Комітету
І. СЕХ