РІШЕННЯ КОМІТЕТУ ВІД 06.03.2013 № 3/8 про проект Закону України про вищу освіту (нова редакція) (реєстр. № 1187-1 від 11.01.2013 р.)

Опубліковано 18 березня 2013, о 05:20

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

06 березня 2013 р.                 № 3/8

 

 

 

Про проект Закону України

про вищу освіту (нова редакція)

(реєстр. № 1187-1 від 11.01.2013 р.)

 

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув, відповідно до предметів відання, проект Закону України про вищу освіту (нова редакція) (реєстр. № 1187-1 від 11.01.2013 р.), поданий народними депутатами України Яценюком А.П., Кличком В.В., Тягнибоком О.Я., Гриневич Л.М., Оробець Л.Ю.,  Павленком Р.М.,  Розенком П.В.,  Сичем Л.М.,  Фаріон І.Д., і відзначає.

Метою законопроекту, на думку суб‘єктів права законодавчої ініціативи, є створення умов для підвищення якості діяльності вищих навчальних закладів і, як наслідок, підвищення якості здобутої в них особами вищої освіти.

Комітет, відповідно до предметів відання,  зазначає, що запропонований проект закону містить положення, які стосуються соціального захисту осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Питання соціального захисту осіб, які вступають на навчання та навчаються у вищих навчальних закладах, з числа постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи регулюються Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Разом з тим, пунктами 11, 12 та 13 статті 79 законопроекту для вступників передбачаються переваги та права на зарахування без складання вступних випробувань та на зарахування у межах квот. Проте серед вступників, яким надаються ці переваги та права, законопроектом не передбачено осіб, що постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, навіть І-ої категорії. Таке формулювання не утворює правової однозначності щодо норми діючого закону та норми запропонованої законопроектом. Очевидно, що потребується їх узгодження.

На думку суб‘єктів права законодавчої ініціативи, в законопроекті реалізовується, як зазначено в пояснювальній записці, завдання реформування системи фінансування вищої освітиперехід до принципу "гроші йдуть за студентом" (грантова система) та збереження державного замовлення для реальних державних потреб у кадрах. По суті здійснюється розмежування державного замовлення на підготовку фахівців для державних потреб та фінансування оплати за навчання окремих категорій громадян шляхом виділення грантів, наданих студенту для навчання за рахунок коштів Державного бюджету.

Запропоновані Розділом ХIV "Прикінцеві і перехідні положення" законопроекту зміни до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" додають до гарантованих державою компенсацій та пільг для категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, право на отримання державних грантів для проходження довузівської підготовки, в порядку  встановленому Кабінетом Міністрів України, на отримання соціальних грантів для здобуття вищої освіти.

Статтею 92 Конституції України визначено, що права і свободи громадянина, гарантії цих прав, а також основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення, виховання, освіти, охорони здоров‘я, щодо екологічної безпекивизначаються виключно законами України, а не Кабінетом Міністрів України, як передбачено у законопроекті.

Разом з тим, слід звернути увагу на деяку відмінність форми гарантування в запропонованих змінах та чинному Законі України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи". Якщо чинний Закон гарантує вступ поза конкурсом до державних вищих закладів освіти (пункт 26 частини першої статті 20), то запропонованими змінами гарантується не отримання, а право на отримання державних грантів. Таке формулювання може викликати неоднозначні трактування і обмеження прав постраждалих категорій. Отже вбачається необхідність в уніфікації форми гарантування.

Водночас не визначається статус чинних компенсацій і пільг (які, згідно проекту закону, не скасовуються) щодо їх приналежності в рамках фінансування державного замовлення на підготовку фахівців для державних потреб чи соціальних грантів, наданих студенту для навчання за рахунок коштів Державного бюджету.

Також, запропоновані зміни до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" порушують логіку надання гарантованих державою компенсацій та пільг для категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Зокрема, якщо пунктом 1 частини першої статті 21 чинного Закону категорії 2 надаються пільги, передбачені пунктом 26 статті 20, то очевидно, за аналогією, в цей перелік повинен бути внесений і пункт 26-1 шляхом внесення змін до пункту 1 частини першої статті 21 Закону. Інакше запропоновані зміни матимуть вибірковий характер. Те саме стосується підпункту 2 пункту 2 частини 5 Прикінцевих і перехідних положень законопроекту (щодо доповнення пунктом (6-1).

У пояснювальній записці серед законів України, якими регулюються правовідносини у освітній сфері не вказаний Закон України "Про формування та розміщення державного замовлення на підготовку фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовку кадрів" № 5499-17 від 20.11.2012 р. який набув чинності з 1 січня 2013 року.

Окрім того, зміст "Порівняльної таблиці до прикінцевих положень проекту Закону України "Про вищу освіту" (нова редакція)" стосовно внесення змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" не відповідає тексту запропонованих законопроектом змін до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (підпункт 2 пункту 5 Розділу XIV. Прикінцеві і перехідні положення).

Висновком Головного науково-експертного управління щодо законопроекту надано низку зауважень. Зокрема, щодо потреби в уточненні та більш ґрунтовному опрацюванні питань соціальних грантів на навчання.

За узагальнюючим висновком Головного науково-експертного управління: за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відправити на доопрацювання.

Комітет зазначає, що не зважаючи на численні зауваження, ідея створення умов для підвищення якості діяльності вищих навчальних закладів та підвищення якості здобутої в них особами вищої освіти заслуговує на увагу.

 

 

З огляду на зазначене, Комітет    в и р і ш и в :

 

1. Рекомендувати Комітету з питань науки і освіти проект Закону України про вищу освіту (нова редакція) (реєстр. № 1187-1 від 11.01.2013 р.) прийняти за основу та при опрацюванні законопроекту врахувати зауваження Комітету.

 

2. Рішення направити Комітету з питань науки і освіти.

 

 

 

Голова Комітету                                                   

І. СЕХ

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку