Рішення Комітету № 9/15 від 05 червня 2013 року Щодо проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії (реєстр. № 2946)
Опубліковано 17 червня 2013, о 17:12ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
від 5 червня 2013 р. № 9/15
Щодо проекту Закону про внесення
змін до деяких законів України
щодо стимулювання виробництва
електроенергії з альтернативних
джерел енергії (реєстр. № 2946)
Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи відповідно до предметів відання розглянув проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії (реєстр. № 2946), поданий народними депутатами України Медяником В. Ю., Близнюком А. М., Федоряком Г. Д., Сальдом В. В. та Попеску І. В., і відзначає.
Основним завданням законопроекту є сприяння практичній реалізації "зеленого" тарифу для об’єктів електроенергетики, що виробляють електроенергію з альтернативних джерел енергії, зокрема з біомаси, біогазу та побутових відходів.
Слід зазначити, що Законом України “Про електроенергетику” визначено застосування до 01.01.30 “зеленого” тарифу для електроенергії, виробленої з енергії вітру, сонячного випромінювання, біомаси та малими гідроелектростанціями. Такий вибір обґрунтовується екологічною чистотою енергоносіїв у цьому переліку та тим, що собівартість енергії, виробленої з використанням зазначених альтернативних джерел енергії, щороку знижується в Україні та у світі.
Досвід країн ЄС стосовно твердих побутових відходів свідчить про високі ризики забруднення навколишнього середовища, не конкурентоспроможність та витратність цього виду генерації електроенергії, тому преференції для стимулювання виробництва з них електроенергії не дадуть можливості розвивати виробництво дешевої електроенергії після закінчення строку дії “зеленого” тарифу.
Фактично запровадження зазначеної преференції може призвести до зростання платежів населення, пов‘язаних з необхідністю утилізації твердих побутових відходів, до яких буде додатково включено збитки енергогенеруючих компаній, які з цих відходів вироблятимуть електроенергію.
Також слід зазначити, що згідно з Директивою Європарламенту та Ради Європи 2000/76/ЄС про спалювання відходів на відповідних підприємствах діють більш жорсткі вимоги щодо забруднення навколишнього середовища, здійснення цієї діяльності потребує спеціального дозволу, а самі підприємства знаходяться під пильною увагою і мають працювати прозоро для контролюючих органів та громадськості. Подібні положення відсутні у запропонованому законопроекті.
Натомість, відсутність в Україні системи забезпечення сталості складу і калорійності твердих побутових відходів, вмісту в них забруднюючих речовин може призвести до неможливості втримати рівень забруднення від діяльності відповідних підприємств у екологічно безпечних межах.
З огляду на зазначене вбачається недоцільним залучати інвестиції у збиткову сферу, яка після закінчення строку дії “зеленого” тарифу буде також економічно не вигідною, а запропонований підхід не призведе до остаточного вирішення проблеми знешкодження побутових відходів.
Текст законопроекту містить повтори по суті відхилених положень трьох законопроектів, що розглядалися Верховною Радою України VІ скликання, щодо встановлення "зеленого" тарифу на електроенергію вироблену з побутових відходів (реєстр. № 9588 – не прийнятий 05.06.12, реєстр. № 10119 – відкликаний 21.06.12, реєстр № 10183 – прийнятий з виключенням положень щодо виробництва електроенергії з побутових відходів) до яких були наявні зауваження Комітету з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи та Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України.
Також подібні зауваження було викладено у Пропозиціях Президента України до аналогічного за змістом Закону України "Про внесення змін до статті 17-1 Закону України "Про електроенергетику" (щодо вдосконалення системи тарифоутворення на електроенергію, яка виробляється з біогазу)" (реєстр.
№ 8028 – відхилений 09.02.12), які тим самим чином стосуються положень поданого законопроекту.
Крім того, законопроектом передбачається запровадити норму стосовно одночасного використання альтернативних джерел енергії (біомаси) та традиційних (викопних) видів палива. Це може призвести до зловживань з боку виробників електроенергії, оскільки на даний час контроль за використанням зазначених видів палива здійснювати неможливо внаслідок відсутності методичного забезпечення такого контролю.
Зважаючи на викладене, Комітет в и р і ш и в:
1. Рекомендувати Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення законопроекту про внесення змін до деяких законів
України щодо стимулювання виробництва електроенергії з альтернативних джерел енергії (реєстр. № 2946), поданий народними депутатами України Медяником В. Ю., Близнюком А. М., Федоряком Г. Д., Сальдом В. В. та Попеску І. В.
2. Рішення направити до Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
Голова Комітету
І. Сех