РІШЕННЯ КОМІТЕТУ № 9/19 від 5 червня 2013 р. про стан фінансування та ефективність використання виділених коштів на ліквідацію наслідків надзвичайної екологічної ситуації у калуському регіоні Івано-Франківської області
Опубліковано 11 червня 2013, о 13:44верховна рада україни
КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ
Р І Ш Е Н Н Я
від 5 червня 2013 р. № 9/19
Про стан фінансування та ефективність використання виділених коштів на ліквідацію наслідків надзвичайної екологічної ситуації у калуському регіоні Івано-Франківської області | |
Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянувши питання про стан фінансування та ефективність використання виділених коштів на ліквідацію наслідків надзвичайної екологічної ситуації у калуському регіоні Івано-Франківської області (2010-2013 рр.) відзначає.
З метою недопущення виникнення надзвичайної екологічної ситуації з можливими транскордонними наслідками Законом України від 12.02.2010 р. № 1885-VI оголошено територію міста Калуша та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області зоною надзвичайної екологічної ситуації. Крім цього, Законом України від 07.06.2012 р. № 4909-VI затверджено Загальнодержавну цільову програму захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на 2013-2017 роки., одним із завдань якої передбачено ліквідацію негативних екологічних наслідків діяльності ДП «Калійний завод» ВАТ «Оріана» (м. Калуш).
Для покращення екологічної ситуації на території Калуського гірничо-промислового району у 2010-2012 рр. проводились природоохоронні роботи у двох напрямках: ліквідація особливо небезпечних технологічних токсичних відходів гексахлорбензолу (ГХБ) та ліквідація наслідків виробничої діяльності калійних виробництв і Домбровського кар‘єру. На виконання цих робіт кошти виділялись із державного бюджету.
Як інформують Мінекономрозвитку України, Мінфін України, Мінприроди України, Мінпромполітики України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій, Івано-Франківська обласна державна адміністрація, Івано-Франківська обласна рада, Державне управління охорони навколишнього природного середовища в Івано-Франківській області, всього було виділено 850 млн. грн., кошти реалізовані у повному обсязі. Зокрема, проведені роботи щодо консервації Домбровського кар‘єру, рекультивації зовнішніх відвалів № 1 та № 4 і хвостосховищ № 1 та № 2, видалено та відправлено на утилізацію близько 21500,0 тонн відходів ГХБ з полігону токсичних відходів ТОВ «Оріана-Галев», придбано медичне обладнання для центральної районної лікарні м. Калуш, оздоровлено 515 дітей у Міжнародному дитячому центрі «Артек» та 166 дітей покращили своє здоров‘я в Українському дитячому центрі «Молода гвардія».
За інформацією Мінфіну України у Державному бюджеті України на 2013 рік видатки на вирішення екологічних проблем у Калуському районі Івано-Франківської області не передбачені. Водночас для здійснення природоохоронних заходів у 2013 р. Мінприроди як головному розпоряднику бюджетних коштів нараховані видатки із спеціального фонду державного бюджету за рахунок коштів державного фонду охорони навколишнього природного середовища за бюджетною програмою «Здійснення природоохоронних заходів» (КПКВК 2401270) у сумі 832,9 млн. гривень. На цей час затверджено План першочергових заходів в частині погашення кредиторської заборгованості у сумі 155,7 млн. грн., обсяг нерозподілених видатків відповідно до паспорта за вказаною бюджетною програмою становить – 677,3 млн. гривень.
За інформацією Мінекономрозвитку України та Держфінінспекції України, у 2011 р. Держфінінспекцією проведено перевірку обсягів вивезених за кордон небезпечних відходів з м. Калуша, ефективності та цільового використання виділених на утилізацію відходів ГХБ коштів державного бюджету.
Під час перевірки встановлено, що право власності на токсичні відходи. Які захоронені на полігоні в м. Калуші, належить ТОВ «Оріана-Галев». Зазначене підтверджено постановою Вищого господарського суду України від 23.01.2008 року.
Водночас у порушення вимог підпункту «а» статті 117 Закону України «Про відходи» ТОВ «Оріана-Галев» не визначено складу і властивостей відходів, що розміщені на полігоні, а на порушення пункту «є» цієї ж статті не здійснює будь-яких заходів для утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також не забезпечує за власний рахунок екологічно обґрунтоване видалення тих відходів, що не підлягають утилізації. Комісією розрахунково за двома методами визначено об‘єми заборонених відходів ГХБ, які зокрема, становили 23604,2 тонни та 54136 тонн відповідно.
У 2012 р. Держфінінспекцією проведено комісійну перевірку в Головному управлінні регіонального розвитку та капітального будівництва Івано-Франківської ОДА та встановлено, що останнім для проведення робіт із утилізації відходів ГХБ за 2010-2011 роки та І півріччя 2012 р. фактично отримано фінансування з державного бюджету на загальну суму 630 млн. грн. на утилізацію 17,9 тис. тонн відходів із вмістом ГХБ при загальній їх кількості майже 21300. тонн.
Виконавцями робіт у 2010 р. було ДП «Національний центр поводження з небезпечними відходами» (Україна), а у 2011 р. ТОВ «С.І.Груп Консорт ЛТД» (Ізраїль). Перевіркою було встановлено, що зазначені суб‘єкти господарювання не мають матеріальних, технічних ресурсів та відповідних спеціалістів для здійснення робіт з поводження з небезпечними хімічними речовинами, а також відповідних ліцензій. Фактично роботи з утилізації відходів виконувала низка комерційних структур, які отримали бюджетні кошти, а їх місцезнаходження правоохоронними органами не встановлено. Аналогічно Українське бюро Інтерполу не забезпечило можливості отримання відповідних документів від ТОВ «С.І.Груп Консорт ЛТД» та інших нерезидентів України щодо підтвердження виконання робіт зі збору, перевезення та утилізації відходів ГХБ. Зважаючи на факт, що у 2012 р. аналогічно виконавцем робіт було ТОВ «С.І.Груп Консорт ЛТД», перевірити ефективність використання виділених коштів було неможливо.
Держфінінспекція повідомляє, що на її запити Держмитслужба України не надала відповіді щодо перетину вантажів із відходами ГХБ державних кордонів України. Через відсутність на документах з перевезення відходів відміток митних органів країн призначення перевіркою також не підтверджено отримання зазначених обсягів відходів країнами Польщею та Великою Британією.
Щодо усунення обставин, що перешкоджають проведенню ревізії Головного управління регіонального розвитку та будівництва Івано-Франківської ОДА, УБОЗ УМВС України в Івано-Франківській області 21.03.2013 р. відкрито кримінальне провадження за ч. 2 ст. 364 КУпАП.
Ревізіями Держфінінспекції у 2010-2011 рр. Калуської міської ради щодо використання коштів, виділених у сумі майже 51 млн. грн. на здійснення робіт щодо укріплення гідроізоляції, зменшення динаміки приросту розсолів у Домбровському кар‘єрі та укріплення дамби хвостосховища № 2, встановлено порушень на суму близько 6,3 млн. грн., які здебільшого полягали у завищенні обсягів виконаних робіт ТОВ «Фінансова енергетична корпорація України». Матеріали ревізії Калуської міської ради, за повідомленням Держфінінспекції, передано до Прокуратури Івано-Франківської області, які долучено до кримінальної справи за фактом привласнення та розтрати бюджетних коштів у особливо великих розмірах, виділених з резервного фонду державного бюджету на виконання програми «Калуш – зона надзвичайної екологічної ситуації». Матеріали зазначеної кримінальної справі перебувають у судовому провадженні.
Як зазначає Мінекономрозвитку України що Івано-Франківською облдержадміністрацією для нормалізації екологічної ситуації в калуському регіоні Івано-Франківської області не використані можливості залучення інших матеріальних ресурсів, передбачених пунктом 3 Указу Президента України від 10.02.2010 № 145, зокрема, таких, як міжнародна технічна допомога з боку країн-донорів і міжнародних організацій. Про необхідність активізації цієї роботи відповідно до Порядку залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15.02.2002 № 153 «Про створення єдиної системи залучення, використання та моніторингу міжнародної технічної допомоги» Мінекономрозвитку пропонувало Івано-Франківській облдержадміністрації надати Міністерству відповідні запити (лист Мінекономіки від 19.11.2010 № 2704-21/819).
Івано-Франківська облдержадміністрація надала пропозиції лише у 2011 році.
Мінекономрозвитку України повідомляє, що листом від 02.09.2011 № 4004-27/143 направило до Представництва ООН в Україні проектну пропозицію з проханням розглянути можливість її підтримки в рамках реалізації Рамкової програми партнерства Уряду України – ООН на 2012–2016 роки. Проект спрямовано на ліквідацію наслідків надзвичайної екологічної ситуації та проведення оцінки екологічної ситуації в районі міста Калуш та сіл Кропивник і Сівка-Калуська Калуського району Івано-Франківської області. ООН рішення щодо пропозиції до цього часу не прийнято.
Враховуючи викладене, Комітет в и р і ш и в :
1. Інформацію про стан фінансування та ефективність використання виділених коштів на ліквідацію наслідків надзвичайної екологічної ситуації у калуському регіоні Івано-Франківської області взяти до відома.
2. З огляду на те, що стан фінансування та ефективність використання виділених коштів на ліквідацію наслідків надзвичайної екологічної ситуації у калуському регіоні Івано-Франківської області є одним із основоположних напрямів вирішення екологічних проблем промислового комплексу Івано-Франківської області, при розгляді зазначеного питання керуватись Рішенням Комітету від 5 червня 2013 року № 9/20 «Про екологічні проблеми промислового комплексу Івано-Франківської області».
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на Голову підкомітету з питань запобігання та ліквідації наслідків природних і техногенних катастроф, відновлення екологічної рівноваги постраждалих територій Сікору О.М.
Голова Комітету
І. СЕХ