Рішення Комітету № 8/7 щодо проекту Закону про збереження грунтів та охорону їх родючості (№ 1798)

Опубліковано 27 лютого 2015, о 12:09

ВЕРХОВНА РАДА УКРАЇНИ

 

КОМІТЕТ З ПИТАНЬ ЕКОЛОГІЧНОЇ ПОЛІТИКИ, ПРИРОДОКОРИСТУВАННЯ ТА ЛІКВІДАЦІЇ НАСЛІДКІВ ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

 

Р І Ш Е Н Н Я

 

 

11 лютого 2015 року                                   № 8/7

 

Про проект Закону про збереження грунтів та охорону їх родючості

( 1798)

 

Комітет з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи розглянув, відповідно до предметів відання, проект Закону про збереження грунтів та охорону їх родючості (реєстр. № 1798 від 20.01.2015 р.), внесений народним депутатом України Лапіним І.О., і відзначає.

Метою законопроекту, на думку суб‘єктів права законодавчої ініціативи, є прийняття повномасштабного нормативно-правого акта рамкового типу, який містить всі необхідні положення і норми, що регулюють правові взаємовідносини в цій сфері.

Проектом Закону передбачено встановлення основоположних принципів державної політики та правил, які б гарантували збереження унікального ґрунтового покриву країни, його екологічних і продукційних функцій та створення необхідних умов для ефективного використання ґрунтових ресурсів без негативних наслідків для наступних поколінь.

Проект Закону спрямований на законодавче забезпечення:

раціонального використання та збереження ґрунтів України як важливого компонента довкілля та основного засобу сільськогосподарського виробництва, розширеного відтворення їхньої родючості;

дотримання землевласниками та землекористувачами науково обґрунтованих технологічних регламентів, правил високої культури землеробства, охорони ґрунтів при експлуатації, ліквідації та консервації об’єктів господарської та іншої діяльності;

своєчасного запобігання й усунення явищ деградації ґрунтів та можливих еколого-економічних ризиків, пов’язаних з неправомірним, екологічно небезпечним землекористуванням.

Законопроектом передбачається, що всі різновиди грунтів на усіх без винятку земельних ділянках в межах території України є об‘єктом охорони держави. Державна політики у сфері збереження грунтів та охорони їх родючості спрямовується на забезпечення державного регулювання та управління у цій сфері,зокрема:

забезпечення раціонального використання та збереження ґрунтів як одного з найважливіших компонентів природного середовища;

забезпечення застосування ґрунтозахисних технологій та інших заходів захисту і збереження ґрунтів від деградації за різного роду антропогенних навантажень;

цілісність ґрунтового покриву, його невіддільність від земельних ділянок, відтворення продуктивних та екологічних функцій ґрунтів;

поєднання заходів економічного стимулювання та юридичної відповідальності щодо збереження ґрунтів, охорони їх родючості і раціонального використання;

обов’язковість проведення заходів з підвищення родючості ґрунтів та відтворення деградованих ґрунтів;

наукове обґрунтування заходів із збереження ґрунтів;

гласність, повнота та достовірність інформації про стан ґрунтів, заходи з їх охорони;

участь громадськості та суспільства у прийнятті рішень у сфері збереження ґрунтів;

правова охорона ґрунтів як компонента природного середовища на всіх категоріях земель.

У статті 6 законопроекту визначаються повноваження центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування, реалізацію державної політики та державний нагляд (контроль) у сфері охорони навколишнього природного середовища. Комітет зауважує щодо необхідності редакційної правки абзаців п‘ятого та шостого статті 6 законопроекту. Положенням про Міністерство екології та природних ресурсів України, що затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21.01.2015 р. № 32 визначено, що Міністерство екології та природних ресурсів України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища та екологічної безпеки. Пропонується абзац п‘ятий та шостий об‘єднати та викласти у такій редакції: «центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища». Відповідного редагування потребує назва статті 16 законопроекту, яку пропонується викласти у такій редакції: «Стаття 16. Повноваження центрального орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, у сфері збереження грунтів та охорони їх родючості».

На місцевому рівні щодо реалізації та виконання державної політики у сфері збереження грунтів та охорони їх родючості надаються повноваження обласним і районним державним адміністраціям.

Законопроектом передбачається збереження грунтового покриву (родючого шару грунту) при здійсненні будь-якої господарської та іншої діяльності. Передбачено, що зняття грунтового покриву (родючого шару грунту) проводиться лише у тих випадках, коли здійснення господарської та іншої діяльності може призвести до порушення грунтового покриву (родючого шару грунту) чи його захоронення. Передбачено, що зняття та використання грунтового покриву (родючого шару грунту) здійснюється згідно з встановленими нормативами та відповідно до розроблених робочих проектів землеустрою щодо рекультивації порушених земель та землювання малопродуктивних земель. Також, законопроектом забороняється вивезення родючих шарів грунту за межі України.

Законопроектом пропонується внести зміни та доповнення до Земельного кодексу України, Закону України «Про землеустрій», Закону України «Про Державний земельний кадастр», Закону України «Про охорону земель». Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», Закону України «Про оренду землі».

В цілому законопроект визначає та уточнює правові, економічні, екологічні та організаційні основи використання та збереження грунтів, охорони і відтворення їх родючості, основні принципи державної політики у цій сфері, вимоги щодо збереження якісного стану грунтового покриву, захисту його від негативних природних та антропогенних впливів. Новою законодавчою нормою, передбаченою законопроектом, є агрохімічна паспортизація, яка передбачає комплекс робіт, що складається з агрохімічного обстеження грунтового покриву та виготовлення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки, в якому фіксуються поточні рівні забезпечення поживними речовинами, запаси гумусу, рекреація грунтового розчину, рівні забруднення грунтів токсичними речовинами і радіонуклідами та інші властивості грунтів.

Як видно із пояснювальної записки, цей Закон стимулюватиме впровадження новітніх підходів до моніторингу і збереження та відтворення родючості ґрунтів, сприятиме впровадженню принципово нової стратегії використання, охорони і управління ґрунтовими ресурсами, гармонізації з подібними законами інших країн.

 

З огляду на зазначене, Комітет вирішив:

 

1. Рекомендувати Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин внести на розгляд Верховної Ради України пропозицію про відхилення проекту Закону про збереження грунтів та охорону їх родючості (реєстр. № 1798 від 20.01.2015 р.), внесеного народним депутатом України Лапіним І.О.

2. Рішення направити Комітету з питань аграрної політики та земельних відносин.

 

 

Голова Комітету         М. Томенко

 

Повернутись до списку публікацій

Версія для друку